Annons

Vad använder ni hobbyfotografer era bilder till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Finns det redan en tråd i ämnet ber jag om ursäkt, hittade ingen däremot.

Själv har jag köpt min första systemkamera för ett halvår sedan. Har använt den ganska mycket och fotat rätt mycket med mobilen innan. Mest har det varit bilder till olika projekttrådar på forum men även någon semesterbild och så har jag skickat in en del bilder till firmans kalender. Alla bilder har jag på datorn, brukar visa lite när man har besök. Har även ett bildspel som skärmsläckare på datorn (har en tv som skärm mitt i vardagsrummet) vilket brukar vara kul för besökare. Ibland skickar jag runt lite bilder till bekanta som vill ha. Har några bra bilder jag har tänkt att skriva ut och sätta upp på väggen själv också.

Har sett att ganska många investerar mycket i denna hobby. Både direkt ekonomiskt med kamerautrustning, datorer, servrar och programvara men även tid för foto, redigering, resor mm. Förstå mig rätt nu, vad gör ni med slutprodukten nu när det fysiska fotoalbumets tid är förbi?
 

Grodslok

Medlem
Det fysiska fotoalbumets tid är nog inte förbi.
Jag skriver ut en del bilder att ha i fotoalbum (eller beställer fotoböcker, vilket väl är nära nog ett fotoalbum det med).
Utöver vanliga utskrifter att pryda väggar med blir det annars publicering i diverse forum och sociala medier, eller ödet för de flesta bilder: liggandes nånstans på datorn.
 

eskil23

Aktiv medlem
90% av de bilder jag tar hamnar på Wikimedia Commons. Det var viljan att ta bilder för att illustrera Wikipediaartiklar som gjorde att jag började intressera mig för fotografi öht.
 

alfin

Aktiv medlem
Se alla dina digitala bilder som inte betyder något för dig som arbetsmaterial som du aldrig behöver visa för någon, varken på papper eller digitalt.

Det roliga med foto som hobby är för mig, utöver själva fotograferandet, att se mina bilder som papperskopior. Mina bästa bilder skriver jag ut själv i stort format, A4-A2 varav ett litet fåtal per år ramas in och hamnar på väggen eller ges bort till vänner och släktingar.

Sedan gör jag fortfarande kontinuerligt 10x15 cm bilder av det arbetsmaterial som jag tycker är värt att visa och spara som minnen, men som inte duger till större utskrifter.

Jag brukar färdigställa de bilderna efterhand i en mapp på skrivbordet och när det blir tillräckligt många, t ex 36 st eller fler, så beställer jag 10x15 kopior från Crimson. Vill man kan man sätta dem i fotoalbum, men jag gör som på den gamla goda tiden, har dem liggande i kartonger och lådor.

De fysiska fotoalbumens tid är inte förbli.
 

filip71

Aktiv medlem
vad gör ni med slutprodukten nu när det fysiska fotoalbumets tid är förbi?
Ibland gör jag album och ibland förstoringar att sätta upp hemma eller ge bort. Men nu pratar vi bråkdelar av promillen. Jag fotar mest insekter och kryp och då hamnar de på facebook-forum för artbestämning och andra kryp-diskussioner. Men de allra flesta bilderna ligger bara i min dator där jag ibland kikar själv eller tillsammans med andra.
För mig är fotograferingen ett sätt att se världen just där och då, och just det ger mig glädje och faktiskt ingenting som jag prompt måste gå tillbaka till. Däremot kan jag planera en hel del för att ta en bild eller fundera på hur min drömbild skulle kunna te sig. För min del blir det med andra ord inte så mycket efterarbete i lightroom eller photoshop ;-) Jag tror att man lika gärna kan ställa sig den intressanta frågan "Varför fotograferar du?" som "Vad gör du med bilderna?"
 

lenelg

Aktiv medlem
Vi fotar mest på resor, och då blir det fotoalbum på Flickr för min del (hustrun är mer ambitiös, skriver dagbok och gör fotoblogg med anteckningarna som bas). Har gjort ett några fotoböcker också, men det har varit mest för att bevara och sprida gamla släktfoton.

Det är kul att göra rejält stora utskrifter nån gång, men vad gör man av dem? Väggarna är redan fyllda av bokhyllor..

Har gjort en del canvastavlor som personliga julklappar.

Sen brukar vi göra ett collage av bilder från årets resor som julkort.

En del "bruksbilder" till webben åt föreningar vi är aktiva i.
 

apersson850

Aktiv medlem
Att jag köpte min första digitala systemkamera var för att lättare kunna dela bilder på idrottsklubbens verksamhet via internet. Det blev också lättare att skapa dokument, med exempelvis Publisher, och få in bilderna där, om de redan var digitala.

Sen fotograferar jag allt annat som händer digitalt också nu för tiden, typ semesterresor, barnbarn eller vad det nu kan vara. Somligt hamnar i webalbum, somligt får andra intresserade ta del av, in något format. En hel del har jag kvar som egna minnen.
 

pecillo

Aktiv medlem
Semesterbilder.

Träffar av familj/vänner vart det inte är för mycket alkohol inblandat.

Bilder på min nyfödda dotter (lägger ej upp på sociala media utan på min egna hemsida i privat galleri) som familj kan gå och se på.

Tagit lite profil-bilder på kollegor, vänner och familj för linkedin, facebook och jobbet.

Sportevent (öppen klättertävling som jag sedan delar på FB. Mycket för att när jag själv klättrar skulle tycka det är kul att ha bilder på det och då är det kul att få bjuda folk på det även fast jag inte känner dom).

Sedan fotar jag för att jag tycker om det. Resultatet är faktiskt inte så viktigt för mig. Jag vill bara bli bättre och göra det jag tycker om.
 

Manullen

Avslutat medlemskap
Finns det redan en tråd i ämnet ber jag om ursäkt, hittade ingen däremot.

Själv har jag köpt min första systemkamera för ett halvår sedan. Har använt den ganska mycket och fotat rätt mycket med mobilen innan. Mest har det varit bilder till olika projekttrådar på forum men även någon semesterbild och så har jag skickat in en del bilder till firmans kalender. Alla bilder har jag på datorn, brukar visa lite när man har besök. Har även ett bildspel som skärmsläckare på datorn (har en tv som skärm mitt i vardagsrummet) vilket brukar vara kul för besökare. Ibland skickar jag runt lite bilder till bekanta som vill ha. Har några bra bilder jag har tänkt att skriva ut och sätta upp på väggen själv också.

Har sett att ganska många investerar mycket i denna hobby. Både direkt ekonomiskt med kamerautrustning, datorer, servrar och programvara men även tid för foto, redigering, resor mm. Förstå mig rätt nu, vad gör ni med slutprodukten nu när det fysiska fotoalbumets tid är förbi?

Hej johan.
Jag gör lite olika med mina bilder.
En del blir kopior som jag ger bort till folk som skänker pengar till läkare utan gränser.
Har en del på väggarna hemma också.
Andra bilder delar jag med mig på olika forum t.ex 500px. Och på min blogg.
Facebook har jag slutat dela bilder på för det finns alltid folk som skall klaga på att det finns fel djur på bilden eller vad de nu skall klaga på.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Det är väl nu mitt intresse för fotoalbum verkligen tagit fart. Digitala bilder kan ju verkligen användas på ett superbra sätt i tryckta fotoböcker än att klistra in lösa papperskopior på kartongark i pärmar. Bilderna lossnar ju oxå efter några år trots bra lim. Jag bildbehandlar nästan allt och skriver ut massor av papperskopior från crimson så det blir lådor med papperskopior precis som förr men med avsevärt mycket bättre kvalitet rent tekniskt och kompositionsmässigt då man kan välja de allra bästa bilderna. Jag har roat mig lite med en hemsida, men den har legat i träda i flera år fortakort.weebly.com heter den om det skulle finnas något intresse av den. I övrigt så fylls ju hårddisk efter hårddisk med en massa bra o fina bilder man oftast glömmer bort...
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag gör ofta album på FB som bara är öppna för dem som finns på bilderna eller som jag vill visa dem för.
Det har blivit ngt barnkalas, semester och utflykt osv under det år jag nu fotat med liter större pretention.

Jag tänker att jag ska sätta ihop några fotoböcker till kompisar i julklapp. Lite som ett tack för visat tålamod under detta år då jag alltid haft kameran med .-9

Sen går jag en kurs på universitetet i grundläggande digitalfoto så dit blir det en del bilder.

Har även, kom jag på nu, gett bort en utskrift på canvas till ett par vänner.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag ser mitt eget fotograferande som en oändligt lång utbildning där utmaningen är att själv bli bättre. Både på att behärska utrustningen och att komponera bättre. De flesta av mina bilder sparas till lite av ett motivarkiv för eventuella kommande behov. Några tas om hand direkt medan andra kan få ligga i åratal och "mogna" tills jag återupptäcker dem med någon idé om hur de kan redigeras. Vissa bilder har ett värde främst då de är aktuella, t.ex. om jag har fått ett uppdrag att ta bilder medan andra behöver lite distans från fototillfället för att kännas intressanta. Dessutom blir bilderna också en slags dagbok med tillhörande metadata.
Fotoböcker från t.ex. resor skulle jag gärna göra fler av men det slutar för det mesta med några urval på en Usb-sticka att visa de närmaste.

Någon enstaka bild hamnar till allmän beskådan. Ibland här på fotosidan. ibland på Flickr och nästan aldrig på fejsbok.
 

Googleye

Aktiv medlem
Har fotograferat på hobbynivå i flera år. Har kameran med mig på alla evenemang jag kan(fester, dop osv) och delar med släkt och vänner som brukar uppskattas. Men mest fotar jag nattbilder och alla som duger hamnar på min vägg i form av enkla A4 utskrifter utan ram, lätt att lägga upp och kasta om man ångrar sig.

Den biten är för mig det bästa, skrivaren är ett av de bästa köpen jag gjort. Mycket roligare att se på bilderna "live". En annan rolig grej var att dekorera en vägg i en väns butik med inramade bilder. Utöver det har jag en rätt nischad instagram profil där många bilder hamnar.
 

mombasa

Aktiv medlem
Ajajaj. Där vart det tramp på tån.
Det mesta blir liggande på disken. Alla bilder p barn och barnbarn sammanställs varje år till en disk som distribueras lagom till juletid. Ett och annat hamnar på bloggen. En del bilder görs i jobbet och blir till nytta. Ofta funkar kameran som skissblock, det blir idéer, skisser teckningar, som ligger väldigt långt från själva bilden. En del bilder används som undervisningsmaterial. Att fotografera är i mycket att undersöka verkligheten.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Publicerar på socialamedia, tävlar, delar, ger bort och säljer lite

Bra fråga och tack för många intressanta svar!

Själv tar jag foton som stöd för minnet. Många, väldigt många används aldrig och borde sedan länge varit raderade från någon av mina 5 externa hårdiskar....

Ibland lyckas jag och då tar jag bilden vidare till lightroom och Photoshop, ofta stannar det vid test och "lek". Men även där lyckas det ibland och då kan bilderna hamna på socialamedia. Är mesta aktiv på Facebook, Instagram, Fotosidan, Viewbug och 500px. Men lägger även upp en del oregelbundet på Tmblr, youpic och gurushots.

De bästa bilderna gillar jag att sända till tävlingar bland annat här på fotosidan, men även på andra håll.

Tar även matchbilder för "grabbens" klubb Frej i superettan. Dessa bilder väljer jag att ge till klubben som stöd för marknadsföring och publicitet.

Hade en period när jag började sälja lite via stockphotositer (Shutterstock, Istock, Dreamstime, Fotolia och Mostphotos) och gör det i viss mån fortfarande men är inte så aktiv med uppladdningar längre.

Då jag är nyfiken och gärna testar nya saker och önskat lära mig mer om blixtfotografering har jag även tagit spelarporträtt och jobbat extra som "idrottsfotograf" (porträttfoto).
 

forstheim

Aktiv medlem
Tyvärr gör jag i princip ingenting med mina bilder mer än att jag själv eller kanske någon närstående tar en titt på dem i datorn. Jag hade en egen hemsida tidigare där jag la upp mina naturbilder, men den sajten är nedlagd för ca ett halvår sedan. Domännamnet har jag dock kvar så det är inte omöjligt att jag startar upp en ny fräsch sajt igen framöver.

Mitt fotograferande går i vågor, d.v.s. jag kan fotografera intensivt i några veckor eller månader för att sedan inte röra kameran på kanske ett halvår eller mer. Oftast har mitt fotointresse en märklig tendens att ta fart under den mer svala årstiden (höst och vinter) medan det är väldigt lågt under sommarhalvåret. Varför det blir så kan man bara spekulera om, men jag har själv en hypotes om att det kan ha att göra med att jag helt enkelt inte har något mål med mitt fotograferande. Att bara ta enstaka, spontana bilder på naturen eller på någon främmande människa som passerar förbi känns väldigt ytligt. Och när något är ytligt så är det också lätt att tappa intresset.

Lösningen för egen del tror jag är att försöka fotografera mer projektbaserat..d.v.s. att man t.ex. dokumenterar en speciell person mer ingående eller skapar naturbilder från ett geografiskt begränsat område som man känner lite extra för. Att få någon slags djupare relation till det man fotograferar tror jag många gånger kan vara nyckeln till att också få viljan till att göra något med sina bilder. Kanske ska man inte bara fotografera något, utan även läsa in sig på ämnet eller objekten man fotograferar. Dels får man själv en större förståelse och närhet till det man fotograferar och dels tror jag att man lättare och mer övertygande kan berätta med sina bilder då.

Jag har tänkt på det flera gånger förr..och din frågeställning fick mig att åter börja fundera på vad man ska göra med sina bilder mer än att bara låta dem ligga i datorn. Undertecknad ska framöver försöka fotografera mer projektinriktat..d.v.s. sätta upp vissa ramar för sitt fotograferande som man bör följa. Eventuellt kanske man också kan ha som slutmål att göra små fotoböcker. Med fotoböcker får man ju verkligen ett mål att jobba mot...och dessutom får man ju ut sina viktigaste (förmodligen) bilder på papper så att de inte försvinner så lätt i framtiden. Givetvis kan man också ge bort fotoböcker som presenter, julklappar eller bara som en vänlig gest. Man skulle kunna göra fotoböcker baserade på sina projekt..eller får fotoböckerna bli "årsböcker" där årets bästa bilder ska få stoltsera. Det senare ger ju också automatiskt en "deadline" att förhålla sig till, vilket är bra då det gör att man inte har tid att tappa intresset... ;-)
 

Chras

Aktiv medlem
De har många användningsområden.
Det blir några fotoböcker till organisationer.
Till föreningars hemsidor samt min egen hemsida. Här är det nya bilder varje vecka.
Gör bildspel i ProShowProducer. dessa vissas på föreningsträffar. Har även varit på äldreboende för att underhålla mina jämnåriga och äldre.
Senaste bilden gick till lokaltidningen med klagomål på hur kyrkogården i byn sköts.
Skriver ut några att sätta upp hemma eller delta i fotoklubbens tävlingar.
Det blir många bilder när vi är ute och reser. Underlag till bildspel.
Har varit pensionär i 12 år och utan foto hade tiden nog blivit ganska lång. Således ett tidsfördriv som ger litet men kostar mycket.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Jag är en stor friluftsfantast som gärna är ute och rör mig i naturen och kameran är alltid med. Bilderna ligger och rullar slumpmässigt som skärmsläckare på vår TV, mycket uppskattat. Utöver det så lägger jag upp en till två bilder om dagen på mitt instagramkonto. Ibland tar jag också små uppdrag av vänner, kan vara porträtt av barn, företagsbilder, bröllop mm. vanligtvis i utbyte mot middag.

Drivkraften är utan tvekan att utvecklas men målsttningen är tyvärr högst oklar, mer än att det skänker mig glädje bättrar på svansföringen för stunden.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Hej!
Mestadels går bilderna till att fylla upp hårddiskar med, men egentligen gillar jag inte att spara en massa bilder för framtiden, jag gillar mer att ta nya.. hela tiden! När ska jag egentligen ha tid att ägna mig åt de här äldre digitala bilderna som finns i sån mängd..? Däremot kanske jag framöver tar fram mina gamla analoga bilder, som finns kvar i rätt så stor omfattning, men då får jag nog först bli pensionär.. Jag gillar 'hantverket' med bilderna, som en trevlig hobby som skärper mina 'sinnen' nu när man börjar bli äldre, och det ger mig ett utlopp för min eventuella kreativa ådra.. Jag gillar att vara ute och fota i naturen, men även att 'gå på stan' och ta bilder, jag har det så nära! Kunde jag måla eller rita eller nått annat skulle jag nog göra det.. men det kan jag inte! Det jag gör med de bilder som jag tycker blir bra är att skriva en blogg och lägga in dom där, och då är det mest för att göra en egen slags 'dagbok' att kunna gå tillbaka till och titta på, eller länka till för andra, där finns oftast de bästa bilderna, om sen andra gillar mina bilder och lägger in en kommentar så är ju det bara trevligt! Har tyvärr för lite med väggar att fylla upp med foton.. det är redan mestadels fullt där! Jag är inte intresserad av andra 'sociala medier' med bilder, jag tycker jag har fullt upp med att lägga in lite bilder och text här på Fotosidan då och då.. När ska man hinna med annat..
Hälsn!
 

lonian

Aktiv medlem
Min mor frågar hela tiden om nya bilder att få hänga upp på sina väggar som jag fotograferat.
Är oftast henne jag skriver ut bilder till, men nog har vi en hel del bilder här på väggarna också.

Har nog inga bilder här hemma längre som är gjord av någon annan än mig själv.
 
ANNONS