Annons

"Brusig" bild, hur bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Helt ny här på sidan så hoppas jag lagt upp denna rätt.

Är inte helt ny inom fotografering men ändå helt okunnig. Har inte vågat mig på att fippla för mycket med de manuella inställningarna men nu är jag sugen på att börja. Var ute och plojj-fotade himlen vid sjön förut. Är galet besviken på resultatet! Inte nog med att fokus ligger på fel ställe, hela bilden är brusig.

Bilden är tagen med en Canon eos 1100d och ett 18-35 objektiv med cpl-filter utan stativ. Läge "landskap" utan blixt och med manuell fokus
 

Bilagor

I den upplösning du laddat upp bilden ser den inte jättebrusig ut. Generellt för att undvika brus är det bra att hålla låga ISO-tal. Liten bländaröppning ger längre skärpedjup och var skärpan hamnar styr du själv.
 

oyegie

Aktiv medlem
Helt ny här på sidan så hoppas jag lagt upp denna rätt.

Är inte helt ny inom fotografering men ändå helt okunnig. Har inte vågat mig på att fippla för mycket med de manuella inställningarna men nu är jag sugen på att börja. Var ute och plojj-fotade himlen vid sjön förut. Är galet besviken på resultatet! Inte nog med att fokus ligger på fel ställe, hela bilden är brusig.

Bilden är tagen med en Canon eos 1100d och ett 18-35 objektiv med cpl-filter utan stativ. Läge "landskap" utan blixt och med manuell fokus
Höga ison ger mer brus så ställ det på lägsta
Långa slutartider ger också mer brus.
 

beorn_83

Medlem
Hur högt ISO?

Hej! Ju högre ISO desto brusigare och mindre kontrastrik blir bilden. Man kan sätta kameran på kamera väskan, på en sten eller ta stöd för att slippa oskärpa vid längre tider men höjer man ISO får man brus. Dyrare alternativ är ljusstarkare objektiv eller stativ (helst båda!) för kvälls bilder. Ställ kameran på något och laborera med slutartider och bländare, kan ge rätt roliga resultat. MVH Robin
 

AFJ

Aktiv medlem
Helt ny här på sidan så hoppas jag lagt upp denna rätt.

Är inte helt ny inom fotografering men ändå helt okunnig. Har inte vågat mig på att fippla för mycket med de manuella inställningarna men nu är jag sugen på att börja. Var ute och plojj-fotade himlen vid sjön förut. Är galet besviken på resultatet! Inte nog med att fokus ligger på fel ställe, hela bilden är brusig.

Bilden är tagen med en Canon eos 1100d och ett 18-35 objektiv med cpl-filter utan stativ. Läge "landskap" utan blixt och med manuell fokus
Om du använder manuell fokus och fokus är på fel ställe så kan vi ju i alla fall inte skylla på kameran! :)

Problemet är väl det att ljuset inte räcker till, om du dessutom har ett polarisationsfilter på så stjäl det ytterligare ljus.

Jag är ingen expert på landskapsfoto men den typ av bild du försöker ta här skulle säkert bli mycket bättre om du använde stativ. Då kan du sänka ISO, öka tiden men ändå få en skakningsfri bild.
 

David2799

Aktiv medlem
Nu ser man ju inte direkt något brusa här, men antagligen har automatiken dragit upp ISO för att du inte ska få skakningsoskärpa.

För den här bilden hade jag använt följande inställningsar som utgångspunkt:

- Bländarautomatik, kör på f 11 och fokusera på en punkt ungefär 1/3 in i bilden räknat från underkant.
- ISO 100
- Du måste ha stativ, slå av IS om du har det på objektivet.
- Använd fjärrslutare eller ställ in ett par sekunders fördröjning så kamera är still under exponeringen.
- Kör gärna i live view så att spegeln är uppfälld.

Utmaningen här är exponeringen. Kör upp den så högt det går utan att bränna ut himmeln. Du kan kolla på histogrammet och eventuellt gå över till M-läge för att få full kontroll.
 

Ingmarx

Medlem
Brus

Bäst är naturligtvis att ha en modern kamera med stor sensor och lågt ISO och exponera rätt, men om man nu har fått brus så kan man minska problemet en hel del. Man kan använda brusreduceringsprogram som NoiseNinja t.ex. http://www.picturecode.com/index.php. Man kan i nödfall använda damm och repor mkt försiktigt (gärna partiellt i lager). Man skall vara mkt försiktig vid skärpning av bilden. Oftast skall man inte skärpa de mörkaste partierna alls. Man kan också använda dig av kantmasker vid skärpningen så att man inte skärper bruset i stora jämna ytor. Använd helst lager och lagermask vid skärpningen. Man kan då "måla bort" skärpan där den bara förstärker bruset.(Eller tvärtom "måla på" skärpan där man vill ha den.
Jag har själv väldigt många brusiga bilder som jag fått jobba hårt med. Det är bilder från digitalkamera och höga isotal, men också skanningar från pressad film.
/ Ingmar
 

kingfisher

Aktiv medlem
Korrekt exponering, oavsett ISO är bland det viktigaste för att reducera brus. Om du underexponera och sedan försöka korrigera i PS kommera det att bli brusigt. Jag använder ISO 1600-3200 väldigt ofta och tycker inte att bruset är störande. Beror naturligtvis på kameramodellen...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Lågt ISO=lång slutartid=skakig bild.
Har du inget stativ så håll kameran mot en trädstam eller nåt liknande. Tryck ner avslutaren sakta och håll andan medans du gör det.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Lågt ISO=lång slutartid=skakig bild.
Har du inget stativ så håll kameran mot en trädstam eller nåt liknande. Tryck ner avslutaren sakta och håll andan medans du gör det.
Fast det beror ju på hur ljust det är ute. Lågt iSO behöver ju inte ge så långa tider att man behöver vara rädd för oskärpa och måste böka med stativ och trädstammar :)

//Reino
 

holycrap

Aktiv medlem
Lågt ISO=lång slutartid=skakig bild.
Har du inget stativ så håll kameran mot en trädstam eller nåt liknande. Tryck ner avslutaren sakta och håll andan medans du gör det.
Detta är ett bra tips.
Jag brukar dessutom, med ovanstående metod, hålla inne slutarknappen under hela slutatrtiden (det brukar alltid resultera i två bilder varav den senare är helt obrukabar då jag alltid har seribildtagning inställd) för att undvika att "släppet" ska orsaka vibrationer.

Är man stadig kan man få användbara bilder (om än med lite nedskalning i efterhand) på tider uppemot halvsekunden (vidvinkel med bildstabilisering), men det är knepigt.

Annars rekommenderas David2799s metod.

/P
 

Rommel

Avslutat medlemskap
.
Jag brukar dessutom, med ovanstående metod, hålla inne slutarknappen under hela slutatrtiden (det brukar alltid resultera i två bilder varav den senare är helt obrukabar då jag alltid har seribildtagning inställd) för att undvika att "släppet" ska orsaka vibrationer. /P
Finns ju annars 2 s timer och spegeluppfällning antingen tillsammans eller i kombination.
Men det är inget med brus att göra utan med skakoskärpa.

/Stefan
 

eskil23

Aktiv medlem
Helt ny här på sidan så hoppas jag lagt upp denna rätt.

Är inte helt ny inom fotografering men ändå helt okunnig. Har inte vågat mig på att fippla för mycket med de manuella inställningarna men nu är jag sugen på att börja. Var ute och plojj-fotade himlen vid sjön förut. Är galet besviken på resultatet! Inte nog med att fokus ligger på fel ställe, hela bilden är brusig.

Bilden är tagen med en Canon eos 1100d och ett 18-35 objektiv med cpl-filter utan stativ. Läge "landskap" utan blixt och med manuell fokus
En mörk skog mot en ljus himmel är alltid svårt att få bra. Antingen blir den bara en svart siluett eller så blir den brusig. Bästa sättet att få den bra är att använda stativ för att kunna använda längre slutartid och lägre ISO. Ett annat sätt är att använda gradual-ND filter i stället för CPL-filter för att jämna ut kontrasterna mellan den ljusa himlen och den mörka skogen. Och så autofokus förstås. AF har ibland svårt att hamna rätt när ljuset är dåligt, men kanten mellan skog och himmel borde vara jättelätt för AF-sensorn att hitta och låsa på.
 

holycrap

Aktiv medlem
Finns ju annars 2 s timer och spegeluppfällning antingen tillsammans eller i kombination.
Men det är inget med brus att göra utan med skakoskärpa.

/Stefan
Hmm... Har faktiskt aldrig funderat på att använda timern vid handhållet, men det låter onekligen som att det skulle kunna funka. Spegeluppfällning blir knepigare (tycker jag) eftersom jag tar stöd med kameran mot huvudet när jag tittar genom sökaren (och vill kunna se vad jag tar bild av).

Kopplingen till mindre brus är givetvis att använda lägre ISO och hur man hanterar de längre slutartider man får då.

/P
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Iof så tänkte jag på stativanvändning. Med handhållet funkar din metod bra. Eller så lär man sig hantera skakoskärpan med teknik. Har man exempelvis bildstabilisering så är det en fördel att hålla avtryckaren halvt intryckt eller trycka på den då och då så den inte slutar. Andningsteknik, armbågsstöd mot kroppen etc etc vid längre slutartider än vad normalt klassas som att vara säker för att förhindra skakoskärpa vid en viss brännvidd.

/Stefan
 

holycrap

Aktiv medlem
Iof så tänkte jag på stativanvändning. Med handhållet funkar din metod bra. Eller så lär man sig hantera skakoskärpan med teknik. Har man exempelvis bildstabilisering så är det en fördel att hålla avtryckaren halvt intryckt eller trycka på den då och då så den inte slutar. Andningsteknik, armbågsstöd mot kroppen etc etc vid längre slutartider än vad normalt klassas som att vara säker för att förhindra skakoskärpa vid en viss brännvidd.

/Stefan
Ja, på stativ är 2s timer och spegeluppfällning att föredra. Gärna i kombination med fjärrutlösare (jag använder Canons IR-utlösare och då är timern bra för att hinna få handen ur bild då kamerans IR-mottagare av bara sitter på framsidan).

/P
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Svarar alla:

Vilka fantastiska svar jag fått!
Jag ska absolut leka lite med både iso och slutartid. Ska även lära mig att vara stabilare när bilden tas. Att ta stöd av stenar och träd var ju supersmart! Jag har ju tidigare gärna tagit stöd av staket när jag fotograferat på hopptävlingar så hade jag bara tänkt efter lite...

CPL-filtret åker av nästa gång, det använder jag egentligen bara när jag fotograferar objekt som rör sig i snö eller andra väldigt ljusa miljöer eftersom jag ännu inte vet vilka inställningar som passar i sådana lägen. Nya objektiv och stativ ska införskaffas med tiden, men först vill jag lära mig mer.

Jag har aldrig varit mycket för att fota landskap, utan vill alltid ha något levande med på bilden. Men nu ska jag lämna min trygghetszoon och lära mig nytt ;)
Att fixa till bilder efteråt är inget jag är intresserad av, jag lär mig hellre att ta en bra bild från början i den mån det går.

Den himlen kommer väl inte tillbaka i första taget men ska försöka applicera tipsen nästa gång det är lika mörkt ute :) Tack så jättemycket för alla tips!
 

reboot81

Aktiv medlem
Solen går ner en gång om dygnet, gäller bara att ha fint väder och ta sig ut i tid.
Vad vill du göra med bilderna? Att titta på en bild i 100% och se varje pixel är inte direkt snällt mot sig själv om man ändå bara ska skriva ut i 15x20cm då den "lilla" utskriften är bra på att dölja lite brus etc.
Med full respekt för fotografer med toppkrav - brus är inte något att sky likt pesten. En del går att fixa i efterhand, en del syns ändå inte i slutbilden. Men bra tips ovan här i tråden!
 

koxa

Aktiv medlem
Solen går ner en gång om dygnet, gäller bara att ha fint väder och ta sig ut i tid.
Vad vill du göra med bilderna? Att titta på en bild i 100% och se varje pixel är inte direkt snällt mot sig själv om man ändå bara ska skriva ut i 15x20cm då den "lilla" utskriften är bra på att dölja lite brus etc.
Med full respekt för fotografer med toppkrav - brus är inte något att sky likt pesten. En del går att fixa i efterhand, en del syns ändå inte i slutbilden. Men bra tips ovan här i tråden!
Tycker "brus" är snyggt, speciellt i s/v bilder. Tidigare gillade jag inte korn/brus, men har med tiden lärt mig uppskatta och tycker numera om det. Det tillför "själ" i bilden. Mycket beror på vad det är för typ av bild, en del bilder vill jag fortfarande ha kliniskt rena från brus, medans jag i andra tom lägger till brus i redigeringen av bilden.
 

Parsi

Aktiv medlem
Svarar alla:

Vilka fantastiska svar jag fått!
Jag ska absolut leka lite med både iso och slutartid. Ska även lära mig att vara stabilare när bilden tas. Att ta stöd av stenar och träd var ju supersmart! Jag har ju tidigare gärna tagit stöd av staket när jag fotograferat på hopptävlingar så hade jag bara tänkt efter lite...

CPL-filtret åker av nästa gång, det använder jag egentligen bara när jag fotograferar objekt som rör sig i snö eller andra väldigt ljusa miljöer eftersom jag ännu inte vet vilka inställningar som passar i sådana lägen. Nya objektiv och stativ ska införskaffas med tiden, men först vill jag lära mig mer.

Jag har aldrig varit mycket för att fota landskap, utan vill alltid ha något levande med på bilden. Men nu ska jag lämna min trygghetszoon och lära mig nytt ;)
Att fixa till bilder efteråt är inget jag är intresserad av, jag lär mig hellre att ta en bra bild från början i den mån det går.

Den himlen kommer väl inte tillbaka i första taget men ska försöka applicera tipsen nästa gång det är lika mörkt ute :) Tack så jättemycket för alla tips!
När du använder motivläget 'landskap', så prioriterar kameran liten bländare. Sen har du dåligt ljus, och så behöver du kort tid,... -> ISO skjuter i höjden.
Du skulle kunna prova med 'porträtt' istället, om du inte själv vill ta ansvar för inställningarna.

Bildkvaliten blir alltså bäst på låga ISOn. Men man kan bli av med bruset även på höga ISO. Bilden är fortfarande sämre i övriga avseenden, luddiga detaljer, sämre färgkvalitet. Bara för att man tar bort bruset kan man inte tillföra definition som är borta. Men bättre kan det se ut.
Fotograferar man i RAW är Lightrooms brusreducering mycket bra, men framförallt skall man alltid dra ner Adobes standardskärpa till noll.

Jag antar att du fotografera jpeg? Nåväl, på ett ställe är din kameras brusreducering konfigurerbar. Egentligen skall man väl inte behöva röra den, men det finns ett snäpp till över 'standard'. Framförallt så skall ju inte nåt klåfinger ha stängt av den helt. Se upp med beteckningarna, 0 = standard och 3 = av.
 
ANNONS