Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Så här långt bara positiv erfarenhet av hantering och service från E-infinity. Hade beställt en extern blixt tillsammans med kamera, objektiv och grepp men fick idag meddelande om att den inte fanns i deras lager. Avförde den istället för att anta erbjudande om att vänta så idag har paketet lämnat Hong Kong. De menar att jag ska ha det hela inom 3-4 arbetsdagar så rimligen borde den vara här i nästa vecka. De visar också upp foto på prylarna innan nedpackningen. I alla fall bra support och snabba mailkontakter. Återkommer då jag packat upp.

Får du spårningsnumret att funka? Det gick aldrig för mig och vips var paketet framme.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Varför valde du just A9? Själv ska jag skaffa A7R3./Stefan
Förutom priset då - som blev det helt avgörande. Var envis med analogt och köpte en NEX7 som första digitala kamera för att det fanns ring för E-mount till mitt gamla Canon 300mm-tele. Bra optik som jag gärna använder även om man får 'slita' med fokus manuellt. Tar en del sport och natur och tror att A9:ans snabbserier kan vara till hjälp samt den 5-axlade bildstabilisatorn. Den kanske finns i din modell med?
 

martinot

Aktiv medlem
Det var en A9 (engelsk meny) för 32693:-, ett Samyang AF 50mm för 4945 och ett vertikalgrepp för 2863:-. Framför allt är det priset på A9.an som är anmärkningsvärt. 20.000:- under billigaste priset här! Kanske någon form av kampanj? Den blixt de saknade kostade nämnligen inte mycket mindre än här och de andra priser är lägre än här men inte i paritet med priset för A9:an.
Verkar som att det kanske finns extra bra marginaler (normalt) på speciellt dyrare Sonyhus, som tex. A9 och A7-serien. Kanske svenska eller europeiska Sony som lägger på riktigt rejält på priset på dessa kamerahus. Ca. 30 papp känns ju (tycker jag) mycket mer rimligt för ett kamerahus som A9 än runt 50 papp.

Låter som du oavsett gjort ett mycket bra köp och klipp (speciellt i förhållande till Sverige/Europa)! 🙂
 

martinot

Aktiv medlem
Tar en del sport och natur och tror att A9:ans snabbserier kan vara till hjälp samt den 5-axlade bildstabilisatorn. Den kanske finns i din modell med?
Ja, det finns i både den äldre A7RII och den nyaste A7RIII. Exakt hur de fungerar i förhållande till A9 vet jag dock inte, men skulle misstänka att iaf. den i A7RIII är en liknande konstruktion (då dess prestanda verkar vara på liknande nivåer vad jag läst).
 

--Micke--

Aktiv medlem
Arrival!

Så mina vänner. DHL gjorde sitt bästa för att försena det hela med ett par timmar, men NU har jag fått kamera, samt objektiv och vertikalgrepp. Allt i perfekt (i alla fall yttre) skick och välpackat med extra platshölje kring hela paketet. Är så färskt så att batteriet nu sitter i laddaren. Vertikalgreppet tar två 'batterier så 'vardagsproblemet' blir att laddaren bara tar ett i taget. Med tanke på laddningstiden för batteriet till min NEX7 så tar det ju ett par timmar.

Ska nu i lugn och ro gå igenom kamera och funktioner. Manualen i original är på kinesiska, men de hade bifogat en så-snyggt-det-nu-går-att-häfta-manual på engelska. Också adapter med svenska standard för laddaren.

Är alltså nöjd så långt och allt ser helt nytt och fräscht ut och låg i oskadade originalkartonger.

Och vad var det med DHL frågar ni? Som sista kejda i transporten lyckades de strula till det.

Min order processades vid lunch (svensk tid) i onsdags
På fredagen var den i London och på lördagen i Brüssel.
I natt kom den till Köpenhamn och var på DHL i Malmö 8.00
Hade ju fått besked att den skulle komma idag så jag var hemma.
Ett SMS om att bilen var på väg kom 8.40. Väntade.
9.40 kom ett SMS som berättade att jag inte varit hemma och att paketet nu fick hämtas!!!

Blev förstås något irriterad då ingen ringt på dörren eller försökt ringa min mobil. Löste sig dock då DHL kunde se till att chauffören fick en extra tur och kameran kom 16.00.

Alltså ca 5 dygn från E-infinity till mig, trots att det omfattade även helgdagar. Två röda t.o.m!!! Tycker jag är riktigt bra gjort. Ska nu kommunicera lite med kring garantin. De lappar jag fått är på kinesiska :).
 

PMD

Aktiv medlem
Manualen i original är på kinesiska, men de hade bifogat en så-snyggt-det-nu-går-att-häfta-manual på engelska.
Manualer brukar i regel gå att hämta till tillverkarens webbplats och jag använder mycket hellre en PDF-manual än en som är tryckt på papper eftersom PDF:er brukar vara sökbara och man kan ha manualen i sin telefon.

Också adapter med svenska standard för laddaren.
Mycket bra!

Ett SMS om att bilen var på väg kom 8.40. Väntade.
9.40 kom ett SMS som berättade att jag inte varit hemma och att paketet nu fick hämtas!!!
Det där dåliga uppförandet tycks vara snarare regel än undantag från DHL.

Blev förstås något irriterad då ingen ringt på dörren eller försökt ringa min mobil. Löste sig dock då DHL kunde se till att chauffören fick en extra tur och kameran kom 16.00.
Nu blev jag lite förvånad att DHL tog sitt ansvar och körde ut ditt paket ändå. :)

Alltså ca 5 dygn från E-infinity till mig, trots att det omfattade även helgdagar. Två röda t.o.m!!! Tycker jag är riktigt bra gjort. Ska nu kommunicera lite med kring garantin. De lappar jag fått är på kinesiska :).
Det är riktigt snabbt jobbat av E-infinity.

Trevlig med en ny och billig kamera. :)
 

Pocca

Aktiv medlem
Beställde ett objektiv 30/12 och det kom till uthämtningsstället idag 9/1.

Enda "problemet" var att informationen som spårningstjänsten på DHL visade fel (vilket jag nästan är säker på ligger hos dem). Jag fick uppgift att varan var i London igår eftermiddag och fick sms från DHL att den fanns att hämta ut kl 11.00 idag. Är lite småskeptisk att den sträckan gjorts så fort samtidigt som tidigare spårningsuppgifter visade annat.

MEN...tror felet ligger hos DHL och inte hos E-infinity. Nu var det min första beställning hos dem och objektiver gick på mer än 20K så man var väl lite "nervös". Vid nästa beställning sitter jag lugnt i båten tills sms:et om att det finns för avhämtning kommer.
 

PMD

Aktiv medlem
DHL bör man undvika om man kan, åtminstone om man vill ha varan hemkörd, men tyvärr är det ju inte alltid man får välja speditör när man beställer något på postorder.

Att DHLs information om paketets äventyrliga färd inte alltid stämmer kan man väl ha överseende med om det handlar om en leverans till ett uthämtningsställe. Så länge paketet går att hämta när man får besked om det så tycker jag det duger.

Av vad som har rapporterats hittills om E-infinity så verkar det vara en mycket seriös butik. Jag skulle nog kunna tänka mig att handla av dem framöver.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har haft samma problem med DHL att ha tagit ledigt från jobbet, får meddelande att jag inte var hemma när de knackade. Sånt skitsnack!
Numera när jag ska få hemleverans så ändrarjag så de släpper av det på upphämtningsplatsen istället. Då slipper man ta ledigt, hämta när man vill samt de kan inte påstå att deras egen hämtningsplats inte varit bemannat.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Har, för vad det är värt, haft stora problem med UPS att få hemkört (trots att jag jobbat hemifrån hela de aktuella dagarna).

PostNord har slarvat bort paket för mig (som de aldrig lyckats tala om vad som hänt).

Värdelösa fraktföretag hela bunten.
 

Macros

Medlem
Passar på att sammanfatta mina erfarenheter av E-Infinity.

Förra veckan beställde jag en Canon EOS 5D mark IV och igår (8 dagar senare) hade jag kameran i min hand.

Hela processen har känts trygg, smidig och seriös på alla sätt. Innan jag beställde skickade jag ett mail till dem med några frågor om garanti, frakt, tull etc, mest för att få en känsla av deras servicesinne. Jag fick svar på alla mina frågor nästan direkt.

Företaget höll mig uppdaterad om leveransen med bild på paketet och spårning av varan. När min order fanns i Sverige fick jag ett sms av DHL med en fråga om jag vill ha paketet hemkört eller hämta ut det själv hos ombud. Jag valde det sistnämnda eftersom DHL verkar vara opålitliga när det gäller hemkörning.

Kameraförpackningen hade packats ned i ytterligare en kartong sedan en slitstark påse (liknande material som silvertape). Så originalförpackningen hade inte skadats.

De skickade med en adapter till batteriladdaren för svenska uttag. Manualen är på engelska men det är helt ok för mig.

Kort och gott - erfarenheten var mycket bra och jag kan absolut tänka mig att göra fler beställningar hos E-Infinity..
 

--Micke--

Aktiv medlem
Som tidigare framgått är min upplevelse gemensam med Marcus. Så här i efterhand kom jag på EN anmärkning, men troligen har det med PayPal och deras marginaler att göra. Det som inte framkom tidigare var att man inte kunde handla 'direkt' med kreditkortet utan måste gå via ett PayPal-konto.

Mina estimat då jag omvandlade priserna från Euro till SEK grundade sig på den dagens kurs i bankvärlden. Har sedan raderat mitt utgångsvärde som var under 10:- men slutbetalningen gjordes från en kurs på 10.30. Tror att det någonstans finns en notering om att PayPal tar lite höjd vad gäller kursen.

Annars har jag suttit inne dessa gråa och regniga dagar och bekantat mig med min A9. Bara lite testbilder inomhus och vill ha ordentlig koll på menyer och knappar. Så ingen recension men EN sak jag inte ångrar är att jag kompletterade kameran med vertikalgrepp. Har STORA labbar och hade vissa problem med min lilla annars utmärkta NEX7 då fingrar ofrivilligt kom åt knappar under fotandet. Med det rejäla extra greppet blir hela kameran formgjuten för mina händer. Den passar som handsken :).

Visserligen extra klump och vikt men störs inte och kommer nog att köra med vertikalgreppet permanent. Det finns tydligen en variant där man bygger på kameran med lite extra grepp-profil i underkanten men kan inte se hur den skulle kunna ersätta det perfekta grepp jag nu har.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
... Så här i efterhand kom jag på EN anmärkning, men troligen har det med PayPal och deras marginaler att göra. Det som inte framkom tidigare var att man inte kunde handla 'direkt' med kreditkortet utan måste gå via ett PayPal-konto.

Mina estimat då jag omvandlade priserna från Euro till SEK grundade sig på den dagens kurs i bankvärlden. Har sedan raderat mitt utgångsvärde som var under 10:- men slutbetalningen gjordes från en kurs på 10.30. Tror att det någonstans finns en notering om att PayPal tar lite höjd vad gäller kursen.

Annars har jag suttit inne dessa gråa och regniga dagar och bekantat mig med min A9. Bara lite testbilder inomhus och vill ha ordentlig koll på menyer och knappar. Så ingen recension men EN sak jag inte ångrar är att jag kompletterade kameran med vertikalgrepp. Har STORA labbar och hade vissa problem med min lilla annars utmärkta NEX7 då fingrar ofrivilligt kom åt knappar under fotandet. Med det rejäla extra greppet blir hela kameran formgjuten för mina händer. Den passar som handsken :).

Visserligen extra klump och vikt men störs inte och kommer nog att köra med vertikalgreppet permanent. Det finns tydligen en variant där man bygger på kameran med lite extra grepp-profil i underkanten men kan inte se hur den skulle kunna ersätta det perfekta grepp jag nu har.
Bra att får höra lite mer kritik om storleken och att den inte passar allas händer. Mina asiatiska händer sitter dessa kameror som ett smäck.
Ja den niten har jag också gått bet på. Men jag tror man kan köpa välja valuta i paypal. Nån av dom ska vara billigare.
Själv blir jag nog med en A7R3, tittade länge på A9 och dess priser via E-infinity, men det blev den nyare kameran från svensk butik. Får se när den kommer, slut på många ställen. Extra batteri vart ett måste med.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
...
Den vanliga gråimporten i vanligt tal är den olagliga som köpa in från en annan region och sälja vidare. För våran del utanför EU.
Som jag skrev så kallas den även för parallellimport. Men visst är den laglig.
Jag svarade otydligt. Den andra är olaglig såklart.
Har skummat igenom den underhållande tråden.

Har du bestämt dig?

Gråimport/parallellimport är lagligt.

Smuggling hmmm vette fan om andra lagar får företräde då. Den biten håller jag mig undan för. Kan inte mkt om smuggling....

/stefan
Smuggling är olagligt.
 

Lainen

Medlem
När du är i kassan på PayPal kan du välja att låta kortutfärdaren växla valutan, dvs. du betalar i euro eller dollar eller vad det nu är och din bank lägger på valutapåslaget.

Det brukar bli mycket billigare.
 

--Micke--

Aktiv medlem
När du är i kassan på PayPal kan du välja att låta kortutfärdaren växla valutan, dvs. du betalar i euro eller dollar eller vad det nu är och din bank lägger på valutapåslaget.

Det brukar bli mycket billigare.
Ok Petri. Hade så mycket extrajobb kring att betala med kreditkortet (överskred kreditgränsen med någon tusenlapp och fick backa och dela upp ordern på två kort) att jag nog missat det i sammanhanget.

Importdiskussionen är intressant men oavsett svaret har jag i alla fall rent mjöl i påsen. Som framgår av mitt inhopp i tråden blev jag (glatt) överraskad av att denna typ av köp var möjlig. Som vanligt ryggade jag för något som lät för bra för att vara sant och förväntade mig att det var en bluff då jag såg priset.

Exakt hur de hanterar lagarna för detta utfall bekymrar mig inte så mycket nu, men konstaterar att de i London fick på en avsändarlapp från UK. Antar att det kommer gå bra att handla via E-Infinity fram till det datum Brexit slår ut de tidigare avtalen.
 
ANNONS