Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nej, kameran leverades inne i en byggnad som jag skrev på ett ställe svårupptäckt.
Denna byggnaden är alltså larmad och triggades av ombudet.
Ombudet är varnad och instruerad om situationen och det finns varningsskyltar om att området är kameraövervakad.


/Stefan
Det här låter inte alls som ett paket som bara lämnades på tomten med SMS-kvittens.

Inlägg #77:

Bad dom lämna paketet på tomten.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det här låter inte alls som ett paket som bara lämnades på tomten med SMS-kvittens.

Inlägg #77:
Kommer du inte ihåg? Tavlorna kvitterades ut med sms, kameran med telefonen.


Tillägg: ombuden med tavlorna ringde också upp och fick instruktioner. Men de ville ha kvitterinf från mitt tfn som är reggat hos dom med mitt namn i sms:er.
/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Att det går att beträda ett område är inte ett tillräckligt villkor för att allmänheten har tillträde till området.
Jag pratade med ansvariga på SL och gränsen går vid dit man kan gå utan att betala och jag har hört exakt samma sak flera gånger, stängsel, vakt, betalningsansvar så är det inte "allmänheten har tillträde till området".

Det betyder dock inte att det är rätt.
 

iSolen.se

Guest
Vad vill du egentligen komma nånstans med dina inlägg?

/Stefan
Inget konstigt. Men du säger emot dig själv.

Att du någon gång skriver något och står för det du skrev från början utan senare slira på detta.

I detta fall, att du faktiskt förklarar vad du gav tillstånd till, hur kvitteringen skedde, hur det dyra paketet levererades med tanke på de problem som alla haft.

Övervakningen får du också berätta mer om, mitt larmbolag ville inte sätta kameror utåt.

Varför ska vi läsa dina inlägg om hur något skedde när du några timmar senare skriver något annat om samma situation? Du har ibland bra synpunkter om intressanta ämnen, förstör inte dessa med historieförvanskning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inget konstigt. Men du säger emot dig själv.

Att du någon gång skriver något och står för det du skrev från början utan senare slira på detta.

I detta fall, att du faktiskt förklarar vad du gav tillstånd till, hur kvitteringen skedde, hur det dyra paketet levererades med tanke på de problem som alla haft.

Övervakningen får du också berätta mer om, mitt larmbolag ville inte sätta kameror utåt.
Tja jag kommer inte ihåg alla detaljer så nåt fel kommer ju alltid finnas Dock hade jag sms:en sparade från detta bolag av någon anedning. Poängen är inte om det ar sms eler direktsamtal som spelades in, Jag har redan citerad deras villkor och där står det att de får göra på detta vis.

Larmbolag får sällan sätta kameraövervakning utåt så det är inget konstigt med det. Jag har heller inga securitaskameror utomhus. Alla är inomhus och ingen får var riktad mot allmän plats. Men securitaskameror är inte de enda kameror jag har liksom.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Tja jag kommer inte ihåg alla detaljer så nåt fel kommer ju alltid finnas Dock hade jag sms:en sparade från detta bolag av någon anedning. Poängen är inte om det ar sms eler direktsamtal som spelades in, Jag har redan citerad deras villkor och där står det att de får göra på detta vis.

Larmbolag får sällan sätta kameraövervakning utåt så det är inget konstigt med det. Jag har heller inga securitaskameror utomhus. Alla är inomhus och ingen får var riktad mot allmän plats. Men securitaskameror är inte de enda kameror jag har liksom.

/Stefan
Du skrev att de lämnade en a7Rii på tomten, sannolikt ditt dyraste kameraköp någonsin vid den tidpunkten, och du kommer inte "ihåg alla detaljer"? T ex hur den faktiskt levererades ...som du rätt detaljerat beskrev för någon dag sedan?
 

afe

Aktiv medlem
Jösses, Ola! Kan inte du någon gång låta bli att hugga på allt Stefan skriver? Stefans kameraövervakning på egen tomt är förstås fullt laglig, och har dessutom inte ett skvatt med ämnet att göra!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag pratade med ansvariga på SL och gränsen går vid dit man kan gå utan att betala och jag har hört exakt samma sak flera gånger, stängsel, vakt, betalningsansvar så är det inte "allmänheten har tillträde till området".
Så om jag börjar ta betalt för att låta folk vistas på min tomt så har allmänheten inte tillträde?

Det betyder dock inte att det är rätt.
Nä, just det. :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du skrev att de lämnade en a7Rii på tomten, sannolikt ditt dyraste kameraköp någonsin vid den tidpunkten, och du kommer inte "ihåg alla detaljer"? T ex hur den faktiskt levererades ...som du rätt detaljerat beskrev för någon dag sedan?
Absolut, såna händelser kommer jag ihåg rätt exakt. Även att jag låg på stranden o badade, och att jag pratade mkt med dom via tfn. Men hur kvitteringen gjordes om det spelades in eller jag gjorde som tavlorna med sms är mer diffust. Att jag kvitterade ut dom på nåt sätt vet jag.
Mitt hus ligger på tomten (hoppas jag). De leverade inte till ombudet, inte till grannen, inte på vägen, inte i brevlådan som ligger utanför min tomt utan de fick beträda min tomt och lämna den där någonstans.
Och för detta dyra lilla paket valde jag en olåst byggnad som hade larm o kamera och som ligger på min tomt. Alltså lämnade dom paketet på min tomt.


/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jösses, Ola! Kan inte du någon gång låta bli att hugga på allt Stefan skriver? Stefans kameraövervakning på egen tomt är förstås fullt laglig, och har dessutom inte ett skvatt med ämnet att göra!
Det gör jag verkligen inte, han skriver jättemycket utan att jag svarar.

Att jag tidigare blivit lurad rejält kan kanske ha med saken att göra men det är ämne för en egen tråd.
 

PMD

Aktiv medlem
Kommunen gör så så varför kan inte vi?

(Kungsträdgården)
Kommunen gör väl så för att tillfälligt avgränsa ett område som normalt är offentligt plats?

F.ö. så håller jag med Anders. Kameraövervakning på egen tomt har inte så mycket med Postnords problem att göra och bör nog avhandlas i en egen tråd. Mitt nästa inlägg i det ämnet hamnar i en ny tråd.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Nej, man får inte beträda annans tomt i anslutning till hus hur som helst, och ja - man får sätta upp hur många kameror man vill på samma mark. Vad SL (eller kommuner) säger om deras mark är något helt annat, och inget av det har med postleveranser att göra.
 

148637

Avslutat medlemskap
Alltså jag har övervakningslarm som Securitas installerat. Behövs verkligen mer uttömmande svar? Är ju många privatpersoner som har hemlarm liksom.

/Stefan
Blir dåligt flyt i tråden när man gör som jag, bara kollar en gång per dygn. Kommer inte att skriva mer i den efter detta inlägg.
Jag frågade pga att det normalt sett inte är ok att kameraöverka personer när de jobbar. Tycker det är viktigt att behandla personer som jobbar på ett korrekt/respektfull sätt. Finns tongångar i denna tråd som ger uttryck för att man inte tänker som mig. Man kan vara irriterad på transportföretaget, tråden handlar om PostNord, men man tar inte ut det på deras personal.
Känner fortfarande att din kameraövervakning är tveksam men nuvarande lagstiftning gäller bara i en dryg månad till, så jag släpper frågeställningen.
Den som kommer efter detta är till viss del bättre än nuvarande. Förutsatt att man följer den...
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
"Vågar man importera saker som går med Postnord längre?" är den inledande frågan i denna tråd och jag har väldigt svårt att se att de senaste sidornas inlägg utgör någon form av svar på den frågan. Kanske du, iSolen, kan klargöra hur dina inlägg utgör svar på frågan?

För övrigt kan jag konstatera att mitt paket från Vietnam äntligen har börjar röra på sig. Åtminstone har PostNord uppdaterat status för kollinumret klockan 04:48 den 18 april till "På väg" med tillägget att "När försändelsen finns att hämta får du en avi".
 

iSolen.se

Guest
Kommunen gör väl så för att avgränsa ett område som normalt är offentligt plats?

F.ö. så håller jag med Anders. Kameraövervakning på egen tomt har inte så mycket med Postnords problem att göra och bör nog avhandlas i en egen tråd. Mitt nästa inlägg i det ämnet hamnar i en ny tråd.
Håller med, dags för ny tråd. "Alla" har övervakningskameror, "vad får man göra och vad får man inte göra" kunde vara en bra titel.

Larmbolagen sätter upp kameror för företag utåt men aldrig(?) åt privatpersoner.
 
ANNONS