Annons

Nikon 28mm f/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är sugen på att inskaffa ett nytt objektiv till min Nikon d3200. jag har 35mm f/1.8 samt 50mm f/1.8. Jag använder främst 35 då 50mm blir för inzoomad vid foto inomhus bland annat. Ibland kan även 35:an bli det. Är det stor skillnad mellan 28 och 35 så det är värt att köpa ett sånt?

Varit lite sugen på ett ljusstarkt vidvinkelzoom också, men inte riktigt hittat något än som inte är allt för dyrt. Kanske någon som kan rekommendera ett som skulle passa?
 

xeizo

Aktiv medlem
24 är riktigt grymt på APS-C, motsvarar 38mm på FF. Mycket nära den klassiska reportagekamerans 35mm :)

Nu vet ju jag inte mycket om Nikons objektiv, men Canons 24/2.8 är väldigt skarp. Såpass skarp att beskär man en bild med den så är den beskurna ytan fortfarande rätt mycket skarpare än samma yta inzoomad med Canons 18-55. Pga sin skärpa är den nästan som en zoom, om man tar hänsyn till efterbehandling.

Vet inte vad NIkon har för motsvarande och hur den står sig, men brännvidden är helt klart vettig.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker snarare tvärt om; 35 mm är för nära 50 mm. Dessutom är 28 mm den ideala normalbrännvidden på en APS-C kamera (brännvidd = sensorns diagonalmått). Jag bytte ut min 35 mm DX mot 28 mm f/1,8 för länge sedan och har aldrig ångrat mig.
 

xeizo

Aktiv medlem
Jag tycker snarare tvärt om; 35 mm är för nära 50 mm. Dessutom är 28 mm den ideala normalbrännvidden på en APS-C kamera (brännvidd = sensorns diagonalmått). Jag bytte ut min 35 mm DX mot 28 mm f/1,8 för länge sedan och har aldrig ångrat mig.
Men 24mm kanske är som en 28mm fast ännu mer användbar ...
(beroende på på hur man tänker fota förstås)
 
Tackar för era svar. Ska kolla lite på 24mm också. Den kostar dock lite mer, men kanske är värt det i det långa loppet. Andra tillverkare, t.ex tamron, sigma, har inte några liknande motsvarigheter för nikon som ni skulle rekommendera? Kan vara ett vidvinkelzoom, men gärna inte med bländare över 2.8
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tackar för era svar. Ska kolla lite på 24mm också. Den kostar dock lite mer, men kanske är värt det i det långa loppet. Andra tillverkare, t.ex tamron, sigma, har inte några liknande motsvarigheter för nikon som ni skulle rekommendera? Kan vara ett vidvinkelzoom, men gärna inte med bländare över 2.8
Om du kan ta vikt och storlek så har Sigma en 18-35/1,8-zoom.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sigma 18-35/1,8 ska vara riktigt bra, dock tung så det kan bli obalans med denna lätta D3200.

Har haft. En 28/1,8 på kameran (DX) som "allround" i snart 1 år, riktigt nöjd den har gjort att mitt 17-55/2,8 och 50/1,8 mest har legat hemma.

Om man vill ha fast vidvinkel så är Nikon 20/1,8 också ett bra val.

Tokina 11-16/2,8 eller det nyare 11/20/2,8 andra val, lite sämre motljusegenskaper med Tokina
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag varvar 16/2,4 och 30/2,0 på min lilla samsung nx och den kombinationen är suverän, eller så tar jag bara 20/2,8 och knixar till kompositionen sitter. Jag tror en 28 på en nikon skulle sitta som gjuten synd bara att det inte finns en fin 16/XX att köpa till nikon för då hade redan haft en.....
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag är sugen på att inskaffa ett nytt objektiv till min Nikon d3200. jag har 35mm f/1.8 samt 50mm f/1.8. Jag använder främst 35 då 50mm blir för inzoomad vid foto inomhus bland annat. Ibland kan även 35:an bli det. Är det stor skillnad mellan 28 och 35 så det är värt att köpa ett sånt?

Varit lite sugen på ett ljusstarkt vidvinkelzoom också, men inte riktigt hittat något än som inte är allt för dyrt. Kanske någon som kan rekommendera ett som skulle passa?
Enligt din sparade kameraväska har du en 18-105 också.
om den finns kvar kan du ju ställa in den på 20, 24 och 28mm och känna dig för lite?
 
ANNONS