Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni era batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

ma.hj

Aktiv medlem
Batterigrepp :-(

Jag ska beställa några tillbehör och såg ett bra erbjudande om batterigrepp passande min EOS 6D. Eftersom jag är amatör och 6D redan har skrattretande bra batteritid så är det inte just den aspekten som tilltalar mig, utan den bättre balansen jag föreställer mig för lite tyngre objektiv, samt inte minst ergonomi och stabilitet vid vertikalt bruk, å andra sidan är jag inte överdrivet förtjust i mer vikt och bulk.

Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?

Tacksam för synpunkter
Har haft batterigrepp till mina Nikon D300, D700, D600. Blev hyllvärmare. Tungt och klumpigt. Föredrar några extra batterier i fickan/fotoväskan. Balansresonemanget i mitt tycke överdrivet. Har två vänner som är yrkesfotografer (natur resp evenemang/poträtt). De använder aldrig batterigrepp.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Har haft batterigrepp till mina Nikon D300, D700, D600. Blev hyllvärmare. Tungt och klumpigt. Föredrar några extra batterier i fickan/fotoväskan. Balansresonemanget i mitt tycke överdrivet. Har två vänner som är yrkesfotografer (natur resp evenemang/poträtt). De använder aldrig batterigrepp.
Batterigrepp måste vara fotovärldens onödigaste pryl. Totalt meningslös.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag skaffade ett batterigrepp till min Nikon D7100 , och det blev en helt ny kamera!
Känns som en proffskamera och dessutom så imponerar den stort på vänner och bekanta :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har haft batterigrepp till mina Nikon D300, D700, D600. Blev hyllvärmare. Tungt och klumpigt. Föredrar några extra batterier i fickan/fotoväskan. Balansresonemanget i mitt tycke överdrivet. Har två vänner som är yrkesfotografer (natur resp evenemang/poträtt). De använder aldrig batterigrepp.
Tungt och klumpigt men en större stabilitet anser jag.
Att DINA proffspolare inte använder batterigrepp är kanske
ingen direkt referens ;-)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Inte när man tar tusentals bilder under en dag i porträttläge. (Fotograferar Lidingöloppets deltagare) :)
Ja, eller bara använder tung optik i porträttlage. Har faktiskt ganska svårt att hålla redan min 70-200/2.8 stadigt i porträttläge utan grepp.

Annars är det av för det mesta.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Det är en ganska blandad kompott. Som jag anade så är det en viss övervikt åt att yrkesfotografer som fotar mycket i stående format, eller de som använder tunga objektiv har det.

Jag har just nu en liten hang-up på det här med stabilitet, eftersom jag går i stativköpartag, så jag har tänkt ut ett sätt att testa stabiliteten hos olika stativsetups, som borde gå att använda nästan ännu bättre för att få en aning om greppet skulle tillföra något, och i så fall hur mycket

Jag tänkte såhär, att om man köper en liten laserpekare och tejpar fast/sätter i blixtskon eller på objektivet, riktar det mot en vägg och så mörklägger och tar lite bilder med långa sluttartider (och med avstängd bildstabilisering) så måste man ju få ett ljusspår som visar exakt hur mycket/lite man rör sig, och om/hur stor skillnaden är för vertikalläge, utan batterigrepp. Sen, om jag nu skaffar ett grepp, vilket det lutar åt, så är det bara att upprepa proceduren.

Visserligen finns det ett inslag av "confirmation bias", att man beter sig så som man vill att resultatet ska bli, men eftersom jag inte hyser så passionerade känslor i ämnet hoppas jag att det blir tillräckligt klargörande :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det var nog ingen som köpte en winder för greppet, men visst :)
En del motorer, och winders, hade avtryckare, inmatningshjul och lite knappar för vertikal användning, så jag skulle inte utesluta att det fanns folk som köpte en motor för att få bättre vertikalergonomi.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kör 5DmkII med batterigrepp, mest för att jag kör med rem "hand strap" Canon E2. Använder mycket sällan knapparna på greppet, och ej heller dubbla batterier. Kör med MagicLantern som vid vissa tillfällen tömmer batteriet utan min vetskap. Så nu blir det max ett batteri åt gången.
Sist så ger greppet mer stöd åt handloven.
 

lonian

Aktiv medlem
Min förra kamera Nikon D7000 så hade jag ett piratgrepp i plast vilket var mycket lätt och plats för 2 batterier i själva greppet. Det var monterat på jämt då det inte tillförde någon större viktökning.

Till min nikon D800 så ligger tyvärr batterigrepet alltför ofta i lådan då först och främst det bara tar ett batteri och det andra i kameran. Så man måste hur som skruva bort det när båda skall laddas.
Greppet är original och ganska tungt, det hjälper när jag har mitt 150-600mm tamron monterat och skall skjuta handhållet och greppet blir bättre, men kameran känns i helhet för tung för min smak med greppet på.

Jag antar att det gäller från kamera till kamera om man gillar batterigrepp eller inte.
 

zlotte

Aktiv medlem
Nej, för mig är bekvämligheten viktig.. Ett batterigrepp gör allting mer klumpigt och extra tyngd. Bättre att ta med sig extra batterier i väskan.
 

cukaldo

Aktiv medlem
Fotar ibland konståkning. Företrädesvis stående bilder. Då skruvar jag dit batterigreppet för ergonomins skull. 6D, 100-400L och monopod - funkar rätt ok.
 

Vassius

Aktiv medlem
Jag monterar batterigrepp på min 5D mk3 för greppet och balansens skull när jag använder 70-200/2,8. Jag har inte jättestora händer, men för mig gör det stor skillnad att ha stöd för hela höger handflata när jag har ett tungt objektiv på kameran.

För mindre objektiv monterar jag inte på batterigreppet, men om det redan sitter på tar jag oftast inte bort det heller. Även om det känns lite fånigt när man byter från 70-200 till 40mm pannkaka. :)
 

davidsteen

Aktiv medlem
Jag har en D750 med batterigrepp som alltid sitter på, och så har det varit med tidigare kameror.
Först och främst beror det på att jag har stora händer där ergonomin helt enkelt blir så mycket bättre. Dessutom tycker jag att tyngre kameror känns mer stabila plus att det är en klar fördel när man snabbt vill ta en stående bild. Sedan får man ju längre batteritid som bonus. Till och med när jag har min lilla "pannkaka" monterad (Voigtländer 40 mm f/2.0) så känns det naturligt fast det ser lite märkligt ut, det erkänner jag.

Jag är helt enkelt så van vid batterigrepp att det numera skulle kännas konstigt att köra utan.
 
ANNONS