Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple-programmet "Bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

wirja

Aktiv medlem
Jag har länge använt iPhoto och tyckt att detta program räckt för familjebilder etc. Lättanvänt, överskådligt och intuitivt. Enstaka bilder till utskrift och utställningar har jag bearbetat i Lightroom.
I samband med uppdatering har nu iPhoto försvunnit och ersatts med "Bilder". Katastrof! Svårhanterligt och rörigt. Vidare har programmet hängt sig helt några gångar så att jag tvingats starta om datorn.
Någon mer än jag som har erfarenhet av programmet "Bilder"?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nu skall sägas att jag är något av Apple-freak så mitt inlägg är ju inte helt neutralt, he he
Skall ändå försöka ge en input

Jag har använt Bilder sedan några månader tillbaka eftersom jag laddat ned det redan som betaversion när den släpptes tidigare.

Det första man skall ha i åtanke är att Bilder till utseende och handhavande är mycket mer likt Bilder i iPhone och iPad om man nu har någon av dessa enheter. Apple vill ju gärna att man använder flera av deras enheter dator, läsplatta och telefon och det är då, tycker jag, som Apples "system" verkligen uppvisar sina stora fördelar.

Bilder är ju både ett sätt att ordna sina bilder och ett sätt att redigera sina bilder. Det finns säkert dem som aldrig kommer att redigera en bild i Bilder i hela sitt liv, min fru tex beskär inte ens sina bilder innan hon publicerar dem.

Själva layouten på Bilder är annorlunda än iPhoto men det kommer man snart in i när man jobbat med programmet, det är en vanesak.

Redigeringsfunktionerna funkar OK tycker jag.

Jag har också råkat ut för att programmet helt oväntat avslutat sig själv, ja flera gånger faktiskt. Jag tänker att detta säkert är en barnsjukdom som Apple snart uppdaterar.

Det jag inte riktigt gillar eller har vant mig vid ännu i Bilder är sättet att katalogisera sina bilder. Det var på nåt sätt enklare att skapa album eller samla ihop alla bilder från en viss resa för att tydligt kunna hitta dem senare. Nu känns det lite som att alla bilder bara ligger i en lång rad sorterade på datum. Men det kan vara så att jag inte har gått in för att ta reda på hur man gör ännu, det är möjligt.

Jag tycker nog att de har en del kvar att arbeta på vad gäller layout av programmet så att det blir ännu mer begripligt men det är jag (som Apple-freak) helt övertygad om att de kommet att lösa längre fram.

I övrigt jobbar jag ju gärna i LR men den datorn som jag har LR på har varit på rep under 2 månader och jag har inte LR installerat på någon annan maskin utan då har det fått blir Bilder under en tid.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag får väl också beteckna mig som Apple-freak med min MacBook, Iphone(s), Ipad(s), Apple-TV m.m.
Jag har kikat runt lite i Bilder och tycker väl att programmet känns lite sådär. Det är nog inget jag kommer att använda, iaf inte som det ser ut i nuläget, till bildredigering i någon högre grad. Fördelen är väl mer Apples ekosystem där man har tillgång till sina bilder på alla enheter genom Icloud och Bildström. Fungerar ju väldigt enkelt och smidigt.

Samtidigt är jag kluven. Eftersom jag också är Adobe-freak och använder Lightroom och Lightroom Mobile. Just nu har jag drygt 21.000 bilder som synkar mellan paddan fånen och datorn. Redigeringsmöjligheterna i Mobile är riktigt bra och allt synkar bra. Framförallt tycker jag det är en stor fördel att sitta med paddan, t.ex. under resa eller annan dötid och "städa" bland mina bilder. Sätta flaggor och när jag sedan sätter mig vid datorn så kan jag direkt kasta bort "kryssade" bilder. Ett himla tråkgöra som nu har blivit smidigare.

Så, visst, Bilder funkar bra för mindre redigeringar men när nu Adobe börjar få ordning på sitt ekosystem så känns det enklare att hålla sig där. Om man nu har Lightroom och Lightroom Mobile vill säga....
 

unoengborg

Aktiv medlem
Katastrof, är väl det ord som ligger närmast till hands när man beskriver det programmet.
För avancerat för den som bara vill ha något ställe att samla och katalogisera sina bilder, och på tok för klent för dem som vill kunna påverka resultatet. Till och med de som bara vill ha ett program att samla sina bilder i utan att redigera så mycket kan nog bli besvikna, varför finns det inget sätt att betygsätta sina bilder, mer än att ge dem ett hjärta som favorit. Man kan ju vilja ha fler grader på betygskalan. Man kan förstås använda nyckelord och smarta album för det men det känns onödigt komplicerat.

Till att börja med har jag inte hittat några möjligheter att göra lokala justeringar på en viss del av bilden. Den lilla lokala justeringsmöjlighet som finns är retushering, och här kan du inte välja opacitet och mjukhet på penseln.

Vad det gäller redigeringsverktygen så har de olika spakarna ganska obegripliga svenska namn. Vad gör t.ex. "Medverkande" reglaget under färg, eller "Neutraler" och "Ton" i reglaget för svartvitt. För att göra saken värre finns det ingen kontextkänslig hjälp som beskriver kommandona. Inte ens den normal hjälpfunktionen fungerar OK i redigeringsläge. Trycker man kommando-? i redigeringsläge förstoras bilden istället för att visa hjälpfönstret vilket sker om man inte är i redigeringsläge, en annan inkonsekvent detalj är att alla redigeringsval ("Förbättra" , "Rotera", "Beskär"...) visas i redigeringsläget förutom "Röda Ögon" fixaren som måste slås på via ett menyval. Varför?

Hade nog varit bättre om Apple behållit iPhoto för de som vill ha ett enklare program, och vidareutvecklat Aperture för de som vill ha något mer avancerat. Nu är det varken hackat eller malet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Lyckades krångla mig ur "Bilder"

Jag hade Iphoto en gång i tiden för jpg-bilder tagna med kompaktkamera. Funkade helt OK tyckte jag och använde Iphoto också för enklare justeringar. För varje ny generation dator/Iphoto blev det sämre för mig. Bilderna sorterades och visades på Apples senaste sätt, inte som jag lagt upp systemet.

Med byte från Snow Leopard till Yosemite blev läget akut. Iphoto borta, nu gällde "Bilder". Bara strul! "Bilder" verkade inte heller vara värt att investera arbete i för mig som har Bridge och PS.

Med trevlig hjälp här på FS lyckades jag flytta över alla 3300 bilderna till Bridge. Nu syns bilderna med filnamn och allt i den ordning jag vill ha dom och de kan öppnas både i RAW och Photoshop.

Länk:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162643
 

Kiboko

Aktiv medlem
Bilder ersätter ju inte bara iPhoto ... det ersätter Aperture också?
Eller snarare är det så att iPhoto och Aperture försvinner båda två.

Bilder kan importera kataloger från iPhoto, vet inte hur det är med Aperture?
Men ersättning vet jag inte om jag kan kalla Bilder. Det är något nytt.
Det kanske växer med tiden.

Men som det är i dag har jag fruktansvärt svårt med katalogiseringen av bilderna i Bilder. Använde iPhoto för alla iPhone och iPad bilder i familjen ...Nu är det fruktansvärt rörigt och bilderna verkar blandas hejvilt.

Redigering använde jag aldrig i iPhoto ... så där vet jag inget.
Däremot har jag regelbundet gjort kalendrar (dyra men fina) i iPhoto ... vet inte om det går att göra med Bilder, men det ser ut som mina "projekt" följt med.

Så det enda jag är negativ till än så länge är att det är rörigt och svårt att sortera bilderna. Det kanske man lär sig så småningom?

Aperture hade jag en licens till (?) det var ett helt OK program ... men eftersom jag har Adobe CC ... så har jag slirig använt det mer än i början då jag testade det. Men vad jag ser av Bilder så är det inte i närheten av Aperture.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det som jag har svårt att förstå är att man tar bort Aperture och inte erbjuder dessa kunder något annat lika bra eller bättre program istället? Bilder är nog sällan ett alternativ till oss som har betalt för licensen till Aperture. Kanske är det så att på det stora hela så är vi för så som har valt att köpa Aperture och då tycker man kanske inte att det är värt att hålla ett mer avancerat bildbehandlingsprogram igång utan man satsar istället på den stora massan som klarar sig med Bilder. Det är ju i princip att ge bort sina kunder till konkurenterna.

Jag håller med om den kritik som framförts ovan ang katalogisering av bilderna i Bilder, möjligheten att skapa album osv men hjärntvättat Apple-freak som jag är så har jag såklart överseende med det och litar på att någon i den skickliga "sektledningen" på Apple löser detta i kommande uppdateringar.

Och i övrigt så är kanske inte Apple vassast på nånting, finns säkert bättre telefoner, bättre läsplattor och bättres datorer men det som är den stora grejen för mej är att prylarna lirar så otroligt bra ihop det är "automagiskt"

att kunna ersätta den gamla telefonen, plattan eller datorn med en ny, bara logga in med sitt sk Apple ID och inom några timmar så ser innehållet i den nya enheten exakt likadant ut som på den gamla enheten. Aldrig mer några mejl, dokument, bilder eller telefonnummer som förvunnit för att man bytt telefon eller dator. (säkert så går detta också att lösa med konkurrerande system men på Apple så är enkelheten redan inbyggd från början)

pops kännese att jag håller på att gå OT och dra igång en vs. tråd här och det skall vi inte göra, får bli en ny tråd isf. :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Aperture har ju varit eftersatt länge om man jämför med konkurrenterna. De flesta som vill ha mer avancerade funktioner har nog redan flytt till Lightroom eller Capture One Pro och att få tillbaks de kunderna hade nog varit svårt. Så det är kanske inte så konstigt att Apple väljer att satsa på den stora massan.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Aperture har ju varit eftersatt länge om man jämför med konkurrenterna. De flesta som vill ha mer avancerade funktioner har nog redan flytt till Lightroom eller Capture One Pro och att få tillbaks de kunderna hade nog varit svårt. Så det är kanske inte så konstigt att Apple väljer att satsa på den stora massan.
Klarsynt analys

Jag gillade Aperture men jag fattade inte allt pga det var på engelska och sen krävde det mer datorkraft än vad jag hade så det blev rätt tungjobbat särskilt som biblioteket växte
 

wirja

Aktiv medlem
Aperture har ju varit eftersatt länge om man jämför med konkurrenterna. De flesta som vill ha mer avancerade funktioner har nog redan flytt till Lightroom eller Capture One Pro och att få tillbaks de kunderna hade nog varit svårt. Så det är kanske inte så konstigt att Apple väljer att satsa på den stora massan.
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i bildbehandling och kan därför nog räknas till "stora massan". För mig var iPhoto ett utmärkt redskap att hålla ordning på familjebilder samt göra smärre justeringar. Tyvärr upplever jag "Bilder" som en påtaglig försämring både vad gäller biblioteksfunktion och redigering. Dessutom "hackigt" och långsamt. Det får nog bli Lightroom framöver för min del.
 
ANNONS