Annons

Fokus (bokeh)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej.
Jag läser mycket fototidninar och såg en bild som jag inte kan släppa hur fokuset är taget. Jag är duktig på photoshop och kan lösa det där men skulle vilja kunna göra detta direkt i kameran.

Bilden var tagen på ett glatt gäng som höll i varsin drink. Hela bilden hade väldigt fin bokeh så man inte kunde se personerna så tydlgt. Dock kunde man se två personers drinkar (fokus) och då var drinkarna placerade på två olika sidor på bilden.

Min fråga lyder så här:
Om vi tar exempel en porträtt bild Kan man manuellt ställa in två fokus punkter där man väljer att fokus 1 gör att ansiktet blir skarpt samt fokus2 att fötterna blir skarpa mesans resterande kropp blir suddig (bokeh) ?

Tack på förhand
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej.
Jag läser mycket fototidninar och såg en bild som jag inte kan släppa hur fokuset är taget. Jag är duktig på photoshop och kan lösa det där men skulle vilja kunna göra detta direkt i kameran.

Bilden var tagen på ett glatt gäng som höll i varsin drink. Hela bilden hade väldigt fin bokeh så man inte kunde se personerna så tydlgt. Dock kunde man se två personers drinkar (fokus) och då var drinkarna placerade på två olika sidor på bilden.

Min fråga lyder så här:
Om vi tar exempel en porträtt bild Kan man manuellt ställa in två fokus punkter där man väljer att fokus 1 gör att ansiktet blir skarpt samt fokus2 att fötterna blir skarpa mesans resterande kropp blir suddig (bokeh) ?

Tack på förhand
Nej, kameran kan bara fokusera på en punkt i taget. I stället är det stor bländaröppning som gäller (litet värde, t ex 1,8). Kitobjektiven är inte så bra på detta eftersom de är ganska ljussvaga. Ett vanligt fast 50 mm /1.4 eller 1.8 är ett bra och billigt val.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man ska fota med stor öppning så är det en förutsättning att tex glasen befinner sig i samma plan då kan det gå

Anan möjlighet om det är i olika plan är att med stor öppning och stativ ta två bilder med två olika satta fokus och slå ihop dessa i PS

Man kan också välja liten bländaröppning så man får stort skärpedjup och sedan jobba i två lager med oskärpa på det ena
 

erro.se

Aktiv medlem
"Dock kunde man se två personers drinkar (fokus) och då var drinkarna placerade på två olika sidor på bilden."

Om båda drinkarna är på samma avstånd från kameran så hamnar de förstås lika mycket i fokus.

Kameran fokuserar på en punkt, men själva fokus är ett plan, d.v.s. ett avstånd.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Eller så kan man använda ett tilt/skift-objektiv och luta fokusplanet så att båda glasen hamnar i fokus.
 

skog1s

Aktiv medlem
Eller så kan man använda ett tilt/skift-objektiv och luta fokusplanet så att båda glasen hamnar i fokus.
Min gissning med, på en bra och enkel lösning.

Hur som helst så skulle det vara roligt att se själva bilden som ex, så man kan studera den.

Så T S -------> släng upp en bild!
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Verkar som bilder är photoshopad, ska försöka hitta tidningen/bilden.
Mellan de skarpa glasen var allt suddigt så logiskt tänk så måste allt där i mellan också vara skarpt om de ligger på samma plan?

Var bara nyfiken om kameran kunde göra något sådant men man får väl ta 2 bilder och sätta ihop de i psd.
 
ANNONS