Annons

Sonys nya 24-105mm/4 för E-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag är mer än nöjd hittills men jag har inte gjort några djuplodande tester mot tegelväggar eller testark. Det känns som ett bättre objektiv än CZ 4/24-70 och jag gillar omfånget även om det sker på bekostnad av betydligt större storlek.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag såg precis en blänkare på Sonyalpharumors.com att Sony lagt ut ett återkallningsmeddelande som gäller just detta objektiv med vissa serienummer. Mer finns att läsa här: https://www.sonyalpharumors.com/sony-announces-focus-repair-program-24-105mm-fe-lens/

På Sonysidan kan man lägga in sitt serienummer och få svar på om detta tillhör gruppen som behöver åtgärdas. Mitt var inte med där.

Finns också på den svenska sidan: http://sony-eur-eu-sv-web--eur.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/146793
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det var ju bra att Sony agerade så pass snabbt

Jag är glad åt att Sony tagit tag i detta och inte sopat problemen under mattan. Det gör att mitt förtroende för dem inte helt vurpat men jag tycker fortfarande det är konstigt att man släpper iväg en hel del objektiv med felaktigheter utan att upptäcka dem i sina slutkontroller.

Jag kan förstå att man inte ägnar massproduktion som billiga kit-objektiv någon större kärlek men G-objektiven kostar ändå ofta en bra bit över 10 000 och då tycker jag faktiskt man kan kräva bättre kontroller.

Jag kollade mitt nya objektiv och det är inte ur den defekta batchen. Men det är uppenbart att även en del av de tidiga objektiven tydligen fungerat ändå för annars borde de som haft objektiven till påseende rimligtvis upptäckt detta. Hur som helst är jag riktigt nöjd med det jag fått nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sten-Åke!

Antingen har du missuppfattat grovt vad jag har skrivit (och i så fall får du väl gå tillbaka och läsa om det men utan att ha förutfattade meningar) eller så förolämpar du avsiktigt när du jämför mig med apologeter för Minamataförgiftningarna (och i så fall bör du lämpligen hitta på något annat än att läsa om vad jag har skrivit ...).
Jag har inte missuppfattat någonting av det du skrivit Per. Har du något som tyder på det?

Det är klart att jag tagit drastiska exempel och ibland måste man göra det för att mekanismerna ska bli uppenbara. För mig handlar det om dessa mekanismer som många företag gömmer sig bakom och använder i sin skadebegränsning.

Det är väl CIPA som ju är en branschorganisation som aggregerar kameraindustrins säljsiffror och gör den tillgänglig men det är nog långt kvar innan vi får aggregerade siffror över företagens felreturer (helst per modell då). Så därför tycker jag detta statistikältande faktiskt inte funkar här för vi kommer aldrig få tillgång till dessa siffror av CIPA eller kameraföretagen direkt. Det blir bara ett apologetiskt stöd till en kameraindustri som inte alltid sköter sin kvalitetskontroll.

Ingen dör om ett objektiv felfokuserar men i andra sammanhang händer det därför att apologeterna lyckas kompromettera målsägarna och flytta fokus i dessa frågor ofta till denna typ av psedodiskussioner där det inte går att komma fram. Den här typen av invändningar är ofta ett uttryck för härskartekniker som gör att det här ofta kan rulla på.

Jag tycker Bengts exempel med bilindustrin är ett bra sådant. Till och med ett sånt välrenommerat företag som VolksWagen gör självmål som dessa. I detta fall handlade det faktiskt ovanligt nog inte om kvantitativa mått utan om kvalitativa. Man blev avslöjad med att fiffla med insprutningen i motorerna (jag antar i samband med typningen) och sedan med att ha levererat något helt annat i de bilar som gick ut till kunderna. Det är sällan man får slag på fifflande tillverkare på det sätt som man fick med VW och här var det uppenbarligen frågan om ett helt medvetet fusk. De stod där med brallorna nere. Det är nog ett av de få fall där man misslyckades med att lägga ut några dimridåer.

Jag har själv arbetat i distributionsledet i IT-industrin och bl.a. på support för mjukvara. De företagen sålde till alla återförsäljare i landet. Dit ringde folk in med alla möjliga problem på 90-talet och även om vårt jobb var att hjälpa folk så fanns regler för att skydda företagen från problemen som kostade pengar och effektivitet. Vanligt var att folk ringde in och ville reklammera ett dataprogram de inte var nöjda med. Då fanns lägligt en policy som vi upplyste folk om:

Frågan var: Har du brutit förpackningen? Jaså? Ja då kan vi inte ta tillbaka produkten. Slut på diskussionen.

Det här är ett tag sedan och konsumentskyddet är nog bättre nu men redan då var det en som ringde in och ville lämna tillbaka ett ex. av Lotus PIM-program Agenda, som hade en ganska hög inlärningströskel. Chefen för vår kundservice upplyste då kunden om företagets policy. Kunden svarade då att: "Jag har inte sagt att jag ville ha tillbaka några pengar utan jag vill bara att ni ska ta på er omaket att slänga skiten för jag vill åtminstone att ni ska ha det problemet." Jag tycket det var lite kul eftersom det visar på en viss resning som de flesta faktiskt saknar.

Den kvatitativa ansatsen är självfallet viktig men den är ofta omöjlig då vi sällan kan få tillgång till aggregerade data över hur många som faktiskt drabbats av felen. Tyvärr är det ofta det som gör att man kan vifta bort oss när vi kommer med våra problem.

Försvarslinje nr 2 var denna:
Nää, vi har inte hört att några andra skulle ha några problem med det programmet. ... eller så var det åtminstone inte vanligt.

Strikt inofficiell försvarslinje 3: I branschjargongen hette det också ofta att huvudfelet istället var SBS - d.v.s. skit bakom spakarna - alltså att kunden har alltid fel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tillbaka till frågan

Sony har som redan meddelats i tråden gått ut med en s.k. "servicebulletin" i veckan.

Jag har haft kontakt med InfoCare i Linköping som tydligen gör en del service åt Sony.

De skrev: "Det är som sagt inte alla enheter i ett visst intervall heller utan man får titta på det från fall till fall men ligger serienumret i intervallet 1809405~1815976 så kan det vara en av de defekta."

Jag kan meddela att även mitt nya ex. ligger inom det intervallet som alltså innebär att 6571 objektiv berörs och kan vara felaktiga men det innebär inte att alla är defekta. Samtidigt säger alltså InfoCare i samma mail att det kan vara svårt att se vissa fel. (Vem sade att fokusproblem är lätt? :-( )

De skrev även:

"Kameran mäter i den bild som optiken projicerar på sensorn. Det är allt den kan. Det gör att om sensorn ligger på samma avstånd från bajonetten så ligger inte felet i kameran.
Däremot kan den bild som projiceras innehålla såna fel att kameran får svårt att avgöra var bilden är bäst och det kan bero på många olika orsaker. Dels mäter olika kameror på olika sätt, har olika antal pixlar och mätpunkter etc. så att samma bild från samma optik kan ge olika resultat i mätningen. Det är dock inte mätningen i sig som fallerar utan bilden på sensorn i de lägena.
Därför kan man få situationer där samma optik fungerar bra i en kamera men inte en annan. "

Det ligger ju så klart en poäng i att mina kameror har både olika antal pixlar och olika antal fokuspunkter och deras placering skiljer sig ju också åt.

Jag funderar nu på om jag ska skicka in både objektiv och alla kamerahus så de får gå till botten med allt. Mitt A7 II-hus sköter sig inte lika bra ihop med objektivet som mina andra hus. Får ta ställning till detta i morgon. Får se vad de ger oss för deal.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag skickade in mina Canonobjektiv för fokuskalibrering så var det nödvändigt att skicka med huset samtidigt.
Kanske lika bra att du gör det så de kan kolla det med ditt hus.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När jag skickade in mina Canonobjektiv för fokuskalibrering så var det nödvändigt att skicka med huset samtidigt.
Kanske lika bra att du gör det så de kan kolla det med ditt hus.

/Stefan
Ja det är det jag håller på att undersöka nu. Det jag verkligen ville bli bergis på var att det inte skulle finnas något mer dolt att justera. Grejen är i det fallet med Sonys hus att det inte gör det. Jag har fått det helt bekräftat nu av servicetekniker. De kan alltså inte göra ett dugg åt ett Sony-hus. Ett Canon-hus har ju en halt annan AF-teknik där man ju har en helt fristående ASF-sensor som inte har någon naturlig koppling till huvudsensorn (nu pratar jag om när Canon-huset används med den vanliga huvusökaren och inte Live View).

Av det följer att det enda de kan göra är att kolla att inte själva sensorn är felmonterad eller fått sig en smäll. Av detta följer också att Sony har en väldigt mycket simplare tillverkning och mintering än Canon och Nikon och de börde tjäna en massa pengar på detta. Idag kan det i princip bara vara fel på objektiven och tyvärr i detta fall så är det fel på en hel del av de 6500 objektiv som ligger i spannet för Sonys servicebulletins meddelande.

Magnus Kazen på InfoCare skriver utförligt följande:

"Har nu undersökt kameran utifrån den information jag fått och den ligger helt som den skall.

Vad gäller att ett fel i en optik inte visar sig i alla kameror så finns det flera olika förklaringar till det bl a att olika storlekar på pixlar registrerar olika, mäter olika etc men det har även med Circle of Confusion att göra.
En punkt som projiceras på en sensor är inte alltid knivskarp till följd av kompromisser i optiken eller direkta fel. Därför får en ljuspunkt ofta en luddig kant som är större eller mindre beroende på optikens kvalité. Om punktens luddighet exponeras i egna pixlar eller ryms inom samma pixel som ljuspunkten kommer kameran att registrera punkten som skarp resp luddig.

Resultatet blir att en optik verkar helt ok med en kamera men en bättre kamera återger felet.

Vad gäller fram eller bakfokus finns det många förklaringar. Oftast beror det på att kameran inte hittar skarpast kontraster där man själv anser att den borde hitta dem, kamerans fokuspunkter är ju egentligen avgränsade områden som den söker inom.

Nu är det ju så att just den optik du har kan ha ett fokusfel som påverkas av bländaröppningen, jag skulle därför inte ta det som osannolikt om den ligger inom serienummerområdet men för att vara säker på detta måste vissa tester genomföras men det första är att kolla om serienumret ligger inom området."


Så tolkar jag detta rätt som Magnus Kazen skriver så lutar det nog åt att skicka in även objektivet.

Killarna på Scandinavian höll precis på att skicka tillbaka en batch 24-105mm/4 de fått som ävende låg inom spannet för misstänkta problem. De undslapp sig i den här diskussionen också att de haft stora problem med Canon-hus tillsammans med Sigmas Art-objektiv. Där menade man att man ofta fått testa flera ex för att hitta ett som funkade med det hus man ville ha det till. Men med Canons hus är det som sagt en helt annan grej än med Sony-husen och tyvärr än svårare att utreda felen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte kunnat se några generella fel på mitt objektiv men jag skickar in det ändå eftersom den problembeskrivning jag tagit del av från InfoCare var sådan att jag insåg att det inte räcker med mina egna tester. Det ligger inom det tillverkarnummerspann som är misstänkt. De måste kolla objektivet i en gigg för att kunna kolla och verifiera att de fel som konstaterats vid exv. efter nedbländning och efter återgång från manuell fokusering inte föreligger. Jag tyckte det var bättre att göra detta nu än att upptäcka felen om några år när garanti och servicefönster är stängt.

Jag har fått tillbaka mitt A7 II-hus utan anmärkning. De skriver att det ligger inom toleranserna men jag fattar faktiskt inte vad det skulle spela för roll i ett system med återkoppling. Det finns som sagt inget att justera i ett A7 hus. Likväl var det inte lika klockrent som exv. mitt A6300-hus var. Men det kan ju bero på att kamerahusen har olika typer av AF-system (se förklaringen ovan från InfoCare).

Det finns ju ett alternativ till Sonys 24-105/4 i Sigmas Art 24-105mm/4. Kostar nu under 7000 spänn på Scandinavian (20% rabatt). Blir ju klart billigare än Sonys objektiv även om man köper en Sigma MC-11 -adapter till. Men frågan är ju hur bra MC-11 funkar nu med detta objektiv.

En fundering: både Canon och Nikon har tydligen haft vissa problem med Sigmas objektiv när det gäller AF-precisionen. Vet någon om det krävs objektiv av en viss ny konstruktion för att de ska funka med återkoppling och därmed högre precision i AF? Saknar Sigmas Art-objektiv en sådan konstruktion så att de kan dra nytta av denna teknik?
 

martinot

Aktiv medlem
Magnus Kazen på InfoCare skriver utförligt följande:

"Har nu undersökt kameran utifrån den information jag fått och den ligger helt som den skall.
Bra, och alltid skönt att få bekräftat vid den här typen av problem att kunna utesluta.

Visar på att Sony tar seriöst på sina kunder och produkter att erbjuda denna typen av kontroll (vid misstanke om eventuellt fel). Bra jobbat och klart plus i kanten där tycker jag.

Det finns ju ett alternativ till Sonys 24-105/4 i Sigmas Art 24-105mm/4. Kostar nu under 7000 spänn på Scandinavian (20% rabatt). Blir ju klart billigare än Sonys objektiv även om man köper en Sigma MC-11 -adapter till. Men frågan är ju hur bra MC-11 funkar nu med detta objektiv.
Jo, det är väl en orsak till att Sigma och/eller Tamron, förhoppningsvis snart, kommer med "native" E-mountversioner av sina objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bra, och alltid skönt att få bekräftat vid den här typen av problem att kunna utesluta.

Visar på att Sony tar seriöst på sina kunder och produkter att erbjuda denna typen av kontroll (vid misstanke om eventuellt fel). Bra jobbat och klart plus i kanten där tycker jag.
Ja det var faktiskt rätt schyst av InfoCare och Sony. Jag har ingen garanti kvar på huset men de returnerade det utan att ta betalt för jobbet. Jag skickade först in den för kostnadsförslag via Scandinavian (500 spänn kostar det) och vi har ju haft en hel del konversation också kring detta.


Jo, det är väl en orsak till att Sigma och/eller Tamron, förhoppningsvis snart, kommer med "native" E-mountversioner av sina objektiv.
Ja det verkar äntligen vara på G. Hoppas Sonys typ av AF-system gör att vi slipper de problem en del haft med Canon- och Nikon-hus.

Jag tycker också det var bra att Sony erkände problemen så pass snabbt med 24-105mm objektiven och gick ut med en Service-bulletin om detta. Det var ingen skitsak för det rörde ändå 6500 objektiv. Genom det kan ju folk också avstå från att köpa de objektiv som fortfarande finns ute i kanalen om de har den kunskapen. Scandinavian har ju också skött detta bra för de var vakna och skickade tillbaka de objektiv de fått som låg inom problemintervallet. De expedierade t.o.m. hanteringen av min retur av mitt nya 24-105mm trots att jag faktiskt köpt det hos Kameradoktorn. Det tyckte jag var en rätt elegant hållning men de vet ju att jag är kund hos de också och att jag har handlat en hel del annat där under åren.

Det är ju sånt här som gör att jag verkligen uppskattar att handla av butiker ibland. Många företag är fortfarande rätt dåliga på att hantera problem och returer över nätet. Även om det kostar några spänn mer ibland, så kan det vara rätt väl använda pengar när det skiter sig.
 

Redhead

Medlem
vilket objektiv skall man välja??

Hej! Jag har starka planer på att köpa en Sony a6300 då jag tycker verkar vara mycket för pengarna med filmning i 4k också. Men när det kommer till vilket objektiv man skall välja verkar det inte så enkelt i nuläget. Har ju rotat omkring lite och det som den här tråden skriver om verkar ju rätt trevligt. Men det är ju i första hand för fullformat. Borde det inte komma ett likadant för APS-C kan man tycka?
Skall man istället välja exempelvis: Sony E PZ 18-105/4 G OSS, Sony E-fattning (APS-C), https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18105 eller vad tror ni om denna: Sony 18-135/3,5-5,6 OSS för E-fattning, https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18135.
Det är ju inte så roligt att gå och vänta för länge på inköp för att vänta ut ett eventuellt kommande objektiv från Tamron eller Sigma också. Vad tycker ni? köpa ett dyrare till fullformat eller ett billigare i väntan på andra?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där objektivet har nog lite flugit under min radar i och med att jag har en kombination av både APS- och FF-hus. Jag kollade på Cybers rätt usla testbilder och blev ändå rätt förvånad över hur pass bra bilderna ändå såg ut i detaljrenderingen.

Jag har för att täcka in mina behov följande objektiv:

Sonys 10-18mm vidvinkelzoom (APS men den tecknar faktiskt ut även FF om man inte går ner ända till 10-12mm och det bräcker ofta så bra med 14-16mm på FF).

Mitt 24-105mm G på APS-hus gör ju att det motsvarar en bildvinkel på 36mm i den korta änden och det är OK för mig när jag kan luta mig mot 10-18mm objektivet vid behov.

Har sedan Sonys 70-200mm/4 zoom och på en APS-C motsvarar ju det en bildvinkel från 300mm och det kan ju vara bra det med ibland.

Med denna uppsättning har jag vad jag behöver av allround-objektiv och vill jag ha riktigt riktigt skarpa bilder med min 36MP-kamera så har jag min fasta 35mm Sony/Zeiss för walk around då jag är en stor fan av fasta objektiv och särskilt 35mm brännvidden men med mitt 24-105 som jag har nu så vet jag inte om skillnaden ens är märkbar för det objektivet är faktiskt riktigt bra det med. Sedan har jag några manuella Samyang också för porträtt och makro som jag använder mer sällan men inga av mina zoomar är ju i närheten av mitt 85mm Samyang, så det försvarar sin plats det med. Makroobjektivet har jag mest för dia- och svartvitt reprofoto som det är nu.

Så jag tror faktiskt Sony E PZ 18-105/4 G OSS kan vara en bra kompromiss som ändå kan ge riktigt bra resultat vad det verkar. Den har fått finfint betyg av Cyber med viss rätt tycker jag nog. Men med mina dåliga erfarenheter jag först fick på slutet med 24-105mm zoomen, så skulle jag nog inte själv köpa det över nätet även om Cyber ju tillhör de näthandlare jag faktiskt litar på. Bra med detta objektiv liksom även med 24-105mm/4 är ju att de båda utrustats med OSS. Det gör ju att de blir stabiliserade med ett hus som A6300 som ju är en jättebra och prisvärd modell idag. Jag gillar mitt eget A6300-hus skarpt inte minst för att det trots att det är så pass billigt kommer med följande Eye Focus, som jag lärt mig att uppskatta som oumbärligt idag.
 

smislo

Aktiv medlem
Hej! Jag har starka planer på att köpa en Sony a6300 då jag tycker verkar vara mycket för pengarna med filmning i 4k också. Men när det kommer till vilket objektiv man skall välja verkar det inte så enkelt i nuläget. Har ju rotat omkring lite och det som den här tråden skriver om verkar ju rätt trevligt. Men det är ju i första hand för fullformat. Borde det inte komma ett likadant för APS-C kan man tycka?
Skall man istället välja exempelvis: Sony E PZ 18-105/4 G OSS, Sony E-fattning (APS-C), https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18105 eller vad tror ni om denna: Sony 18-135/3,5-5,6 OSS för E-fattning, https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel18135.
Det är ju inte så roligt att gå och vänta för länge på inköp för att vänta ut ett eventuellt kommande objektiv från Tamron eller Sigma också. Vad tycker ni? köpa ett dyrare till fullformat eller ett billigare i väntan på andra?
Där har vi problem. Det finns inte många bra objektiv till SONY APS-C. Det var huvud orsak varför jag sålde SONY A6xxx och gick till FUJI X-T20.
Jag har haft 16-50/3.5-5.6, 16-70/4, 18-105/4, 55-200/4.5-6.3 och ingen av dessa var speciellt bra. 18-135 vet jag inget om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Där har vi problem. Det finns inte många bra objektiv till SONY APS-C. Det var huvud orsak varför jag sålde SONY A6xxx och gick till FUJI X-T20.
Jag har haft 16-50/3.5-5.6, 16-70/4, 18-105/4, 55-200/4.5-6.3 och ingen av dessa var speciellt bra. 18-135 vet jag inget om.
Men det är ett annat objektiv du pratar om nu. Vi pratade om 18-105mm G OSS och du nämner nu 18-135mm som är helt nytt och rätt oprövat. Jag skulle nog gå på 18-105mm G-objektivet trots allt om jag hade bara APS eller 10-18mm + 24-105mm G som ju denna tråden handlar om. Det nya blir nog för mycket av kompromiss trots allt. Men som sagt, man måste välja ex. med omsorg. Det skiljer inte sällan i prestanda mellan olika ex. vilket ju denna tråden är ett bra vittnesbörd om. Inget av mina G-märkta objektiv har gjort mig besviken prestandamässigt (utom mitt defekta 24-105mm, men det presterade ju under par för modellen så det räknar jag inte)

Det vore ju bra om några som har 18-105mm-objektivet kunde ge lite input.

Även om många testare av 24-105mm/4 objektivet tyckt att det varit förhållandevis litet och lätt, så tycker jag det är en ordentligt klump ihop med exv. mitt A7 II-hus. Säkert kan en del uppleva det som bulkigt på en A6300. Möjligen är 18-105/4:an lite mindre och smidigare. I så fall är det ett bättre val av det skälet också men jag har inte detaljkollat vikt och mått.
 

Redhead

Medlem
Men det är ett annat objektiv du pratar om nu. Vi pratade om 18-105mm G OSS och du nämner nu 18-135mm som är helt nytt och rätt oprövat. Jag skulle nog gå på 18-105mm G-objektivet trots allt om jag hade bara APS eller 10-18mm + 24-105mm G som ju denna tråden handlar om. Det nya blir nog för mycket av kompromiss trots allt. Men som sagt, man måste välja ex. med omsorg. Det skiljer inte sällan i prestanda mellan olika ex. vilket ju denna tråden är ett bra vittnesbörd om. Inget av mina G-märkta objektiv har gjort mig besviken prestandamässigt (utom mitt defekta 24-105mm, men det presterade ju under par för modellen så det räknar jag inte)
Tack för dina synpunkter! Ja jag tycker nog att det kan ligga mycket i att gå på det du nämner som ju fått såpass goda betyg av Cyberphoto dessutom. Kan nämna att jag även har en Sony a77 men vill ha en mindre eftersom jag alltid vill ha den med mig på mitt arbete och vill minska ner vikten på väskan. Att den dessutom kan filma i bra kvalitet ser jag som ett stort plus för mig. då kommer man ju hyfsat billigt undan till en början och kan se vad som dyker upp lite längre fram...
 

martinot

Aktiv medlem
Där har vi problem. Det finns inte många bra objektiv till SONY APS-C. Det var huvud orsak varför jag sålde SONY A6xxx och gick till FUJI X-T20.

Jag har haft 16-50/3.5-5.6, 16-70/4, 18-105/4, 55-200/4.5-6.3 och ingen av dessa var speciellt bra.
Men det är ett annat objektiv du pratar om nu. Vi pratade om 18-105mm G OSS och du nämner nu 18-135mm som är helt nytt och rätt oprövat. Jag skulle nog gå på 18-105mm G-objektivet trots allt om jag hade bara APS eller 10-18mm + 24-105mm G som ju denna tråden handlar om. Det nya blir nog för mycket av kompromiss trots allt. Men som sagt, man måste välja ex. med omsorg. Det skiljer inte sällan i prestanda mellan olika ex. vilket ju denna tråden är ett bra vittnesbörd om. Inget av mina G-märkta objektiv har gjort mig besviken prestandamässigt (utom mitt defekta 24-105mm, men det presterade ju under par för modellen så det räknar jag inte)

Det vore ju bra om några som har 18-105mm-objektivet kunde ge lite input.

Av inlägget du själv citerar och replikerar på ovan så verkar det ju som om Simslo både ägt och använt just precis 18-105/4 (såvida jag inte helt har missat något).


(Själv lägger jag ingen egen värdering i detta objektiv. Jag har inte själv använt det objektivet, och kan därför inte ur egen erfarenhet varken säga bu eller bä om det. Det sagt så tycker jag Simslo verkar ofta ha mycket bra koll på de prylar han fotograferar med, och värderar därför normalt mycket av det han skriver.)
 

smislo

Aktiv medlem
Av inlägget du själv citerar och replikerar på ovan så verkar det ju som om Simslo både ägt och använt just precis 18-105 (såvida jag inte helt har missat något).

Det sagt lägger jag själv ingen värdering i detta. Jag har inte själv använt det objektivet, och kan därför varken säga bu eller bä om det.
Stämmer, har haft 18-105/4. Sålde den för 3000kr, :) Inget direkt fel på objektivet men inga "vau" känsla heller. Trevlig zoom omfång på gränsen att det blir stor för A6xxx hus.

https://www.dxomark.com/sony-e-pz-18-105mm-f4-g-oss-lens-review-attractive-option/, sammafattar objektivet helt korrekt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för dina synpunkter! Ja jag tycker nog att det kan ligga mycket i att gå på det du nämner som ju fått såpass goda betyg av Cyberphoto dessutom. Kan nämna att jag även har en Sony a77 men vill ha en mindre eftersom jag alltid vill ha den med mig på mitt arbete och vill minska ner vikten på väskan. Att den dessutom kan filma i bra kvalitet ser jag som ett stort plus för mig. då kommer man ju hyfsat billigt undan till en början och kan se vad som dyker upp lite längre fram...
Jag är förbluffad över vilken bra video man får i 4K. De har G-objektiven är också tysta och fina och det är även det viktigt om du vill filma. Jag har ju tidigare trefererat om när jag använde Sigmas MC-11 -adapter med deras 17-70mm objektiv. Det var ju en katastrofkombo både p.g.a. fokusproblem men även det oljud fokuseringen genererade.

Men det finns en sak som faktiskt inte är bra med videon och det är "rolling shutter"-problemen. Det blir fantastikt om man filmar utan att ägna sig åt panorering. Gör man det blir man sjösjuk. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Stämmer, har haft 18-105/4. Sålde den för 3000kr, :) Inget direkt fel på objektivet men inga "vau" känsla heller. Trevlig zoom omfång på gränsen att det blir stor för A6xxx hus.

https://www.dxomark.com/sony-e-pz-18-105mm-f4-g-oss-lens-review-attractive-option/, sammafattar objektivet helt korrekt.
Så kan det säkert vara. Sen undrar man ju alltid om ditt ex. presterade under par eller inte. Cyber var tydligen så pass impade att de klistrade en guldlapp på det och de brukar inte rent slentrianmässigt göra det.

Bästa rådet är nog att kolla i butik eller på Mässan som kommer snart. Alla har olika uppfattning om var den där Wow-gränsen går.
 
ANNONS