Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

zingiber

Aktiv medlem
Jag fattar inte vilken skillnaden blir mellan det du beskriver och P-läget. Vad jag förstår så gör det samma sak? Men troligen förstår jag inte riktigt hur du menar.
enklast är väl kanske att beskriva det som manuell exponeringsmätning med automatisk exponeringsinställning.
dvs man skruvar in manuellt EV och två av tre; slutartid, bländare och ISO, där den tredje faller ut från automatiken.

i de 'vanliga' programmen mäter\sätter ju kameran själv exponeringsvärdet och användaren sätter sedan två av tre (P,A,S) eller alla tre (M) exponseringsinställningar. (och eventuellt en relativ korrigering till det uppmätta EV)
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Nja, A,S,P ändrar ju exponeringen kontinuerligt vilket man inte alltid vill ha.

T.ex. om man testar olika bländare för olika skärpedjup så slipper man ställa slutartiden ett steg för varje steg man ställer om bländaren, det gör kameran automatiskt men behåller ändå samma exponeringsvärde.
Hur menar du "ändrar exponeringen kontinuerligt"? Om jag ställer in exponeringen på +0,7 så hålls ju den exponeringen i till exempel P-läget även om jag förändrar förhållandet mellan bländare och tid genom att vrida på ratten.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag fattar inte vilken skillnaden blir mellan det du beskriver och P-läget. Vad jag förstår så gör det samma sak? Men troligen förstår jag inte riktigt hur du menar.
I P-läget ändrar kameran tid och bländare beroende på motivet, för att bibehålla en viss exponeringsgrad i förhållande till vad ljusmätaren säger. Det jag vill åt är att kunna låsa tid och bländare mot varandra i M-läget, så att det är jag som bestämmer exponeringen, men att det räcker med att vrida på endast tiden eller endast bländaren för att ändra båda samtidigt.
Kameran ska alltså inte ändra något på eget bevåg, vilket den ju gör i A-, S- och P-läget.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
I P-läget ändrar kameran tid och bländare beroende på motivet, för att bibehålla en viss exponeringsgrad i förhållande till vad ljusmätaren säger. Det jag vill åt är att kunna låsa tid och bländare mot varandra i M-läget, så att det är jag som bestämmer exponeringen, men att det räcker med att vrida på endast tiden eller endast bländaren för att ändra båda samtidigt.
Kameran ska alltså inte ändra något på eget bevåg, vilket den ju gör i A-, S- och P-läget.
Ja, i P-läge föreslår ju kameran en som den tycker lämplig kombination av tid och bländare utifrån hur mycket ljus som finns tillgängligt, men gäller det verkligen i A eller S läge? Där används väl det bländarvärde eller tid du har använt senast?

Ursäkta att jag fattar trögt, men om du använder A- eller S-läge så blir det väl samma sak som det du efterfrågar?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, i P-läge föreslår ju kameran en som den tycker lämplig kombination av tid och bländare utifrån hur mycket ljus som finns tillgängligt, men gäller det verkligen i A eller S läge? Där används väl det bländarvärde eller tid du har använt senast?

Ursäkta att jag fattar trögt, men om du använder A- eller S-läge så blir det väl samma sak som det du efterfrågar?
Det jag tror många missar här är att Martin (och Martin :) vill kunna få den här funktionen i M-läget, alltså i helmanuellt läge. Att man kan ändra den ena av tid/bländare och den andra hänger med i manuellt läge. Kör man i något av autolägena är saken redan löst.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Det jag tror många missar här är att Martin (och Martin :) vill kunna få den här funktionen i M-läget, alltså i helmanuellt läge. Att man kan ändra den ena av tid/bländare och den andra hänger med i manuellt läge. Kör man i något av autolägena är saken redan löst.
Jo :) Men vad ska man med manuellt läge till som inte är manuellt? Då kan man ju lika gärna köra bländarförval eller tidsförval. Det verkar vara en pedagogisk uppgift att förklara det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo :) Men vad ska man med manuellt läge till som inte är manuellt? Då kan man ju lika gärna köra bländarförval eller tidsförval. Det verkar vara en pedagogisk uppgift att förklara det.
För mig vore det guld värt i många lägen. Ett exempel:

När jag fotar inomhusidrott kör jag nästan uteslutande manuellt eftersom exponeringsmätningen blir så otroligt lurad av saker som is (ishockey), läktare i skugga, reklamskyltar och att AIK har svarta hemmaställ :)

Står jag till exempel på Johanneshovs isstadion kör jag på typ bländare 2,8 och 1/1000. Funkar bra. Men rätt som det är vill jag köra lite panoreringsbilder på 1/125. Då skruvar jag upp tiden tre steg, och sedan ned bländaren tre steg. Eller så blir det i hastigheten fel (sport går fort och stressade fingrar gör lätt fel) med tre och ett halvt steg och exponeringen blir dålig. För att inte tala om när det verkar bli en målchans och jag mycket snabbt vill skruva tillbaka till en 1/1000 och blända upp igen ...

Kort sagt, för mig skulle det vara underbart att sätta en exponeringsnivå, typ motsvarande 1/1000 och f2.8 och sedan kunna ändra tiden och bländaren bara följer med. Mycket smidigare!
 

Shabbadang

Aktiv medlem
För mig vore det guld värt i många lägen. Ett exempel:

När jag fotar inomhusidrott kör jag nästan uteslutande manuellt eftersom exponeringsmätningen blir så otroligt lurad av saker som is (ishockey), läktare i skugga, reklamskyltar och att AIK har svarta hemmaställ :)

Står jag till exempel på Johanneshovs isstadion kör jag på typ bländare 2,8 och 1/1000. Funkar bra. Men rätt som det är vill jag köra lite panoreringsbilder på 1/125. Då skruvar jag upp tiden tre steg, och sedan ned bländaren tre steg. Eller så blir det i hastigheten fel (sport går fort och stressade fingrar gör lätt fel) med tre och ett halvt steg och exponeringen blir dålig. För att inte tala om när det verkar bli en målchans och jag mycket snabbt vill skruva tillbaka till en 1/1000 och blända upp igen ...

Kort sagt, för mig skulle det vara underbart att sätta en exponeringsnivå, typ motsvarande 1/1000 och f2.8 och sedan kunna ändra tiden och bländaren bara följer med. Mycket smidigare!
Jag förstår skillnaden, i princip. Visst verkar det onödigt knöligt att behöva skriva på bägge rattarna för att ändra förhållandet tid/bländare. Men i princip skulle du ju kunna använda bländarförval här väl? Tre snäpp på den ratten så är det klart. Eller så skiftar du mellan bländarförval där du har ställt in f/2.8 och slutarförval där du har ställt in 1/125. Jag känner inte att skillnaden du beskriver är direkt dramatisk, men så har jag aldrig fotat sport heller...
 

Olle

Aktiv medlem
Lars, Martin vill ju ha samma exponering, dvs samma EV-värde, oavsett om motivet domineras av vit is, svart AIK-tröja eller publik, även när han ändrar exponeringstiden. Det blir mycket enklare med manuell exponering.

Olle
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men i princip skulle du ju kunna använda bländarförval här väl? Tre snäpp på den ratten så är det klart.
Men med bländarförval använder du exponeringsautomatik som är helt och fullständigt oanvändbart i i väldigt många situationer där jag och andra fotograferar :)

Det är liksom det som är den springande punkten, det är ibland smidigt om du manuellt kan välja en exponeringsnivå (utan att lita på lättlurad exponeringsautomatik) men ändå bekvämt kan jobba med olika tider eller bländare utan att exponeringsnivån ändras.

Kör man tids- eller bländarförval (det gör jag också ofta - men ibland fungerar det som sagt inte) så är det här ett icke-problem. Men just för oss som av olika skäl vill köra helmanuellt så skulle det vara en trevlig förenkling som gör kameran mer snabbjobbad.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Lars, Martin vill ju ha samma exponering, dvs samma EV-värde, oavsett om motivet domineras av vit is, svart AIK-tröja eller publik, även när han ändrar exponeringstiden. Det blir mycket enklare med manuell exponering.

Olle
Okej, ja, du menar att man kan strunta i exponeringskompensationsratten? Man rattar med bägge rattar och så ser man på exponeringsskalan, som då fungerar som en mätare, hur man ligger till. Ja, det förstår jag, men om man låser förhållandet mellan bländare och tid så har man ju släppt den fördelen såvitt jag kan se. Då låser man ju en viss exponering och det kan man göra i alla andra lägen... I så fall behöver man en knapp där man snabbt kan koppla loss bländare och tid ifrån varandra igen, eller hur?
 

lahoo

Aktiv medlem
Det vore bra med den funktion som diskuterats flitigt för M-läget.

Det finns ett sätt att uppnå detta redan idag.

På D700 funkar det precis som önskar med omprioritering mellan slutare och bländare via ena hjulet men bara i lägena P, S och A om man använder AE-L och har ställt att den håller värdet till man klickar igen och man inte låter kameran gå till läget där ljusmätaren stängs av och skärmen ovanpå kameran släcks ner (antagligen inställning c2).

Eftersom man inte kan styra både bländare och slutare i något av dessa lägen kan man spotmäta tills man hittar något som är rätt eller rimligt rätt, koppla på AE-L och sen exponeringskompensera.

Visst är det lite omständigt men jag hoppas att ni provar på era kameror, det kan ju skilja sig mellan modellerna, och om det jag skrev var till hjälp så hör gärna av dig, här eller i gästboken.
 

Janne B

Aktiv medlem
Jo Martin ,nu börjar jag förstå hur di menar även om inte jag ser behovet som sådant. Jag tror det vore enklare om man sade som så att det är själva exponeringsmätaren du vill stänga av eftersom du tycker att den mäter fel beroende på ex is eller svarta AIK tröjor. Du vill alltså ställa in kameran helt själv och då vill du att om du ändra ex bländaren 3 steg skall även tiden ändras motsvarande tre steg allt utan att någon som helst exponeringsmätare lägger sig i vare sig exponeringen eller auto ISO. Precis som på gamla baldaren där man hade ett värde som man ställde in och sedan vred på en "huvudratt" på objektivet så följde de båda värderna bländare och tid sig åt så att rätt exponering, det vill säga den mängden ljus du ville ha på filmen blev konstant. Ok kanske kan vara bra vad vet jag, men om du tycker det så är det väl bra sett ur din horisont.
Mvh
JB
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En allmän fundering

Det här med att koppla tid/bländare i M-läge är på ett sätt en rätt typisk funktion för den här tråden:

För några få skulle den vara ruskigt användbar, för det stora flertalet känns den antagligen måttligt intressant och för några framstår den som närmast obegriplig :)

Väldigt många funktioner i kameror är ju på det sättet. Ett klassiskt exempel som vi redan har idag är fokusprioritet på avtrycket, alltså att kameran vägrar att ta en bild om den inte är i fokus. För mig är den funktionen i praktiken oanvändbar eftersom det i min värld oftast är viktigare med rätt timing än exakt fokus. Så för mig är det i praktiken en "onödig" funktion. Men för andra kan den vara riktigt hjälpsam och det är därför den finns där.

En del är missnöjda över att kamerorna är fulla med en massa "onödiga" funktioner, men det handlar ju bara om att vi alla använder kameror på olika sätt och att tillverkarna försöker bygga kameror som passar så många som möjligt. Och strängt taget är det väldigt sällan en extra funktion stör - exemplet med fokusprioritet har i alla fall aldrig stört mig. Den finns där för de som vill använda den och jag kan strunta i den.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo Martin ,nu börjar jag förstå hur di menar även om inte jag ser behovet som sådant. Jag tror det vore enklare om man sade som så att det är själva exponeringsmätaren du vill stänga av eftersom du tycker att den mäter fel beroende på ex is eller svarta AIK tröjor. Du vill alltså ställa in kameran helt själv och då vill du att om du ändra ex bländaren 3 steg skall även tiden ändras motsvarande tre steg allt utan att någon som helst exponeringsmätare lägger sig i vare sig exponeringen eller auto ISO. Precis som på gamla baldaren där man hade ett värde som man ställde in och sedan vred på en "huvudratt" på objektivet så följde de båda värderna bländare och tid sig åt så att rätt exponering, det vill säga den mängden ljus du ville ha på filmen blev konstant. Ok kanske kan vara bra vad vet jag, men om du tycker det så är det väl bra sett ur din horisont.
Mvh
JB
Precis!

Jag fotar ju inte så sällan i besvärliga ljusmiljöer där exponeringsautomatiken (eller autovitbalansen för den delen) ställer till med mer problem än den löser. Så jag kör manuellt. Men bara för att man kör manuellt innebär ju inte att man vill ha samma tid eller bländare hela tiden. Idag skruvar jag vid behov på bägge och sköter själv kopplingen mellan dem. Men ibland är det bråttom, som när jag fotar sport eller i en TV-studio och då vore det bekvämt att låta tid och bländare - utifrån en manuellt vald ljusnivå - så att säga kompensera för varandra utan att jag behöver stå och räkna på fingrarna:

"Få se nu, 1/1000 till 1/100 är ... ehhh ... Tre och ett tredjedels steg, det blir från 2,8 till ... f9 ..." :)

Det roliga är ju att många gamla kameror haft det här, men det var väl innan exponeringsautomatiken dök upp som i de flesta normala ljussituationer löser problemet åt en på ett ännu smidigare sätt.
 

lahoo

Aktiv medlem
Ett klassiskt exempel som vi redan har idag är fokusprioritet på avtrycket, alltså att kameran vägrar att ta en bild om den inte är i fokus. För mig är den funktionen i praktiken oanvändbar eftersom det i min värld oftast är viktigare med rätt timing än exakt fokus. Så för mig är det i praktiken en "onödig" funktion. Men för andra kan den vara riktigt hjälpsam och det är därför den finns där.
... och det är därför att jag är tacksam för att jag som användare har möjlighet att välja om jag vill ha fokus eller avtrycksprioritet med separat inställning för C och S-lägena på fokusintällningen.

I fallet med den önskade funktionen så finns det idag ingen för mig begripbar funktion i exponeringskompensationsinställningen i M-läget. Oavsett vad jag väljer så får jag precis den inställning för tid, bländare och ISO som jag valt och då skulle de kunnat peta in funktionen här.
 

Olle

Aktiv medlem
Okej, ja, du menar att man kan strunta i exponeringskompensationsratten? Man rattar med bägge rattar och så ser man på exponeringsskalan, som då fungerar som en mätare, hur man ligger till. Ja, det förstår jag, men om man låser förhållandet mellan bländare och tid så har man ju släppt den fördelen såvitt jag kan se. Då låser man ju en viss exponering och det kan man göra i alla andra lägen... I så fall behöver man en knapp där man snabbt kan koppla loss bländare och tid ifrån varandra igen, eller hur?
Om du läser Martins inlägg #187, så ser du när han anser sig behöva låsa exponeringsvärdet. Att behöva använda exponeringsekompensationen hela tiden och dessutom komma ihåg vilket exponeringsvärde man ville ha, samt dessutom snabbt räkna ut hur mycket som behöver kompenseras i varje fall, kan ju inte vara särskilt praktiskt.

Jag har läst i ett antal trådar folk som kallar de som brukar använda manuell exponering för snobbar och att förslag till nybörjare att använda manuell exponering kallas idioiskt. Jag syftar nu inte på dig Lars. Men nog verkar det som fler skulle behöva testa manuell exponering ibland för att förstå att det i vissa fall kan vara att föredra.

Olle
 

lahoo

Aktiv medlem
Vän av ordning (jag) säger att det är klart önskvärt att man läser genom vad som skrivits tidigare och anstränger sig i att försöka förstå vad som uttryckts redan innan man deltar i en diskussion.

Härmed avslutar vi ämnet med låst exponeringsvärde i manuellt läge och återgår till att höra om det finns fler idéer till förbättringar.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Om du läser Martins inlägg #187, så ser du när han anser sig behöva låsa exponeringsvärdet. Att behöva använda exponeringsekompensationen hela tiden och dessutom komma ihåg vilket exponeringsvärde man ville ha, samt dessutom snabbt räkna ut hur mycket som behöver kompenseras i varje fall, kan ju inte vara särskilt praktiskt.

Olle
Jag vill inte alls vara näsvis utan är mest nyfiken på hur ni tänker.

Men man måste väl ändå ha koll på exponeringsmätaren/exponeringskompensationen ifall motivet ändrar sig? Då måste man ju ratta om för att kompensera detta, och kvittar det inte om man använder exponeringskompensationen (som man kan ställa in för så kallad "enkel exponeringskompensation", då man inte behöver hålla in exp. knappen utan sköter den med en ratt) eller om man rattar bländare/tid och håller koll på ljusmätaren? Man måste ju lik förbaskat skruva på två rattar oavsett om man kör manuellt eller med förval, eller har jag missat något?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Vän av ordning (jag) säger att det är klart önskvärt att man läser genom vad som skrivits tidigare och anstränger sig i att försöka förstå vad som uttryckts redan innan man deltar i en diskussion.

Härmed avslutar vi ämnet med låst exponeringsvärde i manuellt läge och återgår till att höra om det finns fler idéer till förbättringar.
Jag har följt med hela tråden från början och betackar mig för snusförnuftiga tillrättavisningar. Har man frågor så har man och frågar man inget så får man ingenting veta. Det kan för övrigt vara fler än jag som har problem med att begripa detta. Dessutom har jag kommit med flera förslag till förbättringar också, så jag tycker inte att jag har kapat tråden.
 
ANNONS