Annons

Brända DVD fungerade ej

Produkter
(logga in för att koppla)

NeonX

Ny medlem
Hej, nu har det hänt, min livs värsta dator/kamera mardröm, i stort stätt alla mina bilder från 2005 försvann. jag skulle formatera datorn, brände ut alla mina bilder på 5-6 dvd skivor av märket SONY (tänkte i min enfald att eftersom det är ett känt märke skulle skivorna vara bra) sagt och gjort formaterar datorn och sen när jag skall lägga in bilderna igen kommer chocken. " stoppa i en DVD i DVD läsaren" trotts att jag redan gjort det, datorn vägrar känna igen skivan eller så står det 0byte upptaget 0 byte ledigt. har provat på en annan dator oxå. bara att acceptera att 5-6 dvd skivor fulla med minnen och bilder är som bortblåsta. så nu har jag bestämt mig för att aldrig någonsin i mitt liv råka ut för nått liknande. så har någon tipps på hur jag verkligen kan gaddera mig mot sånt här. tänkte på en extärn h-disk men en näravänn till mig, har använt sådana och 4 st har "brunnigt upp" eller självförstörts av okänd anledning ...alla var av olika märke dessutom så kan inte lita på de heller....hur katten skall man gaddera sig? skriva ut och spara kostar för mycket + att jag vill ha tillgång till dem i datorn.


///tack på förhand , en lätt förkrossad "fotograf"
 

Odden

Aktiv medlem
Låter som ett fel jag hade på en cd skiva
sedan så visade det sig att skivan inte var stängd så det var bara att göra det så funkade det och jag fick fram mina bilder
 

Arne S

Aktiv medlem
Lider med dig Björn, tusan så trist när sådant händer.

I den digitala eran som vi lever i vet jag inte om det finns något säkert sätt. Själv försöker jag att gardera mig så gott det går. Jag bränner ner bilderna på två DVD och kollar efter varje bränning att datorn kan läsa dem. Har inte haft DVD så värst länge, men jag kommer framöver att göra säkerhetskopior på dem efterhand, sådär vartannat år kanske. Det är en plan...får se vad det blir av det.

Hårddiskar i all ära, men även de kraschar ju då och då. Därför bör man ju ta en backup även på dem, så jag vet inte om det är en bättre lösning. Kanske.

En annan tanke. Om bilderna är viktiga för dig kan det ju vara lönt att kolla om det går att fixa till i något recoverprogram, eventuellt lämna in dem till någon expert på området. Fast det lär väl kosta.

Som sagt, jag lider med dig och ber till högre makter att jag ska klara mig ett tag till. Men förr eller senare så händer det, bara att inse.
 

herbert.m

Avslutat medlemskap
Har läst i ett annat forum här på FS att det finns programvara som ska kunna hjälpa när sånt händer.
Bara o söka!

Hebbe
 

JohanOlovsson

Aktiv medlem
jag använder själv philips och Sonic RecordNow allt fungerar perfekt! och sonic verifierar skivan efter, så om det inte fungerade så är det bara att radera skivan och bränna om!
 

Dajo

Aktiv medlem
installera ett brännarprogram (gärna samma som skapat skivan).
Läs skivorna i en brännare (gärna samma som du brännde dom med)
Leta efter tidigare sessioner på skivan om det inte funkar.

Själv har jag originalen på en separat hårddisk i datorn, backup 1 på en extern hårddisk (som är avstängd när jag inte pysslar med backup), backup 2 bränner jag ut på DVD (jag bränner allt 2 ggr).

Skulle min dator krascha, få virus osv så har jag backup 1.
Skulle den externa hårddisken gå sönder samtidigt (väldigt osannolikt men inte omöjligt) så har jag ytterligare en kopia på DVD.
Jag har många DVD eftersom om en går sönder så har jag en likadan DVD till att läsa från.

Jag fyller inte skivorna helt utan använder många skivor istället.
 
Senast ändrad:

Steffo74

Aktiv medlem
Låter som att det kan ske som det gör för många andra datoreranvändare, att din dator inte "ser" att det är en fylld skiva.

Låter rätt orimligt att du skulle ha bränt 5-6 skivor utan felmeddelande och sen har inget "fastnat" på skivorna.

Tror hårt på att bilderna finns kvar på skivorna, vad sker när du stoppar i en DVD i läsaren?

Vad är det för operativsystem du kör?

Vilket program och i vilket "format" brände du med?

Mvh
Stefan
 

Dajo

Aktiv medlem
Steffo74 skrev:
Låter som att det kan ske som det gör för många andra datoreranvändare, att din dator inte "ser" att det är en fylld skiva.

Låter rätt orimligt att du skulle ha bränt 5-6 skivor utan felmeddelande och sen har inget "fastnat" på skivorna.

Tror hårt på att bilderna finns kvar på skivorna, vad sker när du stoppar i en DVD i läsaren?

Vad är det för operativsystem du kör?

Vilket program och i vilket "format" brände du med?

Mvh
Stefan
Mycket sannolikt...
 

Makten

Aktiv medlem
Tips, men för sent: Kolla ALLLLLLLTID att skivan går att läsa när du bränt den!

Annars tror jag på några av ovanstående teorier. Använd samma brännare som du brände med, och öppna med samma bränningsprogram, så går det säkert att komma åt filerna:)

Edit: Och bränn alltid i lägsta möjliga hastighet! Det gör skivorna mycket mer lättlästa, då de "spår" som skrivs i skivan blir djupare, eftersom lasern har mer tid på sig så att säga.
 

js1

Aktiv medlem
Makten skrev:

Edit: Och bränn alltid i lägsta möjliga hastighet! Det gör skivorna mycket mer lättlästa, då de "spår" som skrivs i skivan blir djupare, eftersom lasern har mer tid på sig så att säga.
Intressant inlägg.
Har du belägg för det här eller är det "egna funderingar"?
 

elohim

Aktiv medlem
js1 skrev:
Intressant inlägg.
Har du belägg för det här eller är det "egna funderingar"?
Jo det är sant. Addera även beroendet av skivans ökade instabilitet vid de högre hastigheterna.

Ljud som data; ljud är lite mer känsligt då felkorrigeringen av datan behandlas annorlunda än en dataskivas.


http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/qa1104-3.htm

Detsamma gäller så klart när man läser en skiva. Det finns en anledning till att DVD/CD-data-spelaren går ner i varv när den stöter på läsproblem.
 
Senast ändrad:

ulltand

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som ett handhavandefel.
Exempelvis att man tror skivan är bränd, men det enda man gjort är att berätta för programmet vad som ska brännas, tex.
 

reflux

Aktiv medlem
...och för guds skull, ha inte dina bilder på samma hårddisk som operativsystemet. Att behöva bränna undan bilderna för att formattera om en disk är ingen höjdare. Skaffa minst en disk till, intern eller extern.
 

elohim

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Ordet "djupare" är inte sant.
Men mer noggrannt.
..inte så långt ifrån..

http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/qa1104-3.htm :
If the bumps have shallow edges rather than nice sharp, crisp edges, the CD player extracts a very jittery signal with ambiguous timing references. Depending on how well designed the player is, a jittery output can often throw the rest of the data decoding system into a state of unreliability, leading to a higher error rate and thus a greater number of uncorrected errors.
 

Eeros

Aktiv medlem
Det är nog omöjligt att säga så här i efterhand vad som gick fel. Men som det redan har nämnts, låter det mest som ett handhavandefel. Kollade du i ett annat program, exempelvis med Utforskaren, om filerna fanns på DVD-skivorna efter att du bränt dem? Det gör jag alltid. Alltid!

Vill man vara säker på att skivorna ska vara läsliga även i andra DVD-spelare, bör man aldrig välja "multisession" i Nero. Multisession ger dig möjlighet att fortsätta senare en bränning på en -R skiva. Tyvärr kan det även ge inkompabilitetsproblem, dvs. andra läsare än den du brände med klarar inte av att läsa det.

Av backup-lösningar är väl bandbackup idag bland de allra säkraste, de flesta större företag kör med det. Då lagras informationen på magnetband. Tyvärr är inte själva apparaten billig, men det är iofs inte bilderna man vill spara heller. Cd- och DVD-skivor kan med åren bli oläsliga. Särskilt de brända skivorna, pressade skivor har jag för mig håller oftast längre.

Men oavsett vad det är för CD- eller DVD-skivor, kan de bli oläsliga redan efter ett par år, det har jag egen bitter erfarenhet av. Därför kan det vara smart att alltid bränna dubbletter av skivorna på en gång. Och att även spara backup på en extern hårddisk. Tråkigt att det inte finns lika säkra, billiga och enkla backup inom den digitala världen som negativ är för film. De försörs inte av sig själv, bara man lagrar dem vettigt.
 

NeonX

Ny medlem
tack för alla svar. har provat diverse program o.s.v utan resultat, SOM TUR ÄR dock så har jag en morfar med stort fotointresse, jag har då och då bränt ut några bilder och tagigt med hem till honom, så nu skall jag lägga in dem, ber till högre makter att det är många bilder,

sen skall jag även erkänna att bränningen genomfördes 4 på natten, men jag är van vid att bränna skivor så hävdar att jag inte gjort fel, men jag erkänner att jag INTE tittade igeom alla skivorna så att de verkligen fungerade...suck...

att jag slarvade med en sån här grej är juh helt otroligt igentligen...men gjort är gjort, det kommer ALDRIG hända igen den saken är jävligt säkert iaf. tack för hjälpen!
 
ANNONS