Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
1: Visste jag inte att det körde gråimport. Men jag vet att de säljer varor som de fått annan beteckning på än övriga kedjor. Är det dessa som du menar är gråimport? Just dessa är väldigt svåra att utläsa då de ha en annan siffra eller bokstav som skiljer. Sen vad de betyder har jag ingen aning om. Vet bara att det blir svårt att jämföra på bl.a. prisjakt.
Det tycks vara vanligt att stora detaljistkedjor får egna produktkoder på varor från tillverkare/importör. Det är ett oskick som gör det svårare för konsumenter att jämföra priset, vilket väl antagligen är meningen.

2. Är 100% säker på att manualen är samma för 6D (WG) som (N). Har ägt 6D (WG) aka 6D
Det är jag också. Denna länk går till den manualen via canon.se och på första bladet står det "EOS 6D (WG) EOS 6 (N)".

Stora välrenommerade bolag har inget att vinna på att sälja produkter som inte klarar den ordinarie kvalitetskontrollen. De kan mycket väl tillverka varianter som är lägre specade (t.ex. för en särskilt marknadsområde), men då har de ett annat produktnamn och jag tvivlar på att kvalitetskravet sätts lägre.
 

martinot

Aktiv medlem
Det tycks vara vanligt att stora detaljistkedjor får egna produktkoder på varor från tillverkare/importör. Det är ett oskick som gör det svårare för konsumenter att jämföra priset, vilket väl antagligen är meningen.
Absolut.

Men det var inte det jag diskuterade (det var Stefan som missuppfattade).
 

PMD

Aktiv medlem
3. Nu är vi rätt så väldigt mycket OT, men det avser att olika länder kan ha olika juridiska begränsningar kring GPS-användning, och är mer eller mindre standardtexter för alla typer av produkter med GPS-funktionalitet. Syftet är att juridiskt friskriva tillverkaren från att inte ha upplyst användaren om eventuella brott som denne potentiellt skulle kunna begå mot vissa länders lagstiftning på området.
Jo, det är samma typ av skrivningar som de som handlar om att inte fotografera av pengar eller att följa lokal lagstiftning om vad man får fotografera överhuvudtaget. Sådant brukar också stå i kameramanualer.
 

PMD

Aktiv medlem
E-infinity är verkligen ett företag som man kan lita på och vad de gör är inget olagligt eller tillkommer dolda avgifter. Dock tror jag säkerligen att detta "hål" i lagen kommer täppas igen inom en snar framtid.
Ja, när Storbritannien har gått ur EU så är det slut på det roliga.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, det är samma typ av skrivningar som de som handlar om att inte fotografera av pengar eller att följa lokal lagstiftning om vad man får fotografera överhuvudtaget. Sådant brukar också stå i kameramanualer.
OT-varning:

Japp.

Gällande eventuella begränsningar i vissa länder att alltid kunna nyttja positioneringtjänster (GPS:er), är det vanligt att det står i manualerna för olika typer av produkter som har GPS-chip i sig (telefoner, VHF-radio, bil-GPS:er, etc). Är i det fallet inte begränsat eller specifikt för produktkategorin kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Det du skrev kallas som laglig gråimport aka parallelimport, en helt ok sätt att sälja billigare varor till ett pris som exempelvis ingen svensk manual. I värsta fall ingen passande el-adapter. Nu är det så fint att de flesta leverantörer skickar med adaptrar.
Den vanliga gråimporten i vanligt tal är den olagliga som köpa in från en annan region och sälja vidare. För våran del utanför EU.
Hong Kong är ett kryphål i denna röra och det är därför denna tråd finns till.
Jag har nog aldrig sett någon kalla gråimport för olaglig förut. Under vilka omständigheter kan den vara det?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har nog aldrig sett någon kalla gråimport för olaglig förut. Under vilka omständigheter kan den vara det?
Gråimport KAN vara olaglig. Den som E-infinity kör med är inte det. Detta beror på att i EU har vi fri handel. Dvs tillverkaren kan inte stoppa detta på lagligt sätt förutom då att häva bl.a. service och garanti.
Då jag läste detta och förkovrade mig lite, kanske 5 år sedan så om jag inte minns helt fel så är detta reglerat i konkurrenslagen som går att läsa på bl.a. konkurrensverket.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
OK, men under vilka omständigheter kan den vara olaglig? Smuggling brukar väl inte kallas för gråimport, t.ex?
Om jag inte minns fel (Det var ett tag sedan jag läste detta) så blir det olagligt om den officiella distributören inte godkänt detta. Då går konkurrenslagen in.
Smuggling hmmm vette fan om andra lagar får företräde då. Den biten håller jag mig undan för. Kan inte mkt om smuggling....

/stefan
 

--Micke--

Aktiv medlem
Så här långt bara positiv erfarenhet av hantering och service från E-infinity. Hade beställt en extern blixt tillsammans med kamera, objektiv och grepp men fick idag meddelande om att den inte fanns i deras lager. Avförde den istället för att anta erbjudande om att vänta så idag har paketet lämnat Hong Kong. De menar att jag ska ha det hela inom 3-4 arbetsdagar så rimligen borde den vara här i nästa vecka. De visar också upp foto på prylarna innan nedpackningen. I alla fall bra support och snabba mailkontakter. Återkommer då jag packat upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel (Det var ett tag sedan jag läste detta) så blir det olagligt om den officiella distributören inte godkänt detta. Då går konkurrenslagen in.
Det är nog snarare tvärtom, dvs att tillverkaren och/eller dennes ombud (importören) inte får hindra parallell import eftersom konkurrenslagar förbjuder det.

Möjligen kan gråimport vara förbjudet i skumma länder som Zimbabwe och liknande, men inte i EU och definitivt inte i USA.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är nog snarare tvärtom, dvs att tillverkaren och/eller dennes ombud (importören) inte får hindra parallell import eftersom konkurrenslagar förbjuder det.

Möjligen kan gråimport vara förbjudet i skumma länder som Zimbabwe och liknande, men inte i EU och definitivt inte i USA.
Snabbgoogling. Hittade snabbt en gammal artikel från it24.idg.se.

"Den olagliga gråimporten innebär att företaget importerar en produkt (lagligt) från ett land utanför EU och EES och säljer den inom EU, utan att leverantören eller den officiella distributören har godkänt det."

Jag läste dock från mkt förr från Konkurrensverket på den tiden som är den säkraste källan och det är från den kunskapen jag skriver ifrån. Nyare rön får ni gärna bidra med om lagen ändrats.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur gammal är IDG-artikeln? Har du en länk till den? Tillverkare och importörer har försökt stoppa gråimport en hel del men stött på patrull pga konkurrenslagar. Wikipedia har en ganska bra artikel med titeln "Grey market.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur gammal är IDG-artikeln? Har du en länk till den? Tillverkare och importörer har försökt stoppa gråimport en hel del men stött på patrull pga konkurrenslagar. .
De kör ju via Hong Kong in i EU => kryphål
Artikeln är från 2009. Länk får komma senare. Konkurrenslagen är bl.a. till för att inte snedbelasta konkurrensen. Alla ska spela på samma villkor.

Detta citat är också ifrån IDG och från 2011

"Sedan EU öppnade upp handeln mellan länder så finns egentligen inte begreppet gråimport längre. Det enda sätt du idag kan få kontroll över försäljningen är att addera förmåner och villkor så att kunden/återförsäljaren får ett tydligt mervärde av att köpa lokalt."

. Wikipedia har en ganska bra artikel med titeln "Grey market.
Den som skriver om USA? Vi bor i EU (Sverige).


Tillägg: Källa Wikipedia
The EU Supreme Court has similarly ruled that grey market products are legal for resale in the EU, provided that the equipment was originally sold by the manufacturer inside the EU

Vet ej hur man ska tolka sista. Kanske har lagarna ändrats på senare år. Eller om vi pratar om kameror så är de skilda åt genom att mjukvaran är annorlunda. Dvs språket, Då säljs den alltså inte i EU... Fast nu gissar jag!


/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
The EU Supreme Court has similarly ruled that grey market products are legal for resale in the EU, provided that the equipment was originally sold by the manufacturer inside the EU

Vet ej hur man ska tolka sista. Kanske har lagarna ändrats på senare år. Eller om vi pratar om kameror så är de skilda åt genom att mjukvaran är annorlunda. Dvs språket, Då säljs den alltså inte i EU... Fast nu gissar jag!
Jag tror att man ska tolka det som att om produkten har importerats till ett EU-land så finns inga hinder för att vidareexportera den till ett annat EU-land även om det görs av någon annan än den officiella importören i det andra EU-landet. Om jag minns rätt så fanns det förr lagar som hindrade sånt.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tråden har lett in i diskussion om marknaden men jag försöker som utlovat skjuta in hur det går med min beställning från E-infinity. Som redovisas ovan så låg min order klar i onsdags. Fick sedan foto på produkterna innan de packats och redan nu idag (fredag) fick jag SMS om att jag får leverans från DHL någon gång på måndag. Inte så illa får jag säga. Återkommer då jag packat upp.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tråden har lett in i diskussion om marknaden men jag försöker som utlovat skjuta in hur det går med min beställning från E-infinity. Som redovisas ovan så låg min order klar i onsdags. Fick sedan foto på produkterna innan de packats och redan nu idag (fredag) fick jag SMS om att jag får leverans från DHL någon gång på måndag. Inte så illa får jag säga. Återkommer då jag packat upp.
Alltid lika spännande att kunna följa sina produkter live. Och kul för oss andra med. Jag gläds med dig!
Det var en A9 du köpte väl?

/Stefan
 

--Micke--

Aktiv medlem
Alltid lika spännande att kunna följa sina produkter live. Och kul för oss andra med. Jag gläds med dig! Det var en A9 du köpte väl? /Stefan
Det var en A9 (engelsk meny) för 32693:-, ett Samyang AF 50mm för 4945 och ett vertikalgrepp för 2863:-. Framför allt är det priset på A9.an som är anmärkningsvärt. 20.000:- under billigaste priset här! Kanske någon form av kampanj? Den blixt de saknade kostade nämnligen inte mycket mindre än här och de andra priser är lägre än här men inte i paritet med priset för A9:an.
 
ANNONS