Annons

Lightroom - korkad fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Ja, ja jag vet att frågan antagligen är hur korkad som helst, men vad gör ni med filerna efter att ha importerat dem till Lightroom?

Tidigare (före Lightroom) sparade jag dem i mappar i datorn men nu kastar jag dem efter import. Är det dumt? Antar att det åtminstone blir lite problematiskt om jag skulle vilja byta från Lightroom till ngt annat program? På sistone har det inte blivit några vettiga bilder ändå, men det kan ju vara bra att veta hur jag ska gå tillväga på bästa sätt.

Antar att bilderna, i mitt fall, sparas i "Lightroom 3 Catalog.lrcat" men den är ju inte mer än 80 Gb stor...
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag besvarar mig själv. Hittade nu att LR har bunkrat mina filer på ett annat ställe i LR-katalogen så antagligen är det bara att kasta filerna efter import. Undrar dock fortfarande vad "LR 3 Catalog.lrcat" samt "LR Catalog Previews.lrdata" har för syfte? Indexering?
 

Maxe

Aktiv medlem
Nu hoppas jag att jag missförstår dig. Import till LR skapar en preview av bilden som läggs i databasen. Vid import hoppas jag att du har valt att kopiera bilderna till hårddisken, annars finns det ju bara en preview och du har raderat orginalfilen.

Men som sagt, hoppas jag missförstått dig
 

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Skadan hade inte varit jättefarlig eftersom det mest handlar om testbilder, men det verkar som att LR vid import har lagt filerna snyggt och prydligt i ett eget bibliotek jag inte sett tidigare. Men hur gör ni då? Importerar via LF och lägger manuellt filerna där ni vill ha dem efter import?

En fråga till. Har sedan 2003 en massa filer som ligger i mappar för varje år. Dessa är importerade till LR men ligger i en annan mapp än LR skapat för de filer jag importerat under 2011. Hur får jag alla filer att ligga i samma mapp? Antar att det är att köra import och välja flytta filer men vågar inte testa innan någon här ger mig klartecken.. ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Ahh såg ditt svar precis, jag låter LR importera in från kameran till en YYYY/YYYY-MM-DD struktur. Där ligger mina orginal, som LR använder. Gör backup på den strukturen som lagras på två fysiska platser.
Och då blir det som jag gjort. Import till LR (som lägger filerna i en mapp med datumstruktur) och därefter backup till en extern hårddisk.
 

Pippo

Aktiv medlem
Här är mapparna jag menar. Den ena mappen heter "Pierre" och i denna ligger filerna 2003 - 2011. Den andra mappen har skapats av LR, heter "2011" och ligger på samma nivå som "Pierre".
 

Bilagor

Senast ändrad:

Pippo

Aktiv medlem
Inser att jag skulle ha lagt lite mer kräm i början på att organisera upp det hela. Nu blev det en salig röra när gamla filer skulle flyttas över från gamla datorer, ny programvara etc.
 

Monty

Aktiv medlem
Jag har precis också skaffat Lightroom.
Först kollade jag igenom hela den här skivan: http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/lightroom-3-for-fotografer/ .
Sedan laddade jag ner 30-dagars-versionen för att känna på´t och se om jag trivdes med programmet, vilket jag ju gjorde.
Precis när provperioden var slut kom Black Friday-erbjudandet med 40% rabatt på programmet, så då var det bara att köpa :)
Jag kan alltså varmt rekommendera Moderskeppets skiva om Lightroom. Den gjorde att jag fattade hur det hela var upplagt och kunde börja göra "rätt" på en gång (och rätt är så klart att göra på det sätt man själv vill ha bilderna katalogiserade, men att förstå hur man skall fixa det med Lightroom, typ...).
 

Pippo

Aktiv medlem
Hehe, jo det hade ju varit det optimala men nu sitter jag ju med en massa bilder som ska organiseras i efterhand.

Frågan är om jag inte ska döda LR-katalogen och börja om från början med en färsk import så att det blir bra från scratch?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är bilderna organiserade från början i en logisk mappstruktur tycker jag du ska radera den befintliga LR katalogen och göra ny import. Men istället för att välja copy så väljer du ADD så blir katalogstrukturen orörd och dessa filer är sedan dina original. Rör ej dessa mer utan alla förändringar och förflyttningar görs från och med då vis LR.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

Pippo

Aktiv medlem
Är bilderna organiserade från början i en logisk mappstruktur tycker jag du ska radera den befintliga LR katalogen och göra ny import. Men istället för att välja copy så väljer du ADD så blir katalogstrukturen orörd och dessa filer är sedan dina original. Rör ej dessa mer utan alla förändringar och förflyttningar görs från och med då vis LR.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Ja, bilderna är organiserade på ett strukturerat sätt från 2003, men på den tiden körde jag inte med år-mån-dag utan med mappar för år och specifika händelser ex "Födelsedag", "Djurparken" etc som undermappar. Frågan är om jag nu ska ta bort alla dessa undermappar och låta LR sortera dem efter datumordning år för år?

Varför köra "Add" och inte "Move" förresten? Min önskan är att alla filer ligger under en enda huvudmapp.
 

Leaflet

Aktiv medlem
För det första, det finns inga dumma frågor, möjligtvis dumma svar. Det är väl precis vad ett sådant här forum, bland annat är till för, att hjälpa varandra i digitalträsket.

När man börjar att arbeta i LR s är en av de viktigaste sakerna att lära sig hur programmet arbetar.
Det som skiljer det från många andra program är att LR bygger på en mycket kraftfull databas (.lrcat), eller katalog som den benämns i programmet. LR gör inte ett skit med bilderna, eller bildfilerna vad man nu kallar dom. Allting man gör, bildredigering, klassificering, nyckelord m.m. sparas i databasen och själva bildfilen är hela tiden orörd. För att detta ska fungera över tiden är det jätteviktigt att man inte gör någonting utanför LR! Typ döper om mappar, flyttar filer eller vad det nu är. Allting görs inne i programmet som ju i den delen (library el. biblioteket), fungerar precis som en utforskare. Flytta filer, skapa mappar, döpa om m.m. En vanlig missuppfattning är just att LR på något sätt lagrar, eller sparar, bildfilerna. Fel fel, LR behöver bara en "pekare" var filerna ligger.

Så, slutsatsen är att man behöver två platser för att arbeta i LR. En plats för databasen (och lite andra filer .lrdata med flera), och en plats för själva bildfilerna. För egen del har jag löst detta genom att skapa EN "huvudmappmapp" som jag döpt till "Mina Lightroombilder". Den i sin tur består av underkataloger för bildfilerna (år/månad/dag/ ev kommentar) samt en "Lightroomkatalog" där jag har databasen och alla andra "systemfiler" till programmet.

I huvudmappen skapar jag även mappar för bilder jag har exporterat (ofta som jpeg) för olika ändamål. Typ "Till hemsidan", "Till bloggen", "Barnen jpeg" etc. Den stora fördelen med detta är att jag bara har EN mapp att backa upp. Och då jag, förutom bildfilerna, även backup på databasen med alla inställningar.

Således, 1. Skapa en struktur för dina bilder 2. Gör ingenting utanför LR. 3. Håll reda på din databas.

Detta var ett litet tips. Det finns massor av mer att grotta i men, det är jätteviktigt att börja rätt annars blir det snart en röra av alltihop!

Lycka till!
//Per
 

Pippo

Aktiv medlem
För det första, det finns inga dumma frågor, möjligtvis dumma svar. Det är väl precis vad ett sådant här forum, bland annat är till för, att hjälpa varandra i digitalträsket.

När man börjar att arbeta i LR s är en av de viktigaste sakerna att lära sig hur programmet arbetar.
Det som skiljer det från många andra program är att LR bygger på en mycket kraftfull databas (.lrcat), eller katalog som den benämns i programmet. LR gör inte ett skit med bilderna, eller bildfilerna vad man nu kallar dom. Allting man gör, bildredigering, klassificering, nyckelord m.m. sparas i databasen och själva bildfilen är hela tiden orörd. För att detta ska fungera över tiden är det jätteviktigt att man inte gör någonting utanför LR! Typ döper om mappar, flyttar filer eller vad det nu är. Allting görs inne i programmet som ju i den delen (library el. biblioteket), fungerar precis som en utforskare. Flytta filer, skapa mappar, döpa om m.m. En vanlig missuppfattning är just att LR på något sätt lagrar, eller sparar, bildfilerna. Fel fel, LR behöver bara en "pekare" var filerna ligger.

Så, slutsatsen är att man behöver två platser för att arbeta i LR. En plats för databasen (och lite andra filer .lrdata med flera), och en plats för själva bildfilerna. För egen del har jag löst detta genom att skapa EN "huvudmappmapp" som jag döpt till "Mina Lightroombilder". Den i sin tur består av underkataloger för bildfilerna (år/månad/dag/ ev kommentar) samt en "Lightroomkatalog" där jag har databasen och alla andra "systemfiler" till programmet.

I huvudmappen skapar jag även mappar för bilder jag har exporterat (ofta som jpeg) för olika ändamål. Typ "Till hemsidan", "Till bloggen", "Barnen jpeg" etc. Den stora fördelen med detta är att jag bara har EN mapp att backa upp. Och då jag, förutom bildfilerna, även backup på databasen med alla inställningar.

Således, 1. Skapa en struktur för dina bilder 2. Gör ingenting utanför LR. 3. Håll reda på din databas.

Detta var ett litet tips. Det finns massor av mer att grotta i men, det är jätteviktigt att börja rätt annars blir det snart en röra av alltihop!

Lycka till!
//Per
Tack, Per. Det är precis detta jag vill få till men frågan är hur jag gör nu?
 
ANNONS