Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni era batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag använde batterigrepp på min gamla Olympus E-10 för att batterikapaciteten på "originalbatterierna" var för dålig. Numera (Canon 7D) räcker batteriet så länge att det inte finns något behov av den anledningen. Ett extra batteri i fickan är aldrig fel.
Jag kan förstå argumentet med stabilitet och enklare att fotografera i stående format, men jag prioriterar att hålla ner vikten så batterigrepp hör till det fförgångna för min del.
Man kan faktiskt låta vertikalgreppet vara tomt. Namnet batterigrepp är lite missledande, batteriet är inte nödvändigt och en möjlighet som många inte använder.

Sen som jag påpekade, det blir stabilare även i horisontalläge.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Man kan faktiskt låta vertikalgreppet vara tomt. Namnet batterigrepp är lite missledande, batteriet är inte nödvändigt och en möjlighet som många inte använder.

Sen som jag påpekade, det blir stabilare även i horisontalläge.
På Canon måste man stoppa i minst ett batteri eftersom man tar bort kamerans originalbatteri för att kunna montera greppet.
 

iSolen.se

Guest
På Canon måste man stoppa i minst ett batteri eftersom man tar bort kamerans originalbatteri för att kunna montera greppet.
Om du tar bort batteriet från kameran och stoppar i det i vertikalgreppet, vilket man kan göra på nikon också, blir det förstås samma vikt som om man bara satt dit ett tomt vertikalgrepp, dvs bara plasten.

Men nog är det en fördel att man om man vill kan köra med två batterier, då kan man fortsätta fota utan "eldavbrott" :)
 

nivas

Aktiv medlem
Jag tycker att det beror lite på kamerahuset om man behöver ett vertikalgrepp eller inte.

Canons 30D-hus var bekvämt och bra att hålla i, medan jag fick någon slags halvkramp av 7D - så där blev det vertikalgrepp ganska snabbt. En positiv egenskap var att man kunde sätta dit Canons handlovsrem och kameran satt som gjuten på handen under stökiga förhållanden.
När jag gick över på 7DmkII så fanns ergonomin där utan vertikalgrepp, men nu får jag istället linda kameraremmen runt handen som extra säkerhet.

Som någon redan påpekade så är det tämligen värdelöst att använda stativgängan på vertikalgreppet, och att batteritiden sällan är ett problem.
 

afe

Aktiv medlem
Har raderat "skojinlägg" som inte tillför något. Försök att föra tråden framåt om ni har något att tillägga...

/Mod
 
ANNONS