Annons

6 x 6

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
Jag skulle önska i julgåva en kamera med 6x6 format.

- en som i konstruktionskvalitet är lite bättre än en Holga
- men bildkvaliteten behöver inte vara top
- dvs Hasselblad intresserar inte
- för diskret gatufoto
- är tex en Rolleiflex 3,5 A bra att jobba med
- eller hur skulle det vara med folder-modell av ngt slag

Jag skulle vilja göra typ dylika bilder, men inte med en Holga. Det är väl egentligen omöjligt, men hoppas någon förstår mig ...

http://www.rangefinderforum.com/photopost/showphoto.php?photo=24332

Yours, TB
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Rolleicord är väl ett alternativ om man vill komma undan med en relativt billig peng.

Jag köpte min Rollei på auktion för under femhundra kronor. Den ska fungera sägs det, men jag har inte framkallat rullen jag tog som test när jag fick hem den så jag kan inte svara på hur det blev :)

Jag är nog lite för slarvig som person för att kunna plåta med dessa kameror, de kräver aningens mer tankeverksamhet än jag kan hålla reda på, jag kommer inte ens ihåg att dra fram filmen mellan exponeringarna *skratt*
 

TBStoor

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:
Rolleicord är väl ett alternativ om man vill komma undan med en relativt billig peng.

Jag köpte min Rollei på auktion för under femhundra kronor. Den ska fungera sägs det, men jag har inte framkallat rullen jag tog som test när jag fick hem den så jag kan inte svara på hur det blev :)

Jag är nog lite för slarvig som person för att kunna plåta med dessa kameror, de kräver aningens mer tankeverksamhet än jag kan hålla reda på, jag kommer inte ens ihåg att dra fram filmen mellan exponeringarna *skratt*
Har du en bild på den???
Låter kanske som ngt jag är ute efter!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag köpte en nyservad Rolleicord V på Schönherrs för 1500. Jag gillar den skarpt. Grym optik och nästan ljudlös. Dock lite mörk mattskiva. Men ändå lätt att ställa skärpan på.

Tror femman är en av de mest prisvärda rolleicorderna.

Bland folderkamerorna är jag mest bekant med Zeiss Nettar, som en kompis använder ibland. Mycket bra den med.
 

plippen

Aktiv medlem
jag köpte en rolleiflex och gjorde ett jobb med den i new york förra året. kunden var lite skeptisk när han frågade var min utrustning var och jag tog fram den....
men det funkade kanon. fotade hela jobbet med den i fyra dagar

enda nackdelen som jag upplevde var att den var lite för skarp.
Hade tidigare en seagull, och den på fullglugg var lagom sunkig för min smak..
rekommenderar den

/daniel

www.danielwester.se
 

Dez

Aktiv medlem
Jag är lite intresserad av att köpa en dylik kamera, skulle nog med s/v kornig film passa utmärkt till en del av mitt fotograferande.
Ett par helkorkade frågor bara, kan man byta objektiv på en dylik, och de har väl inte inbyggd ljusmätare va?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Man kan inte byta optik, men det finns åtminstone närbildslinser.
Det finns några rolleiflexer med inbyggd mätare. Frågan är hur pålitliga de är. En lös mätare är nog bra ändå. Efter ett tag blir man rätt bra på att höfta också.

De enda tvåögda jag känner till med utbytbar optik är Mamiya 220/330. De lär vara bra, men lite större än Rollei.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag bara undrade..
Träffade en kille i somras som fotade med dylikt, jisses vilken sökare, som en bioduk!
Har aldrig ägt annat än dslr fastän jag eg gillar gammalt bäst.
 

TBStoor

Aktiv medlem
plippen skrev:
jag köpte en rolleiflex och gjorde ett jobb med den i new york förra året. kunden var lite skeptisk när han frågade var min utrustning var och jag tog fram den....
men det funkade kanon. fotade hela jobbet med den i fyra dagar

enda nackdelen som jag upplevde var att den var lite för skarp.
Hade tidigare en seagull, och den på fullglugg var lagom sunkig för min smak..
rekommenderar den

/daniel

www.danielwester.se
Tittade på Holga.net o där finns ju Seagull. Den har visst sko för blixt på vänstra sidan. Kan man använda Voigtländers VC Meter II på den månne ...
 

arvro395

Aktiv medlem
Clacken är ju 6x9 och inte 6x6 iof. Det har ju både för- och nackdelar. T.ex. kan det vara svårt att hitta en förstoringsapparat som fixar så stora negativ.
 

Urr

Aktiv medlem
Visst är Rollei-kamerorna underbara. Zeiss bälgkameror är också bra. Jag har haft nöjet att prova både ock. De gamla, omoderna mellanformatskamerorna, utan inbyggd exponeringsmätare, lämpar sig utmärkt till eftertänksam fotografering. Lös exponeringsmätare är viktigt tillbehör.

Men gatufotografering med mellanformatare? Då tänker jag människor som rör sig snabbt, växlande ljusförhållanden och snabshots.

Skärpeinställningen på en mellanformatare behöver man vara mera noga med, (kortare skärpedjup) och de tvåögdas spegelvända sökarbild är ingen fördel vid gatufoto.

Fuji har en automatisk mätsökarkamera, 6x4,5, en förvuxen Leica med zoom. Det är ett tänkbart val, om man nödvändigtvis vill ha en snabbarbetad mellanformatare.
Å andra sidan är hög ljusstyrka på optiken en tillgång på gatan, så en tyst småbildskamera har många fördelar, gärna en mätsökarmodell.
 
ANNONS