Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

zood

Aktiv medlem
Får jag presentera kungen av alla kameror? http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Nikon-D800-Review/Sensor-performance Helt sanslös kamera. D4, 1DX, mellanformatare och leksaker som 5d3 släng er i väggen =D Det här är den bästa bildsensorn som någonsin har gjorts.
http://nikonrumors.com/2012/03/23/nikon-d800-gets-tested-at-dxomark-gets-the-1-spot.aspx/
Jag slängde min 5D Mark III i väggen, blev inte ens ett märke i huset!
Testa göra det med D800:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Får jag presentera kungen av alla kameror? http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Nikon-D800-Review/Sensor-performance Helt sanslös kamera. D4, 1DX, mellanformatare och leksaker som 5d3 släng er i väggen =D Det här är den bästa bildsensorn som någonsin har gjorts.
http://nikonrumors.com/2012/03/23/nikon-d800-gets-tested-at-dxomark-gets-the-1-spot.aspx/
Jo, sensorns prestanda i DXOs standardiserade test är väldigt bra men den har inte kunnat jämföras med 5DIII än. Sedan testar ju DXO bara sensorn. Så utifrån DXOs mätningar och under dessa förutsättningar kan det vara den bästa småbildssensor hitintills. Detta är förstås inte synonymt med den bästa kameran som är en annan sak. Nu tycker jag att D800 verkar imponerande även i sig men att kalla den för bästa kameran är inte synonymt med vad DXO testar som bara är sensorn.
 

Ingju

Aktiv medlem
Surt sa räven... Sorgligt skrivet. Men gå in du på Z forumet och fortsätt skriv dina ifrågasättande av kvaliteten där.


Michael - För en del passar det inte -
Jag har inte ifrågasatt någon kvalite, och det var inte alls något surt menat . Jag uppskattade Risedal och saknar honom även om jag fick en del skit av honom ibland, vilket inte gjorde mig så mycket. Joakim är också högt värderad , men det var väl just de där analyserna som saknades, och där fungerar nu Joakim i samma anda som Mikael. Sen kan det bli lite väl enkelriktat och överdrivet ibland då det krävs "lupp" för kunna upptäcka någon skillnad överhuvudtaget.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo det kan mantycka som det var skrivet. Tror inte det var andemeningen dock. Tror att Risedal (till skillnad från många andra) aldrig drog sig för att peka på nackdelar hos "sitt eget märke" när andra märken uppvisade fördelar. En form av sanningssökeri.

Anser för övrigt att han och Joakim kompletterade varandra på ett bra sätt.

//Lennart
 

Petsan

Aktiv medlem
Klart som f-n att alla läsare på FS (i alla fall i dessa trådar) vet att dagens kameror levererar på ett sätt vi inte trodde var möjligt för 10 år sedan. Men om man står i valet och kvalet och X ger fler fördelar än Y så är det väl bra om någon kan peka ut dessa. Risedal brukade ju kritisera Y för att ligga efter X i sensorutvecklingen, trots att han själv fotade med Y. Mindre fanboy kan man väl knappast vara...? Om folk tog illa upp så är det bara att beklaga, men jag saknar hans inlägg. Vill man ha mindre filer från sin kamera så hör av er till mig, jag säljer gärna min gamla D200. Vilken kamera som helst på dagens marknad knäcker ju den om man bortser från hur skönt den ligger i handen...

Kontentan är att nästan alla kameror kan fota i nästan alla situationer. Vissa modeller har fördelar i vissa avseenden, vilket kanske inte ger märkbart bättre bilder till 95% av användningsområdet, men de vidgar den fotografiska nischen, dvs plötsligt kan du plocka fram skuggor, underexponera eller beskära på ett sätt som inte gick tidigare. Om du är ute efter att minimera brus; bildhastighet och AF eller möjligheten till beskärning och stora printar så är det underbart med dessa "tekniknördar" som hjälper dig att hitta det rätta verktyget. Sen är det ditt beslut om du vill investera i den dyrare kameran, byta märke, etc, men fakta hamnar på bordet. Om någon kommer med kommentarer att "det kommer aldrig att märkas någon skillnad på 10x15-kopior om du jämför med kamera Z..." så missar man lite perspektivet (även om vi hade någon här som skapade ett par trådar om sin förbeställda D800 och avslöjade penibla tekniska kunskaper i samma veva, och det är ju hans pengar i sjön, s a s...)
 

Ingju

Aktiv medlem
Vad var lågt? Att jag uppskattar såväl Risedals som Bengtssons kunskaper och att de delat/r dessa frikostigt här på FS? Jag tycker nog att Bengtsson trätt in i Risedals frånvaro, men givitvis på sitt eget sätt, vad år lågt med det? Vi får nu dessa analyser av bengtsson i stället för Risedal. Kunskap är ju bra vad vi än tycker om vad som förmedlas, men förmedlingen kan ju bli ensidig och bli en partsinlaga, vilket jag inte vill att det ska bli.
 

snap01

Aktiv medlem
Klart som f-n att alla läsare på FS (i alla fall i dessa trådar) vet att dagens kameror levererar på ett sätt vi inte trodde var möjligt för 10 år sedan. Men om man står i valet och kvalet och X ger fler fördelar än Y så är det väl bra om någon kan peka ut dessa. Risedal brukade ju kritisera Y för att ligga efter X i sensorutvecklingen, trots att han själv fotade med Y. Mindre fanboy kan man väl knappast vara...? Om folk tog illa upp så är det bara att beklaga, men jag saknar hans inlägg. Vill man ha mindre filer från sin kamera så hör av er till mig, jag säljer gärna min gamla D200. Vilken kamera som helst på dagens marknad knäcker ju den om man bortser från hur skönt den ligger i handen...

Kontentan är att nästan alla kameror kan fota i nästan alla situationer. Vissa modeller har fördelar i vissa avseenden, vilket kanske inte ger märkbart bättre bilder till 95% av användningsområdet, men de vidgar den fotografiska nischen, dvs plötsligt kan du plocka fram skuggor, underexponera eller beskära på ett sätt som inte gick tidigare. Om du är ute efter att minimera brus; bildhastighet och AF eller möjligheten till beskärning och stora printar så är det underbart med dessa "tekniknördar" som hjälper dig att hitta det rätta verktyget. Sen är det ditt beslut om du vill investera i den dyrare kameran, byta märke, etc, men fakta hamnar på bordet. Om någon kommer med kommentarer att "det kommer aldrig att märkas någon skillnad på 10x15-kopior om du jämför med kamera Z..." så missar man lite perspektivet (även om vi hade någon här som skapade ett par trådar om sin förbeställda D800 och avslöjade penibla tekniska kunskaper i samma veva, och det är ju hans pengar i sjön, s a s...)


Det har blivit en fet hype kring Nikon D800 MÅNGA verkar vara riktigt sugna på upplösning trots att samma personer sa att deras D700/D3 räckte till allt. Vi har ingen aning vilken av dessa kameror som kommer ha bäst af,vitbalans, ljusmätning etc för kamerorna är inte testade mot varandra ännu. Däremot så är det svårt att se skillnad vad en bild är tagen med pga dom flesta ff kameror idag är riktigt bra. Det finns väldigt många riktigt duktiga proffs som kör med både Nikon canon så det handlar fortfarande om att se o kunna ta bilden o inte att försöka hitta bästa kameran. För många som beställt D800 så hade en fotokurs om bild seende o bildbehandling gjort betydligt mer underverk än vad deras D 800 kommer göra.

Ingen kamera eller objektiv är perfekt finns alltid fel o briser vissa kan man leva med o komma (runt) vissa andra kan vara så stora att man byter märke. Jag ställer gärna upp med min D800 o testar den mot en 5 o så tar vi bilder som kan visa upp skillnader o så kollar vi vad som syns o inte syns o jag har en epson 7800 med mängder av olika media att ta ut bilderna på. Så är det någon i stockholm som vill testa i real life så ställer jag upp.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bryr mig inte vilken kamera som är bäst egentligen, men för mig ger canon mig den kompromissen jag kan leva med gentemot nikons MPx och DR, dvs serietagning, AF och handhavande.
Dessutom så tror jag inte en enda bild är tagen av Canon 5D mk3 eller Nikon D800 på http://500px.com som håller en så hög kvalité att jag är rätt säker på att fotografen står för den större delen av bildkvalite än vad valet av kamera man använder.
Make peace and get into the real life and do some shots instead!
Ingen kommer se vilken kamera bilden är med ändå!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

phool

Aktiv medlem
Vad var lågt? Att jag uppskattar såväl Risedals som Bengtssons kunskaper och att de delat/r dessa frikostigt här på FS? Jag tycker nog att Bengtsson trätt in i Risedals frånvaro, men givitvis på sitt eget sätt, vad år lågt med det? Vi får nu dessa analyser av bengtsson i stället för Risedal. Kunskap är ju bra vad vi än tycker om vad som förmedlas, men förmedlingen kan ju bli ensidig och bli en partsinlaga, vilket jag inte vill att det ska bli.
Om man tittar på ditt första inlägg angående Joakim och Mikael så känns det som att du förlöjligar båda just pga att dom kanske hittar mer positiva egenskaper hos det märket som du själv kanske inte använder. Jag bryr jag mig inte om vilka märken olika personer förespråkar. Men Joakim är tveklöst fotosidans mest kunniga medlem och han lägger in otroligt mycket energi för att förklara varför saker är som dom är enligt konstens alla regler. Och om man inte har Nikon så kanske man inte gillar det han skriver för det är ju inte egna märket som har alla dessa positiva egenskaper. Men en människa som lägger ner så mycket tid ska enligt mig respekteras och ha ett stort tack för all information och kunskap han/hon delar med sig, för trots allt så har han ju oftast om inte alltid rätt om det han skriver. Jag skulle aldrig förenkla någon med stor kunskap som förespråkar canon. Alla kameror som görs idag är alldeles säkert för bra för oss flesta i alla fall. Men det är roligt att det finns dom som tar det hela ett steg längre och visar för och nackdelar med olika sensorer. Spelar ingen roll vilket märke det gäller. Många här saknar Mikael, jag bland annat. Det är så sjukt att han kallas för nikon fanboy när han använder sig av canon normalt. Jaja nu ska det inte bli för mycket OT, tråden handlar om 5d3 vs D800, två suveräna kameror. Det är klart att det alltid kommer vara folk som retas när ett märke har nån slags ledning, det får man ta, jag skulle inte ha några problem med det i alla fall =) Jag skulle säkert bli lika glad av 5d3, men jag gillar inte canons ergonomi.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
[OT]
Jag uppfattade inte Ingemars inlägg som ett angrepp faktiskt. Kanske en gliring, men inte ett elakt menat angrepp. Släpp det.
Däremot ersätter jag på inget sätt M eftersom jag inte publicerar lika mycket jämförelsematerial. Jag nöjermig när något är empiriskt bevisat.
[/OT]


Inlägg onT följer efter kaffet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vs - vad har Nikon fått, vad har Canon fått?

Nikon har fått en kamera som nog passar alldeles perfekt för den allsidige hemmafotografen (det är ju inget direkt konstigt med att väldigt många icke-professionella fotografer vill ha så mycket detaljer som möjligt, även om väldigt få någonsin kommer få se dom?). För hobbyister gör nästan alltid saker som statisk bildkvalitet mycket större skillnad än om kameran tar 4 eller 10 bilder per sekund. Detta är ett enormt köpincitament - siffror säljer, så är det bara. Affärsmässigt gjorde de helt rätt.
För den professionella fotografen fyller D800 dels ett högupplösningshål som man tidigare fick upp på mellanformat för att täcka, dels ett slags "dagtids-scenario"-behov. För en sådan sak som t.ex bröllop är DR för porträttdelarna ganska viktigt. Det är inte heller sällan man står i en studio och önskade att man hade lite fler pixlar på målet, även om det är något jätte-enkelt man kör.

Canon har fått en ganska rejäl hus-uppgradering, med ny AF-modul, bättre slutargång osv. Att det över huvud taget skett en utveckling på bildsidan är snarare en bonus. De har även tagit bort bandningstendenser ganska bra, vilket var en stötesten för många fotografer som behövde skuggdetaljer - om inte brudgummens kostym är randig skall ju helst inte kameran göra den randig.

Nikon har täckt upp ett marknads-segment som Canon tidigare ägde - hög upplösning, billig kamera. Tidigare fanns ju "bara" D3x.

Canon har täckt upp en stor brist i sin billigaste FF-kamera, att många ansett den för dålig rent mekaniskt och funktionsmässigt för att användas som "actionkamera". 5D3 känns mycket mer som en proffskamera, både i reaktionerna och vad det gäller AF.
 

tompaw

Medlem
Gillar Canons HDR

Har aldrig varit så förtjust i HDR-bilder, men idag såg jag HDR-bilderna som kommer ur 5DIII (på DPR) ... Som det är implementerat så kan jag tycka att det man åstadkommit är ett bra sätt att producera lyckade bilder direkt ur kameran även i sammanhang där ljuset gör det fototekniskt svårt att få lyckade bilder med en digitalkamera.

Visst kan man ägna tid åt efterbearbetningen, men det tar ju en hel del tid. Jag kan mycket väl tänka mig att yrkesfotografer som har väldigt kort tid på sig att leverera bilden kan ha nytta av det.

Vi får väl se hur det blir när kamerorna kommer ut , men det är helt klart att en digital kamera som kan närma sig de analoga vad gäller dynamiskt omfång kommer att vara intressant.

MVH Thomas
 

Alex Dawson

Aktiv medlem
En personlig jämförelse.

Jag har idag en 5DMKII.
Det jag saknar mest är:
- Bättre AF
- Dubbla minneskort
- Högre ISO
- Högre upplösning

Om jag ska uppgradera står det mellan ny 5DMKIII, ny D800 + 24-70/2.8 eller som 3:e alternativ en beg 1DsMKIII. 24-70 till Nikon blir jag tvungen att köpa då jag bara har Canon innan.

Ger jag det jag saknar olika poäng beroende på hur mycket det betyder för mig får dom följande poäng:
5p Bättre AF
5p Dubbla minneskort
4p Högre ISO
3p Högre upplösning

Poängen för varje kombination blir:
D800+24-70: 17p (har allt jag vill ha)
5DIII: 14p (har allt utom högre upplösning)
1DsIII: 10p (har bättre AF och dubbla minneskort)

Priset för dom olika blir:
D800 + 24-70: 39.000:-
5DIII: 32.000:-
1DsIII beg: 22.000:- (borde den vara prutbar till om nån vecka)

Dividerar jag poängen genom pris (i tusenlappar) borde jag få fram vilken kombination som gynnar mig mest (högst är bäst):

D800+24-70, 17 / 39 = 0,44
5DIII, 14 / 32 = 0,44
1DsIII, 10 / 22 = 0,45

Nästan magiskt att det blev samma svar (nästan) i mitt fall, alla kombosar är för mig lika mycket värt i pris kontra vad jag får (visst, en massa andra mindre värden spelar in, men ändå..). För andra är det andra parametrar som styr, men i mitt fall får jag ta till tärningen och lotta :)
Får jag hjälpa dig med att undvika 1Ds MkIII för den kör vi på jobbet tillsammans med 5D MkII'or och får jag välja jobbar jag alltid med 5DMkII'n av dom två. Finns inget jag gillar med 1Ds'en särskilt inte om jag jämför med de Nikon-kameror jag har och haft privat.

Mvh // Alex
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Måste bara reagera på "gliringarna" kring några personer.

Det finns ett antal skribenter som jag uppfattat som totalt obundna av några märkespreferenser. T ex Joakim, Risedal, Lennart A och Ove Nilsson. Finns fler förstås.

Alla utgår från ett professionellt förhållningssätt till kamerans som verktyg. Risedal var ju mest förbannad på att Canon, hans eget val i sitt yrke, halkat efter i sensorutvecklingen vs Sony/Nikon. Och förbannad på att empiriska bevis blev ifrågasatta av "fanboys". Att få det till att han förespråkade Nikon eller vad man nu vill få det till blir larvigt. Även om man kan säga att man inte märker skillnad vid normal användning så gav Risedal oss kunskap att använda eller strunta i beroende på vår egen kravbild.

Att ens antyda att Joakim som med sin enorma kunskap och pedagogiska förmåga ger oss så mycket kunskap skulle vara partisk blir än mer löjligt och stötande i mina ögon. All beundran till dig Joakim.

Ove, dig vill jag nämna också, med dina krassa verklighetsförankrade kommentarer utifrån praktisk användning som är så befriande. Du är ju också snabb med att påpeka att dina nedslag på t ex användarvänlighet är utifrån hur just du arbetar. Och att du köper in, testar i din verksamhet och lämnar tillbaka om det inte funkar helt. Intressant att följa.

Lennart, ville ha med dig för allt du provar och reflekterar över även om du inte har ifrågasatts. Och är så uppenbart fokuserad på resultatet. Och svarar på alla frågor och skriver så underhållande.

Mycket beröm blev det men det känns skönt att ha fått skriva ner det så här på en lördagseftermiddag... Trevlig fortsatt helg på er, glöm inte att ställa om klockorna!

Tillägg:tycker inte detta är OT i en vs-tråd, så när som på uppmaningen om klockorna då...
 
Senast ändrad:
ANNONS