Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni era batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike H

Aktiv medlem
......................
Jag tänkte såhär, att om man köper en liten laserpekare och tejpar fast/sätter i blixtskon eller på objektivet, riktar det mot en vägg och så mörklägger och tar lite bilder med långa sluttartider (och med avstängd bildstabilisering) så måste man ju få ett ljusspår som visar exakt hur mycket/lite man rör sig, och om/hur stor skillnaden är för vertikalläge, utan batterigrepp. Sen, om jag nu skaffar ett grepp, vilket det lutar åt, så är det bara att upprepa proceduren.

Visserligen finns det ett inslag av "confirmation bias", att man beter sig så som man vill att resultatet ska bli, men eftersom jag inte hyser så passionerade känslor i ämnet hoppas jag att det blir tillräckligt klargörande :)
Jag väntar med spänning på ditt resultat av denna "studie". Tycker det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Själv använder jag bara batterigreppet vid fotografering i stående format. Då känns det som om man skakar mindre på kameran. Undrar om man verkligen gör det?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?
Jag fick batterigrepp i paketet när jag köpte 6D. Testade batterigreppet ett par timmar och det verkade ok men blir för stort för resor. Därför ligger det kvar i förpackningen oanvänt. Du kan få köpa batterigreppet för en billig penning ;)
 

Keld

Aktiv medlem
Alltid greppet på. Då jag oftast kör med tyngre objektiv, tycker jag om balansen greppet ger.
Enda nackdelen jag ser med det, är att kameran blir större o mer skrämmande för tilltänkta "offer", för när man kommer med en D800 med grepp o 24-70, o kanske en blixt, på så tror dom flesta att man vill ta kort på deras näshår, när dom i realiteten, kanske bara är utfyllnad i ett större sammanhang.
 

hne

Aktiv medlem
Fäster du laserpekaren på kameran kommer pricken att stå still i bild.

Jag tänkte såhär, att om man köper en liten laserpekare och tejpar fast/sätter i blixtskon eller på objektivet, riktar det mot en vägg och så mörklägger och tar lite bilder med långa sluttartider (och med avstängd bildstabilisering) så måste man ju få ett ljusspår som visar exakt hur mycket/lite man rör sig, och om/hur stor skillnaden är för vertikalläge, utan batterigrepp.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Fäster du laserpekaren på kameran kommer pricken att stå still i bild.
Du missförstår nog, den SKA stå still i förhållande till kameran, därför att då den rör sig (med kameran) flyttar den på sig, i förhållande till motivet, vilket gör att det går att utläsa ljusspår.

Jag har för övrigt redan börja testa det, för att testa stativstabilitet –*funkar alldeles strålande kan jag meddela!

Otroligt visuellt, faktiskt så bra att jag borde patentera det och börja sälja som redskap. ;-)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag fick batterigrepp i paketet när jag köpte 6D. Testade batterigreppet ett par timmar och det verkade ok men blir för stort för resor. Därför ligger det kvar i förpackningen oanvänt. Du kan få köpa batterigreppet för en billig penning ;)
Då ska det vara _väldgt_ billig penning. Som den snåla hobbyist jag är hade jag tänkt köpa ett piratgrepp, men visst, kan du ge mig ett förslag där både du och jag får gråta över att vi sträckt oss längre ner respektive upp i pris så ska jag överväga det ;-)

Inboxa mig i så fall
 

afe

Aktiv medlem
Du missförstår nog, den SKA stå still i förhållande till kameran, därför att då den rör sig (med kameran) flyttar den på sig, i förhållande till motivet, vilket gör att det går att utläsa ljusspår.

Jag har för övrigt redan börja testa det, för att testa stativstabilitet –*funkar alldeles strålande kan jag meddela!

Otroligt visuellt, faktiskt så bra att jag borde patentera det och börja sälja som redskap. ;-)
Kamera & Bild körde med det i sin monter på Fotomässsan för massor av år sedan, så det är inte helt nytt ;) Vad har det med batterigrepp att göra?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Kamera & Bild körde med det i sin monter på Fotomässsan för massor av år sedan, så det är inte helt nytt ;) Vad har det med batterigrepp att göra?
Kopplingen till batterigrepp är att det många upplever att ett grepp ger ökad stabilitet i vertikalläge, och eftersom just det skulle vara ett skäl för mig att börja använda ett, så vill jag testa om det stämmer, på ett någorlunda "vetenskapligt" vis.

Laserspåret ger så att säga svart på vitt, eller kanske snarare rött på svart, om greppet verkligen skulle ge ökad stabilitet.

Och, det är klart att det inte är nytt, det förstår ju vem som helst, men det är nytt för mig :)
 

afe

Aktiv medlem
Det du kommer att märka, om du monterar kameran på stativ och inte har ett så kallat L-fäste, är att det blir mycket sämre med batterigrepp :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det du kommer att märka, om du monterar kameran på stativ och inte har ett så kallat L-fäste, är att det blir mycket sämre med batterigrepp :)
Javisst, men som amatör är jag beredd att lägga tiden det tar att skruva på mitt vanliga L-fäste då jag fotar med stativ. Batterigreppet tänkte jag mig då jag inte använder stativ.

Att jag blandade in stativet i diskussionen var bara för att jag tänkte använda samma metodik för att testa.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har fem digitala Canonhus. På fyra av dem sitter det ett extra grepp. Det femte sitter där från födseln, som det alltid gjort på 1D-serien.
Mitt första grepp köpte jag efter att ha försökt fotografera springande orienterare i flera timmar med en 400D och ett EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Folk i allmänhet, och särskilt de som springer mycket, tenderar att vara längre än de är breda, så höjdformat blir rätt naturligt att tänka sig då. Det var rejält obekvämt att hålla i kameran för höjdformat under långa stunder. Så såg jag en annan kille som hade ett grepp på kameran (också en 400D).
Jag köpte ett raskt därefter. Sedan dess har jag haft antingen batteri- eller nätverksgrepp på alla kameror jag använt.
 
Jag har alltid batterigreppen monterade på mina kameror, D750 och D300. Det är framförallt ergonomin och kontrollerna när man fotar i höjdformat som avgör.
 

iSolen.se

Guest
Jag ska beställa några tillbehör och såg ett bra erbjudande om batterigrepp passande min EOS 6D. Eftersom jag är amatör och 6D redan har skrattretande bra batteritid så är det inte just den aspekten som tilltalar mig, utan den bättre balansen jag föreställer mig för lite tyngre objektiv, samt inte minst ergonomi och stabilitet vid vertikalt bruk, å andra sidan är jag inte överdrivet förtjust i mer vikt och bulk.

Så, min fråga till er som har batterigrepp är om ni faktiskt använder dem, eller blir de oftare liggande?

Tacksam för synpunkter
Batterigrepp, säg hellre vertikalgrepp, den extra batteriplatsen är en bonus.

Alltid på sedan många år. Alla vet att det ger bättre stabilitet i vertikalläge men man får bättre grepp även i horisontalläge vilket man märker om man fotar några timmar, kamerans kant kommer nämligen inte i handflatan längre, lite beroende på handstorlek.

Som bonus får man plats med ett större batteri. Brukar ta ur kamerans eget batteri så slipper man lite av extravikten.

Fotar gärna med lite längre telen men inte plockar jag av det för vidvinkelbilderna, ett extra avtryck är härligt!

Har faktiskt två vetrialgrepp, en för varje kamera.

Nackdelen är stativfästet i de fall det inte finns stativfäste i objektivet, det blir helt enkelt inte lika stabilt vid halvlånga slutartider. Monopod märks det ingen skillnad på och långa slutartider påverkas inte heller.
 

afe

Aktiv medlem
Batterigrepp, säg hellre vertikalgrepp, den extra batteriplatsen är en bonus.

Alltid på sedan många år. Alla vet att det ger bättre stabilitet i vertikalläge men man får bättre grepp även i horisontalläge vilket man märker om man fotar några timmar, kamerans kant kommer nämligen inte i handflatan längre, lite beroende på handstorlek.

Som bonus får man plats med ett större batteri. Brukar ta ur kamerans eget batteri så slipper man lite av extravikten.

Fotar gärna med lite längre telen men inte plockar jag av det för vidvinkelbilderna, ett extra avtryck är härligt!

Har faktiskt två vetrialgrepp, en för varje kamera.

Nackdelen är stativfästet i de fall det inte finns stativfäste i objektivet, det blir helt enkelt inte lika stabilt vid halvlånga slutartider. Monopod märks det ingen skillnad på och långa slutartider påverkas inte heller.
Stativproblemet kan du lösa med ett L-fäste som också förankras i kamerahusets remfäste - då blir det lika stabilt som med D4 (eller andra stora hus)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag föredrar smidighet eftersom min D800E är så tung redan. Så jag har istället med mig ett extra batteri i väskan. Och batterierna räcker så sjukt länge på denna kamera.
 

afe

Aktiv medlem
Tack för tipset, jag hade inte tänkt på att det skulle gå göra något åt. Typ ett sånt här?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=680197
Njae, snarare nåt från Really Right Stuff (eller liknande). De förankrar L-fästet i remhållaren, vilket gör att du inte får något glapp mellan kamerahus och vertikalgrepp (eller jo, de glappar fortfarande, men stativfästet sitter still). Du får också mycket bättre passning mellan kameran och stativfästet än du får med något av Manfrottos tämligen usla fästen.
 

hne

Aktiv medlem
Du missförstår nog, den SKA stå still i förhållande till kameran, därför att då den rör sig (med kameran) flyttar den på sig, i förhållande till motivet, vilket gör att det går att utläsa ljusspår.

Jag har för övrigt redan börja testa det, för att testa stativstabilitet –*funkar alldeles strålande kan jag meddela!

Otroligt visuellt, faktiskt så bra att jag borde patentera det och börja sälja som redskap. ;-)
Ja då missförstod jag. Mea culpa. Jag trodde du försökte fotografera laserpunkten med den på stativ monterade kameran för att i bild kunna studera ljusspåren och på så sätt mäta hur batterigrepp och olika stativ påverkar stabiliteten.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Inte nu längre

Jag använde batterigrepp på min gamla Olympus E-10 för att batterikapaciteten på "originalbatterierna" var för dålig. Numera (Canon 7D) räcker batteriet så länge att det inte finns något behov av den anledningen. Ett extra batteri i fickan är aldrig fel.
Jag kan förstå argumentet med stabilitet och enklare att fotografera i stående format, men jag prioriterar att hålla ner vikten så batterigrepp hör till det fförgångna för min del.
 
ANNONS