Annons

Erfarenheter av trådlösa bildsändare sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Har du provat att flytta minneskortet i stället? Då får du knappast problem med kontakter, och skulle du få det kan du ju alltid byta kortet.

Jag har aldrig sett detta problem, är det någon annan än Per F. som sett det?

Per.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Har du provat att flytta minneskortet i stället? Då får du knappast problem med kontakter, och skulle du få det kan du ju alltid byta kortet.

Jag har aldrig sett detta problem, är det någon annan än Per F. som sett det?

Per.
Du har missat hela poängen med tråden. Jag jobbar med kameran kopplad till datorn. Att flytta minneskortet mellan varje bild är inget alternativ.
 

P.R.

Aktiv medlem
Ett alternativ i studio är kanske att använda nätverkskabel och köra Fast Ethernet?

Då får du jämfört med idag:
* En tåligare kontakt.
* Möjlighet till betydligt längre kablar (upp till 100 m).

Jämfört med trådlöst blir det:
* Bättre och framförallt stabilare prestanda.
* Mindre säkerhetsrisker.

Eftersom nätverksuttaget sitter på samma tillbehör blir priset dock lika högt.
 

P.R.

Aktiv medlem
Fredrik_Hansson skrev:
Hmm såg det nu. Är det nån som vet varför den inte skulle fungera här? Eller fungerar den här men de supportar den bara inte? Den "works with 802.11g, 802.11b" ju..
Trådlösa produkter har olika utföranden på olika marknader eftersom regelverket för radioutrustning är olika. Jag vill minnas att man i USA tillåter färre kanaler men högre effekt än i Europa men jag har inte koll på detaljerna.

Den kan fungera men riskerar möjligen vara olaglig att använda här, förutom att den inte är supporterad.

Det finns en risk att produktens användbarhet är en aning begränsad. Tillverkaruppgifter om räckvidd och prestanda måste tas med en nypa salt och ibland behövs det en hel näve. När det gäller trådlöst är bra antenner A och O och vi kan nog lugnt konstatera att det radiomässigt inte är idealiskt att begrava en pytteantenn inne i en kameras minneskortsfack.

Man bör nog också tänka på att kameratillverkarna knappast räknat med och designat sina produkter med tanke på att någon skall bygga in en radiosändare i dem så det finns en risk för andra problem.

Det lär nog hur som helst inte vara en produkt för professionell användning i studio men för den prylglada semesterfotografen kanske den funkar?
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
PerFogelberg skrev:
Du har missat hela poängen med tråden. Jag jobbar med kameran kopplad till datorn. Att flytta minneskortet mellan varje bild är inget alternativ.
Per,

Jag hoppas få en chans att provköra och rent av jämföra Canons och Nikons wifi-tillbehör ... någongång snart. Sannolikt typ sisådär framåt kring strax före eller efter årskiftet ungefär (alltid skönt med exakta tidsuppgifter :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Robin Gyllander skrev:
Canon gjorde ju en wifi ixus för typ 4000 men hur kan en sändare gå på 8000?
Jag kan på rak arm tänka mig tre skäl:

1) Den är byggd för att (kvalitetsmässigt) passa ihop med kameror som trots allt kostar 35000 respektive 70000 (utan objektiv) och som används av folk med extremt höga krav på tillförlitlighet, dag ut, dag in och även efter att de åkt i golvet några gånger. (Kamerorna alltså, inte folket :)

2) Saker som görs i små serier blir dyrare än de som görs i stora.

3) Eftersom de som behöver dem uppenbarligen är beredda att betala så mycket.
 

RG

Avslutat medlemskap
Grevture skrev:
Jag kan på rak arm tänka mig tre skäl:

1) Den är byggd för att (kvalitetsmässigt) passa ihop med kameror som trots allt kostar 35000 respektive 70000 (utan objektiv) och som används av folk med extremt höga krav på tillförlitlighet, dag ut, dag in och även efter att de åkt i golvet några gånger. (Kamerorna alltså, inte folket :)

2) Saker som görs i små serier blir dyrare än de som görs i stora.

3) Eftersom de som behöver dem uppenbarligen är beredda att betala så mycket.
Men dom borde ju ha en budgetversion. Den går ju på lika mycket som kameran.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Robin Gyllander skrev:
Men dom borde ju ha en budgetversion. Den går ju på lika mycket som kameran.
Borde och borde, jag tycker de borde ha budgetversioner av 400/2,8 ;)

Men en wifi-sändare enligt dagens modell ... Nja, tror ändå målgruppen är för liten för att det skulle bli en massprodukt och därmed kunna säljas billigt.

Det här kanske är mer vad du tänker på:
http://www.dpreview.com/news/0711/07110102eyefiwirelesscardreview.asp

Däremot är det kanske inte otänkbart att en lite annan typ av produkt dyker upp på sikt. Tänk när 3G-näten fått upp farten lite till ... En direkt och snabb 3G-koppling till kameran vore nog många pressfotografers våta dröm. Och en sådan produkt skulle nog vara attraktiv även för tillräckligt många andra för att få upp volymerna.
 

RG

Avslutat medlemskap
Grevture skrev:
Borde och borde, jag tycker de borde ha budgetversioner av 400/2,8 ;)

Men en wifi-sändare enligt dagens modell ... Nja, tror ändå målgruppen är för liten för att det skulle bli en massprodukt och därmed kunna säljas billigt.

Det här kanske är mer vad du tänker på:
http://www.dpreview.com/news/0711/07110102eyefiwirelesscardreview.asp

Däremot är det kanske inte otänkbart att en lite annan typ av produkt dyker upp på sikt. Tänk när 3G-näten fått upp farten lite till ... En direkt och snabb 3G-koppling till kameran vore nog många pressfotografers våta dröm. Och en sådan produkt skulle nog vara attraktiv även för tillräckligt många andra för att få upp volymerna.
Vart kan man få tag på ett sådant kort?
 

PMD

Aktiv medlem
Grevture skrev:
Jag kan på rak arm tänka mig tre skäl:

1) Den är byggd för att (kvalitetsmässigt) passa ihop med kameror som trots allt kostar 35000 respektive 70000 (utan objektiv) och som används av folk med extremt höga krav på tillförlitlighet, dag ut, dag in och även efter att de åkt i golvet några gånger. (Kamerorna alltså, inte folket :)
Även WFT-E3, som passar EOS 40D, kostar över 8000. Det känns lite fånigt när kameran kostar cirka 11000.

2) Saker som görs i små serier blir dyrare än de som görs i stora.

3) Eftersom de som behöver dem uppenbarligen är beredda att betala så mycket.
Din tredje punkt är definitivt den viktigaste.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
PMD skrev:
Även WFT-E3, som passar EOS 40D, kostar över 8000. Det känns lite fånigt när kameran kostar cirka 11000.
Nu är jag dåligt insatt i Canons tillbehörssortiment, men om det är ett batterigrepp byggt för just 40D låter det ju onekligen lite oproportionerligt.


Din tredje punkt är definitivt den viktigaste.
Det är faktiskt så det fungerar. Många inbillar sig att tillverkningskostnad styr produkters pris, det fungerar inte så. Tillverkningskostnaden (plus frakt, lagerhållning osv) påverkar hur lönsam en produkt blir, men bestämmer inte priset. Priset styrs i slutändan alltid av vad kunderna är beredda att betala.
 

PMD

Aktiv medlem
WFT-E3 är ett grepp för just EOS 40D, men det är inte ett batterigrepp, utan ett WiFi-grepp. Det har visserligen en batteriplats, men det batteriet används för att driva WiFi-enheten, och kameran får således ingen ökad batterikapacitet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
PMD skrev:
WFT-E3 är ett grepp för just EOS 40D, men det är inte ett batterigrepp, utan ett WiFi-grepp. Det har visserligen en batteriplats, men det batteriet används för att driva WiFi-enheten, och kameran får således ingen ökad batterikapacitet.
Ah, sorry, hjärnan tänkte på en sak och fingrarna skrev något annat (och munnen pratade om något tredje :)

Wifi-sändare/-grepp var det jag tänkte på.
 
ANNONS