Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Esuma

Medlem
Z7 vs D750

Kan vara lite off-topic men för en som är lite smått nybörjare inom området så är jag lite smått intresserad av en kompakt, har sedan tidigare en D750 (då jag fotar mycket festival samt konserter så känns det ändå bättre med en kompakt). Någon vänlig själ som kan dra lite mera skillnader emellan husen mer än att z7 är en kompakt fullformatare med högre MP och spegellöst?
Jag hoppas inte folk grinar illa för detta inlägg, vet att jag kan läsa mig till det om jag vill läsa ett x antal sidor, vilket jag gärna gör om jag hade haft lite mera tid. Tänker bara om det finns någon som bara vill dra lite korta + och - mellan dessa samt bringa lite klarhet mellan dessa två hus.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nikons USB-C laddare EH-7P är en 15 watts laddare som ger klassiska 5 volt ut men i 3 ampere. Den följer specifikationen enligt USB Type-C 1.2

Därför fungerar inte en "vanlig" laddare.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag hade inte tänkt hela vägen. Jag har en SD-kort läsare till min ipad, men jag tänkte inte på att det kunde finnas en usb adapter också.
https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-till-usb-3-kameraadapter
Den borde lösa mina problem, även om det hade varit skönt att slippa ha med en adapter bara för att föra över några enstaka filer.
Det där är en begräsning hos Apple och dagens iPad (och inte hos Nikon).

Nya iPad Pro väntas gå över till USB-C och skippa deras proprietära Lightning.
 

PMD

Aktiv medlem
USB-terminologi

Utan rätt form på kontakten så passar den rätt dåligt där just den formen av kontakt behövs ...

För kontaktsort används bokstäver: A, B, C (eventuellt med prefixen "mini" och "mikro") samt varianter därav.

För överföringsprotokollversion används siffror i typisk versionsbeskrivningsform: X.Y (t.ex. 2.0 eller 3.1).
 

joakim d

Aktiv medlem
Utan rätt form på kontakten så passar den rätt dåligt där just den formen av kontakt behövs ...

För kontaktsort används bokstäver: A, B, C (eventuellt med prefixen "mini" och "mikro") samt varianter därav.

För överföringsprotokollversion används siffror i typisk versionsbeskrivningsform: X.Y (t.ex. 2.0 eller 3.1).
det kanske är dags att lägga ned den här usb diskussionen nu, tråden handlar ju trots allt om Nikon Z7.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den som har en timme över så kan ni ju se denna video där har går igenom (live) Z6 och Z7. Dan Watson har testat båda och har A7R3 och Canon R för testning som han jämför lite med då och då.

https://youtu.be/arb_kyi7Bvg

/Stefan

Mjaa....En knapp dag med Z6 nyss fått händerna på den, tittade på sin dator hela tiden, vad tittade han efter där, 5,5 bps med Z6 säger han, skall inte Z6 klara 12bps, enligt all förinformation, han liksom bara antog, den knattrade på bra tycker jag, verkade som 12bps, dåligt förberedd var han.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mjaa....En knapp dag med Z6 nyss fått händerna på den, tittade på sin dator hela tiden, vad tittade han efter där, 5,5 bps med Z6 säger han, skall inte Z6 klara 12bps, enligt all förinformation, han liksom bara antog, den knattrade på bra tycker jag, verkade som 12bps, dåligt förberedd var han.
Vad trodde du? Det var en livesändning. Klart att han glor på skärmar för att se olika sociala medier samtidigt som han bevarar alla frågor han får. Det var ingen recension utan en frågestund. Sa ju även att denna video snart skulle bort och ersättas med en recension.
Han svarade på frågan om bilder per sekund där någon som du påstod att den kunde klara 12b/s. Svarade att den bara hade det om man låste de flesta inställningar. Alltså samma begränsning som Z7. Den knattrade på bra i 2-3s sen sa det stopp.

Han har haft Z7 i flera veckor och z6 en dag. Är ju nästan intill identiska så det går ju snabbt att testa det mesta. Han kunde inte testa RAW bildkvaliteten pga de går inte att öppna än.

/Stefan
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad trodde du? Det var en livesändning. Klart att han glor på skärmar för att se olika sociala medier samtidigt som han bevarar alla frågor han får. Det var ingen recension utan en frågestund. Sa ju även att denna video snart skulle bort och ersättas med en recension.
Han svarade på frågan om bilder per sekund där någon som du påstod att den kunde klara 12b/s. Svarade att den bara hade det om man låste de flesta inställningar. Alltså samma begränsning som Z7. Den knattrade på bra i 2-3s sen sa det stopp.

Han har haft Z7 i flera veckor och z6 en dag. Är ju nästan intill identiska så det går ju snabbt att testa det mesta. Han kunde inte testa RAW bildkvaliteten pga de går inte att öppna än.

/Stefan

Lite underligt ändå detta med antalet bps, kan förstå att många pixlar och småbilds sensor försvårar antalet bps till vissa delar, sedan tänker man på en tidig D800 2011/12 som klarade 5 bps med 36mp, eller D750 med 24mp som kör 6,5. D850 klarar 7 bps utan batterigrepp, man får ju för sig att spegelfria kameror skall vara mera tacksamma att öka på bps.
 
ANNONS