Annons

Erfarenheter av trådlösa bildsändare sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag fotograferar mycket med kameran kopplad till datorn. På grund av de minimala kontakterna på sladdarna får jag ofta glapp och missar bilder. Därför är jag intresserad av om någon har erfarenhet av de trådlösa nätverkssändare som finns till Nikon och Canon.

Vad har du för praktisk erfarenhet av dem? Överföringshastigheter? Hur fort kan kan man se bilden på skärmen? Räckvidd?
 

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
Nu är det ju Wireless USB 1.0 och inte USB 1.0..

"Certified Wireless USB performance is targeted at 480Mbps at 3 meters and 110Mbps at 10 meters."

Alltså samma hastighet som USB 2.0 inom tre meters gränsen. Upp till 10 meter så har den samma hastighet som ett lokalt nätverk..
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det blir ju ändå inte trådlöst med den D-link-dosan. Den kräver ju extern ström. Dessutom behöver man en extra dongel i datorn. Då är det bättre att kunna använda det inbyggda trådlösa nätverkskortet.

http://www.dlink.com/products/?pid=628

Så åter till frågan. Någon som har erfarenhet av existerande produkter?
 

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
Förhoppningsvis så fungerar det även andra vägen. Så att man sätter dongeln i kameran och hubben vid datorn. Det är iallafall vad jag hoppas på.. :)
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det låter ju lika sannolikt som att man skulle kunna koppla in en extern hårddisk i USB-kontakten på kameran. Det står ju att den lilla dongeln måste anslutas till en dator.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Bilden visar samma sak som jag påstår. Man måste koppla kameran till hubben.

Som rubriken till tråden säger så söker jag fotografer med erfarenhet av trådlösa produkter. Inte lösa spekulationer i framtida produkter.
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Fick testa Canons nya nya WL kitt (WFT-E2) med en mk3 på en demo och det funkade klockrent. Gick att köra över en hub eller direkt till datorn om man så ville. Över hub så går det fortare, har för mig att då var det 54Mbit och direkt till datorn var det 11. Varför har jag inte brytt mig i att undersöka...

Det går även att köra LAN eller en USB drive direkt mot en mk3 om man inte litar på sladdar. Prestandan på fps är samma som om du kör kameran som "vanlgit", sändaren använder minneskortet som buffert.
 

P.R.

Aktiv medlem
Robert_Vallentuna skrev:
Fick testa Canons nya nya WL kitt (WFT-E2) med en mk3 på en demo och det funkade klockrent. Gick att köra över en hub eller direkt till datorn om man så ville. Över hub så går det fortare, har för mig att då var det 54Mbit och direkt till datorn var det 11.
54 respektive 11 mbit/sek är de teoretiska maxhastigheter som är specificerade för de två vanligaste standarderna för trådlösa nät. I praktiken är prestanda lägre och om man inte tänker sig för när man planerar installationen, mycket lägre.

Om enheterna som kommunicerar är optimalt placerade i förhållande till varandra, rör sig väldigt lite och dessutom har lyxen att inte störas av grannars radiotrafik (något som börjar bli ovanligt i tättbebyggda områden i dag) kan man komma en god bit på väg mot maxvärdena. Mer realistiska förhoppningar är nog att förvänta sig kanske hälften av uppgivna prestanda, dvs 25 eller 5 mbit/sek vilket i sin tur motsvarar 3,4 respektive 0,6 MByte/sek.

De uppgivna prestandaskillnaderna för att koppla sig mot "hub" (brukar egentligen kallas trådlös router eller accesspunkt) jämfört med direkt mot dator har nog mest med speciella omständigheter i den miljö du provade att göra. Det man skall titta efter är att den trådlösa utrustning man kopplar upp sig emot klarar någon av standarderna 802.11g (54 Mbit/sek) eller 802.11b (11 Mbit/sek). De allra flesta trådlösa produkter som säljs idag har stöd för båda.

Även bortsett ifrån eventuella problem i miljön där sakerna skall användas noterar jag att Canon uppger att prestanda är 1,5 till 3 gånger bättre på WFT-E2/E3 jämfört med den äldre WFT-E1. De trådlösa standarder som stöds är desamma i alla tre men man har tydligen lärt sig en del om att bygga nätverksprodukter däremellan. Där har vi ännu en anledning till att vara skeptisk inför teoretiska maxprestanda.
Det går även att köra LAN eller en USB drive direkt mot en mk3 om man inte litar på sladdar.
Båda de saker du tänker på här ansluts väl just med sladdar men du menar kanske om man inte litar på USB- eller FireWire-sladdarna.
 

P.R.

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Det verkar vara ovanligt med Fotosidan-medlemmar som använder trådlöst nätverk till kameran.
Prisbilden på produkterna utesluter än så länge de som bara är prylintresserade så det som återstår är den lilla skara proffs som har ett verkligt behov. Studiofotografer är de första man kommer att tänka på och därefter dagspress vid speciella händelser. I det senare fallet krävs det dock mer av infrastrukturen vilket nog också gör att det tar tid innan det slår igenom.

En anledning för Canon att hålla priset uppe på den här typen av produkter är att supporten kan bli ett riktigt elände om hobbyfotografer utan nätverkskunskaper men med höga (och kanske tom orimliga) förväntningar börjar använda prylarna.

Det finns också säkerhetsrisker med trådlöst som förmodligen ens få professionella användare inser.

Det finns en användare som lämnat en ganska ljum recension av WFT-E1.

Även bortsett från det trådlösa ser jag möjligheten att använda ett USB-minne som säkerhetskopia till WFT-E3 som en intressant möjlighet för oss som inte använder kameror med dubbla minneskort. Priset måste dock gå ner med 50-70% innan jag själv ens börjar överväga ett köp.
 

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
Det är bara att räkna. Pelle har ju redan angett hastigheten.

Ta storleken på din bild i Mb gånger 8 och sedan alltihop genom hastigheten i mbit/s så får du svaret i sekunder. Rent teoretiskt alltså. Sedan tillkommer accestider till diskar annat tjafs..

Om vi säger att bilden är på 2Mb blir tiden vid 54Mbit/s 0.3s.. ..
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Fredrik_Hansson skrev:
Det är bara att räkna. Pelle har ju redan angett hastigheten.

Ta storleken på din bild i Mb gånger 8 och sedan alltihop genom hastigheten i mbit/s så får du svaret i sekunder. Rent teoretiskt alltså. Sedan tillkommer accestider till diskar annat tjafs..

Om vi säger att bilden är på 2Mb blir tiden vid 54Mbit/s 0.3s.. ..
Fast du får aldrig ut 54 Mbit/s. Räkna med hälften så kommer du närmare sanningen.
 
ANNONS