Annons

Trasig a7II? Ska det se ut så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

and.rol

Ny medlem
Jag köpte just en beg Sony a7II som ger felmeddelande vid start om att objektivet inte är korrekt fastsatt. När man kollar på kontakterna i kamerahuset ser man att den mittersta piggen är intryckt och jag antar att det är där felet ligger.
För det ska väl inte se ut så här?
 

Bilagor

perost

Aktiv medlem
Nu har jag inte specifikt A7II, men jag har flertalet andra E-mount kameror och kan bekräfta att alla pinnarna ska sticka ut när inget objektiv är monterat. Det är fjäderkontakter, även kallade pogo pins, som ska trycka mot objektivets kontaktytor.

Du kan ju testa att peta på den defekta pinnen med något litet och se om de hoppar ut igen, men det ser ju ut som att någon redan varit där och petat.
 

afe

Aktiv medlem
Den där har helt klart råkat ut för något yttre våld. Om det inte går att få pinnen att åka ut genom att pilla på den gissar jag tyvärr att det kan bli en tämligen kostsam reparation ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte just en beg Sony a7II som ger felmeddelande vid start om att objektivet inte är korrekt fastsatt. När man kollar på kontakterna i kamerahuset ser man att den mittersta piggen är intryckt och jag antar att det är där felet ligger.
För det ska väl inte se ut så här?
Jag har ju en A7II och kan verifiera att afe och perost har helt rätt. Så där ska det inte se ut tyvärr! Jag tycker du ska tacka för lånet och häva köpet om du kan.

Lycka till! Fult att kränga det huset om man visste att det var trasigt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En kille med samma problem löste det genom att lägga en bit skumplast bakom kontakterna. Som en förstärkning till fjädern.

Tredje inlägget här
https://www.dpreview.com/forums/thread/3447279

Borde gå att hitta instruktion någonstans på nätet hur man går tillväga. Blir väl antagligen att ta sig in i kameran framifrån. Ta bort bajonettfattningen och en bit till.

Edtit: eventuellt att det istället kan räcka med någon droppe kemisk bensin och sedan "motionera" pinnen för att lösa upp det som kärvar.

Petter...
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag har ju en A7II och kan verifiera att afe och perost har helt rätt. Så där ska det inte se ut tyvärr! Jag tycker du ska tacka för lånet och häva köpet om du kan.

Lycka till! Fult att kränga det huset om man visste att det var trasigt.
Håller med Sten-Åke.
En seriös säljare säljer inte en trasig kamera utan att berätta om felet. Jag skulle först försöka häva köpet, innan jag skulle försöka reparea den. Gör du något för att reparea och inte lyckas så kan ju säljaren hävda att du orsakat felet eller förvärrat det.

Inte kul. Och jag önskar dig lycka till!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En kille med samma problem löste det genom att lägga en bit skumplast bakom kontakterna. Som en förstärkning till fjädern.

Tredje inlägget här
https://www.dpreview.com/forums/thread/3447279

Borde gå att hitta instruktion någonstans på nätet hur man går tillväga. Blir väl antagligen att ta sig in i kameran framifrån. Ta bort bajonettfattningen och en bit till.

Edtit: eventuellt att det istället kan räcka med någon droppe kemisk bensin och sedan "motionera" pinnen för att lösa upp det som kärvar.

Petter...
... och jag håller med Kiboko! Självklart är det bra att ha en reparationsbackup-plan om säljaren vägrar häva köpet och man hamnar i en återvändsgränd men säljer man med berått mod en defekt kamera som prima så kanske man heller inte är "talbar" för ett återköp och då kan det ju bli struligt. Jag skulle inte överväga att ge mig på kameran själv innan detta är utrett av just de skäl som Kiboko pekat på.

Jag vet inte vad TS betalat men det är säkert en hel del tusenlappar och det är mycket pengar för de flesta om man bara får strul för pengarna. Möjligen var priset "för bra för att vara sant" som det tyvärr ofta är om det är verkligt billigt och det är ju i sig i så fall en indikator för uppsåt.
 

and.rol

Ny medlem
Det blir återlämning. Har varit i kontakt med säljaren och det verkar lösa sig. Jag fick demo-bilder innan köp, som nog var tagna med MF och om man är lite välvilligt inställd kan det vara så att han faktiskt inte kände till det om han bara använt analoga objektiv.
 
ANNONS