Annons

Ersättare till Adobe Creative Cloud

Produkter
(logga in för att koppla)

mjaderbo

Medlem
Hej. Har precis sagt upp Adobe Creative Cloud - för dyrt i förhållande till hur mycket jag använder det. Någon som har gjort samma resa och hittat en rimlig ersättare? Ska vara enkel att använda och hantera RAW; det är bildredigeringen jag är ute efter. Datormiljön är Mac inkl iPad Pro. Huvudmiljö Macbook Pro/iMac men bonus om det går att göra något på paddan. Jag är beredd lägga en slant så det behöver inte vara gratis. Föredrar en engångsbetalning för mjukvaran (och inte abonnemang). Och inga proffsbehov, men det förstår ni - sammanfattningsvis: enkel att använda, rimligt kraftfull inkl RAW, prisidé 500-1500kr.
 

iSolen.se

Guest
Hej. Har precis sagt upp Adobe Creative Cloud - för dyrt i förhållande till hur mycket jag använder det. Någon som har gjort samma resa och hittat en rimlig ersättare? Ska vara enkel att använda och hantera RAW; det är bildredigeringen jag är ute efter. Datormiljön är Mac inkl iPad Pro. Huvudmiljö Macbook Pro/iMac men bonus om det går att göra något på paddan. Jag är beredd lägga en slant så det behöver inte vara gratis. Föredrar en engångsbetalning för mjukvaran (och inte abonnemang). Och inga proffsbehov, men det förstår ni - sammanfattningsvis: enkel att använda, rimligt kraftfull inkl RAW, prisidé 500-1500kr.
Varför inte köra ditt kameramärkes egen raw-konverterare? Den är sannolikt skarpare än LR men långsammare och mindre flexibel.
 

thommya

Aktiv medlem

LGNLGN

Aktiv medlem
Det jag bytte till är tom bättre

Kolla det här programmet. Det kostar i det härad du vill betala och jag anser tom att det även är bättre än LR. Både enklare och snabbare. Skulle tom kunna sträcka mig så långt som att påstå att jag tyckte min D800 blev "uppdaterad"
https://www.dxo.com/
 

thommya

Aktiv medlem
Välskrivet, intressant!
Med en disclaimer och stor felaktighet om Lightrooms prenumerationsmodell.

Det står följande:
Det fanns en tid när jag var helt såld på Adobes program. Lovordade dem. Photoshop. InDesign. Lightroom. Men när allt skulle göras till prenumerationstjänster började jag dra öronen åt mig. Inte egentligen för själva månadskostnaden, utan för den sjuka följden av det; om jag slutar prenumerera kommer jag inte längre ens kunna öppna mina filer jag gjort i programmen, eftersom jag inte längre har rätt att öppna de program som jag betalat för i åratal. Snacka om att låsa in sig för all framtid hos ett företag. Jag vägrade och tänkte att det måste finnas alternativ.

Det fetstilta är helt felaktigt och missvisande.
Följande gäller:
Efter avslutad prenumeration kan du inte använda framkalla- och kartmodulen. Och du kan inte synka foton till molnet (tidigare LR mobile). Allt annat fungerar precis som vanligt och du kan se dina editeringar och alla dina bilder och hitta dem med nyckelord osv. Blir inte en riktigt rättvis utvärdering om grundförutsättningarna för bytet till Darktable är felaktiga.

Thommy
 

stenp

Aktiv medlem
Jag har verkligen försökt att hitta något som motsvarar Lightroom på Windows men lyckas inte.

Jag tycker inte att alla olika gratisprogrammen, darktable m.m. eller andra kombinationer ger lika mycket som Lightroom ger. Virtuella kopior är något jag använder mycket, dessutom samlingar. Hittar inte motsvarande i andra program.

Affinity för ytterligare redigering är riktigt bra så det har jag skaffat men det är ytterst sällan jag behöver ta till det.

Rätta mig gärna om jag har fel så jag kan ändra mig. Jag gillar inte Adobes prenumerationsmodell och senaste uppdateringen av Classic CC är ju en katastrof så ännu kör jag vidare med 6.14.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kolla in Györffys intro till Skylum Luminar.
De jobbar tydligen på att få till en biblioteksmodul så det kommer väl.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kolla det här programmet. Det kostar i det härad du vill betala och jag anser tom att det även är bättre än LR. Både enklare och snabbare. Skulle tom kunna sträcka mig så långt som att påstå att jag tyckte min D800 blev "uppdaterad"
https://www.dxo.com/

Ja, Adobe gör all time high på börsen och de som känner för det kan ju försöka lura ut varför :) Men vi får väl se hur det går i slutänden. Verkar ju vara en del som inte tycker det är så kul och de letar just nu alternativ precis som en del här.


DxO ger väldigt bra resultat och man slipper prenumerationen men det är nog inte därför jag fastnade för detta program utan för att det faktiskt är klart effektivare än både LR och Capture One. Det går snabbare att komma till skott än med LR och man slipper hålla på att importera bilder. Det är inte lika sofistikerat som CO och ger inte alls samma kontroll och lagerhantering men det har mycket lägre inlärningskurva och en del riktigt bra verktyg. DxO Photolab har dessutom äntligen fått hyfsade "adjustment"-verktyg, vilket jag alltid saknat och det har en del riktigt bra verktyg och den kanske bästa brushanteringen av alla.

Men jag har CO parallellt för det har en del funktioner DxO faktiskt saknar.
 
ANNONS