Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

hne

Aktiv medlem
Vet inte om det jag. 6D för 8100 och 24-105/4L för 3500 har jag sett som slutpriser på tradera så 12000 i paket är inom rimlighetens gräns. Skulle jag sälja det paketet skulle jag inte anta att jag kunde få mer än så, menar jag.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Vet inte om det jag. 6D för 8100 och 24-105/4L för 3500 har jag sett som slutpriser på tradera så 12000 i paket är inom rimlighetens gräns. Skulle jag sälja det paketet skulle jag inte anta att jag kunde få mer än så, menar jag.
Texten som man direkt ser inte är skriven av en fotointresserad privatsäljare och bilden är hämtade från internet.Jag skulle tro att oddsen för att annonsen är juste är mindre än en på hundra.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag har tagit bort en massa inlägg med påståenden åt alla möjliga håll. Om ni kan visa att det är fel åt endera hållet justerar jag ...

/afe
 

Björken2

Ny medlem
Jag har tagit bort en massa inlägg med påståenden åt alla möjliga håll. Om ni kan visa att det är fel åt endera hållet justerar jag ...

/afe
Hej!

Tack för att du tog bort påhoppen.

Men borde inte även detta tas bort?

2013-12-22, 12:14 #1176

Thomas Risberg
T.Risberg



Medlem sedan: jul 2005

Inlägg: 457



"
bromesko skrev: Björken2 är ju helt ren vad jag kan se. Bara positiva omdömmen. Varför skriver du ner en säljare utan att lägga fram ett exempel och ge anledning till varför andra ska avstå att handla med hen.?

Okej, du litar mer på Tradera än på mej.

Vill du ha detaljer får du maila mej, som jag skrivit tidigare.

ThomasR "

Jag tycker att allt om mig borde tas bort. Då det är just det, påhopp.
Har i sedvanlig ordning skött mig 100% korrekt, som jag gör vid alla
affärer, små som stora. Men det var en liten försening vid hans köp.
Om det någon som tvivlar på det, vänligen gå in på tradera och välj detaljerad sökning
sök alias/medlem - Björken2
Där syns då 5/5 poäng på allt. ;-)

I rest my case.

/Hans
 

DanneHalvTand

Avslutat medlemskap
Det är rätt vanligt att utropspriset på en Tradera-auktion är lågt. Slutpriset kan variera en hel del.

Har du anledning att misstänka att säljaren inte erbjuder varor enligt beskrivning?
Ja. Enligt lagen: "Om något låter för bra för att vara sant då är det inte sant."

Men jag kan ju ha fel. Jag känner inte till pris- och budkulturen på tradera. Därför frågan på denna sida för att kolla om någon råkar känna igen försäljaren.
 

Vassius

Aktiv medlem
Ja. Enligt lagen: "Om något låter för bra för att vara sant då är det inte sant."

Men jag kan ju ha fel. Jag känner inte till pris- och budkulturen på tradera. Därför frågan på denna sida för att kolla om någon råkar känna igen försäljaren.
Om du inte ens har koll på hur tradera fungerar tycker jag det är lite magstarkt av dig att hänga ut någon som bedragare. Just den här säljaren har jag handlat av, och jag har ingen anledning att misstänka några oegentligheter.

Tråden "Hur tänker folk på Blocket" kanske hade varit mer lämplig om det var en förklaring du var ute efter i första hand: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
 

eskil23

Aktiv medlem
Har du anledning att misstänka att säljaren inte erbjuder varor enligt beskrivning?
Fyra negativa omdömmen under senaste året där samtliga klagomål var att varorna var i dåligt skick när de såldes i "nyskick". Kan ju kanske vara en liten varning om att han inte gör det. Å andra sidan har över 250 pers varit nöjda med att göra affärer med honom under samma period. Att utgångsbuden är lågt satta tycker jag inte är så mycket att oroa sig för, även om denne säljare sätter ut dem väldigt lågt.
 

DanneHalvTand

Avslutat medlemskap
Om du inte ens har koll på hur tradera fungerar tycker jag det är lite magstarkt av dig att hänga ut någon som bedragare. Just den här säljaren har jag handlat av, och jag har ingen anledning att misstänka några oegentligheter.

Tråden "Hur tänker folk på Blocket" kanske hade varit mer lämplig om det var en förklaring du var ute efter i första hand: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101408
Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så. En googling på försäljare och ställe och denna tråd dök högt upp i svaren. Med samma typ av frågor som jag hade. Därför postade jag här.

Jag har aldrig påstått att någon är bedragare. Sluta fantisera. Jag ställde tvenne frågor med länkar som visar vad jag undrade över.

Ett enkelt svar hade varit "Ja, detta verkar suspekt, killen säljer för billigt och för mycket" eller "Nej, du är ute och cyklar, detta är vanligt. Helt ok priser och säljare".


Saken avslutad för min del. Du får gärna ha sista ordet.

"Winning an argument on the internet is like winning the special olympics..."
 

Vassius

Aktiv medlem
Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så. En googling på försäljare och ställe och denna tråd dök högt upp i svaren. Med samma typ av frågor som jag hade. Därför postade jag här.

Jag har aldrig påstått att någon är bedragare. Sluta fantisera. Jag ställde tvenne frågor med länkar som visar vad jag undrade över.

Ett enkelt svar hade varit "Ja, detta verkar suspekt, killen säljer för billigt och för mycket" eller "Nej, du är ute och cyklar, detta är vanligt. Helt ok priser och säljare".
Visst, jag kanske uttryckte mig lite hårt. Ber om ursäkt för det.

För det första är det köparna som bestämmer priset auktioner på Tradera, inte säljaren. Säljaren väljer bara utropspris.

För det andra är nätauktioner mer psykologi än ekonomi. Om man sätter ett utropspris som motsvarar marknadsvärdet så kommer många potentiella köpare bara tänka "då kan jag lika gärna köpa på vanlig annons till fastpris" och scrolla vidare i listan.

Ett lågt utropspris däremot triggar köparnas hopp om att göra ett klipp. När budgivningen hettar till övergår det ibland till en ren tävling istället, där omdömet ersätts av en irrationell känsla av vilja "vinna". I slutändan är ju det vinnande budet bara 15-50:- högre än det näst högsta (beroende på prisnivå), så man tänker lätt att "bara 30:- till så kanske den är min!". Då är det lätt att bli fartblind, och det räcker med två sådana köpare för att slutpriset ska bli högre än marknadsvärdet.

Det är inte ovanligt att dyra kapitalvaror läggs ut med 1:- som utropspris. Om det är en eftertraktad vara kommer slutpriset ändå hamna runt marknadsvärdet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag reagerar som man bör om något är löjligt billigt utan en förklaring till varför det är så.
Du vet ju inte vad priset är på grejerna som bjuds ut, så du kan inte påstå att de är löjligt billiga. Först när en auktion är avslutat vet man priset.

Ett enkelt svar hade varit "Ja, detta verkar suspekt, killen säljer för billigt och för mycket" eller "Nej, du är ute och cyklar, detta är vanligt. Helt ok priser och säljare".
Det var ett svar av ungefär den typen du fick som första svar.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Det förefaller dåligt med läsförståelsen hos somliga här, tråkigt.

Auktionspriser som börjar lågt kan både gå rejält över och stanna under, det är säljarens chansning.
 
ANNONS