Annons

Hur tänker folk på Blocket?

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det är en nolla för mycket i den där prislappen för att en sådan kamera skulle vara intressant för mig (även om den förstås var mycket dyrare ny)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tycker det är en nolla för mycket i den där prislappen för att en sådan kamera skulle vara intressant för mig (även om den förstås var mycket dyrare ny)
Har filer kvar från min gamla 1D som skaffades ny när den gick för reducerat pris i slutet av 2003. Alltså, de där 4,2 mp på en 1,3x cropsensor (CCD) ger filer som inte precis är kattskit. Interpoleringsvänliga så man kan skriva ut A3+ riktigt snyggt. Piskar en gammal Nikon D1H ganska rejält i detaljering och faktiskt mindre brus. Väldigt snabb AF för den tiden.

Men prislappen är åt helsike sett till utvecklingen. Man kan hitta gamla 8,2 mp 1DMkII i hyfsat skick för 3 lakan och den gamla häcken duger fortfarande väldigt bra för actionfotografering (liksom 1D gjorde) isynnerhet i pressammanhang där filerna inte behöver vara så stora.

Men 2.000:- för kameran om den är snygg skulle väl inte vara helt fel. Jag fick 17.000:- för min 2004 när den byttes in mot en 1DmkII. 10 år sedan så man kanske milt kan uttrycka sig så här: Annonsören är "aningen för optimistisk" såvida det nu inte medföljer en ko och gratis ladugårdsplats samt någon som mjölkar den:).

256Mb-kortet kostade 2002 nästan 7000:-. Idag, om man kör raw+jpeg på en D800 räcker det till hela 4 exponeringar. Men då, anno dazumal var det kortet nästan The Holy Grail.

//Lennart
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem

Photocon

Aktiv medlem
Ett perfekt köp för den manodepressive fotografen. När en manisk period måste stoppas är det bara att trycka på utlösningsknappen halvvägs så växlar tillståndet till ett mellanting mellan manisk och halvdeprimerad, d v s ett normaltillstånd.

Skämt åsido: De här autoöversättningarna kan ibland bli roliga men är för det mesta rätt deprimerande att läsa.
 

Vassius

Aktiv medlem
Här kommer en liten rant från säljarens sida.

Hur tänker folk som handlar på Blocket? Igår lade jag ut min gamla 400D med tillbehör och en "nifty fifty" och väska. Mitt pris ligger betydligt lägre än vad de flesta kräver för enbart hus med kitobjektiv, men lik förbannat ska nån jäkla tjomme komma och lägga ett skambud.

Det är väl en sak att folk försöker pruta, men oftast kan de inte ens snacka för sig. Så gott som varje gång jag har lagt ut nåt på Blocket för mer än 1000:- så dräller det in sms eller mail med "jag tar din X för XX spänn", eller "jag erbjuder XX spänn" som enda innehåll. Inte ens en jävla signatur kan de kosta på sig så man vet vem man pratar med. Ibland inte ens ett "hej".

Är det inte skambud eller prut så är det ett sms på tattig engelska som frågar om man kan skicka sina prylar trots att det står "endast avhämtning" i annonsen.

Vad är det egentligen för fel på folk som inte kan kommunicera på ett vettigt sätt? Skulle de själva uppskatta att bli bemötta på det sättet när de lägger ut en annons? Blocket är ett jättebra koncept, men jag är trött på alla muppar man utsätts för när man ska sälja nåt. Det får mig att tänka till både en och två gånger innan jag säljer nåt den vägen. Så ska det inte behöva vara.
 

PMD

Aktiv medlem
Så länge man inte publicerar sitt telefonnummer i sin Blocketannons så är det ganska lätt att ignorera idioterna.
 

Vassius

Aktiv medlem
Så länge man inte publicerar sitt telefonnummer i sin Blocketannons så är det ganska lätt att ignorera idioterna.
Så sant. Men å andra sidan ger man ett mer seriöst intryck om man anger telefonnummer. Dessutom kommer ju de mest seriösa intressenterna att ringa, inte messa eller maila.

Jag själv drar mig för att köpa av nån som inte anger telefonnummer, men för min del är det nästan bättre att inte ange alls än att ange ett olistat/anonymt nummer.

Men, i fortsättningen blir det nog till att dölja telefonnumret när jag lägger ut annonser trots allt.
 

johanlidman

Aktiv medlem
Sanslösa priser vissa tar, självfallet så är det skillnad kanske hur länge man ägt saken och hur ofta man använt den men lite hum om pris bör man ha, har faktiskt köpt nytt i ett par års tid pga dessa annonser.. hehe
 
ANNONS