Annons

Kamerainställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej!

Jag har gjort ett par bröllop nu och har kört på manuellt läge med autofokus på min D7000, men jag upplever att det är snabba ryck mellan knapptryckningarna vid fotografering utomhus då man ofta står inför tidspress dessutom. Problemet jag upplever är ju att det blir väldigt omständigt att hela tiden ändra bländare och slutartid mellan knapptryckningarna och det är svårt att få rätt exponering. Finns det något som kan underlätta samtidigt som man ändå har kontroll på exponering? Hur gör ni andra i stressiga lägen? Tack!
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Jag med många andra kör nästan uteslutande på bländarprioritet, läge A på din kamera. Då ställer du in bländaren (och därmed skärpedjupet) och kameran ställer själv in slutartiden. Då behöver du "bara" hålla koll på hur kameran mäter ljuset så att du ligger på ok tid och inte får rörelseoskärpa. Men gå efter regeln att du bör ha lika kort tid som brännvidd som grund så brukar det gå vägen, alltså kör du med 50mm så bör du ha minst 1/50s på slutartid, Har du Vr på objektivet kan du minska tiden ytterliggare kanske ett snäpp.

Får du för långa tider men vill ha samma bländare drar du upp ison, eller så kör du med autoiso så ställer kameran in det själv så du får en acceptabel slutartid.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Håller med föregående talare... känner du dig inte helt bekväm med manuellt (eller är tvungen att köra det p g a kluriga ljussituationer, blixtfoto,...) så gör det inte :) Kameror idag är bra på att köra på halvautomatiska lägen. Bländarprioritet (eller slutarprioritet när du vill fånga riskastning, bukettkastning,...)

Som någon fotograf (har glömt vem) sa: Första regeln vid (bröllops)foto - Get the picture. Andra regeln: Get a better picture. :) Fånga m a o alla viktiga ögonblick...finns det tid och möjlighet att få en bättre exponering, komposition,... så försök med det. Få kunder kommer antagligen vara missnöjda med en bild som du inte upplever som perfekt, fler kommer säkert vara missnöjda för att du stod och rattade kameran för att få en perfekt bild medan ögonblicket passerade.
 

Da2

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag har testat att köra på A-läget med auto-ISO men det känns inte alls som man har i närheten samma kontroll som man har M-läget (naturligtvis). Bilderna känns ofta över/underexponerade i svåra ljusförhållanden och ISO sticker iväg till oönskade tal. Kanske inte finns något självklart svar på detta...
 

grummel

Aktiv medlem
Exponeringskompensation är väl det enkla svaret. Ser du innan att bilden kommer bli överexponerad eller underexponerad så kompenserar du innan. Det är inte så svårt att se när bilden kommer bli över/under exponerad. Bara man vet hur kamerans ljusmätningsmetoder fungerar.
 

eskil23

Aktiv medlem
Hur gör ni andra i stressiga lägen? Tack!
I stressiga lägen kör jag aldrig manuellt, det gör jag bara när jag har tid att stå och pilla. Läge P eller A är det som gäller i de fallen, gärna med auto-ISO. Om man tror att kamerans exponeringsautomatik gissar fel så kan man slå på automatisk gaffling.
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Det är sällan jag kör med auto iso också, försöker hellre exponera ner eller ta stöd mot något, eller snabbt ändra iso själv något steg. Att däremot lära sig ljusmätningen som tidigare skrivits är otroligt viktigt, jag kör oftast spotmätning och sedan har jag valt att endast låsa ljusmätningen på AE knappen eller vad den heter. Då kan man mäta och låsa ljuset lite snabbt på något lite ljusare och sedan komponera om, och på så sätt temporärt underexponera bilden, kruxet är väl att man måste träna sig på att alltid ha koll på slutartiden.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Men kära nån varför ska du hålla ¨på och krångla med M nä det är snabba puckar mellan exponeringarna och ljus som hela tiden ändras? Din jakt på perfektion står ju tydligt ivägen för dig och blir ett onödigt hinder. Låt kameran jobba och koncentrera dig på att fånga bilderna. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba i M under situationerna du skriver om.

Vi amatörer har en förmåga att söka teknisk perfektion på saker och ting - helt i onödan.


Får man fråga vilka ISO-tal som det "springer upp till" som du nojjar för?
 

Newnoise

Aktiv medlem
Mina tips: Kör A utan auto ISO, då behöver du bara ha koll på tiden så du inte får rörelse- eller skakning- oskärpa. När/om ljuset eller situationen snabbt och oförberett förändras och A-läget inte funkar så använd U1/U2. Där kan du i förväg ställt in tex M läget och den bländare och tid du vill ha samt auto ISO med ett maxvärde som du tycker är ok. Även vilken ljusmätning samt autofokusmetod kan ställas in.

Personligen kör jag mest med A läget och väljer ISO själv samt exponering komp.

Lycka till.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Går det inte använda A-läge med ett maxvärde på ISO innan tiden förlängs för rätt exponering? Då skulle kameran använda din inställda bländare med en maxtid som du ställt i någon meny. Skulle maxtiden inte räcka till så höjs ISO upp till ditt inställda maxvärde. Som en sista utväg förlängs slutartiden.

Har för mig att det funkar bra på din D7000.

Jag kör så på min Canon 5D III. Jag tycker det är smidigt.

Kolla i manualen på sidan 103. Jag är så dålig på att förklara så...
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har också en D7000. Jag hamnade i det läget att jag ville ta bilder utomhus i solsken med blixten i läge Rear och inomhus med fast bländare och tid samt externa blixtar styrda av den inbyggda blixten i TTL-läge och jag gick ut och in genom en dörr hela tiden.

Den ena inställningen (inomhus) sparade jag till Läge U1 och utomhusinställningarna till läge U2. Sen var det hur enkelt som helst att gå ut och in, bara ställa om mellan U1 och U2. perfekta bilder hela tiden! Vill man göra tillfälliga justeringar (öka ISO inomhus eller minska bländaren utomhus gjorde man det, när man sedan ändrade mellan U1 och U2 ställdes de sparade inställningarna in igen. Blixtsnabbt!
 
ANNONS