Annons

Första bröllopet

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Halloj, är i en något tjorvig sits här. Fått en förfrågan att fota ett bröllop på sensommaren och självklart det låter helspännande då det är mitt första bröllop jag fotar.

Då till den vanliga funderingen, priset, gratis vill jag ju inte vara men det blir ju samtidigt en bra övning för min del så högt pris går ju inte då jag för det första inte har några tidigare bröllop att visa.

Vad jag vet hittills så är det vid kyrkan och middagsmingel som ska fotas.

Punkterna jag själv vill ha hjälp med är:
* priset, vad är rimligt?

* ska de få högupplösta bilder på skiva eller förminskade på skiva?

* ska jag skicka in bilderna för framkallning eller ska de själva göra det från en ev. högupplöst skiva? Har läst att det är en självklarthet och en annan sväng att det absolut inte ska göras

* bör jag skriva något typ av papper på vad som är övernskommet och att de ev. godkänner bilder på nätet för visning? För visa bilder vill man ju för framtida projekt.


Det jag mest fnular över är nog det här att om jag så här nu så måste jag alltid göra på samma vis framöver.
 

defiant

Aktiv medlem
Ganska svåra frågo, men svarar lite efter hur jag tänker så får folk komma med sina egna synpunkter.

Pris:
jag kan tycka att man sätter det lite efter sin förmåga att ta bra bilder. En del kan tycka att är det det första bröllopet någosing skall man kanske vara relativt billig då man har begränsade möjligheter att levererad den kvalitet som en professionell fotograf skulle göra. men vad summan bör vara kan vara allt från 0kr till kanske 2000kr

Högupplösta bilder:
samma sak här, om man inte levererar högupplöst kanske man går miste om jobbet, om man intelevererar högupplöst har man möjlighet att ta mer betalt när/om dom vill ha fler kopior på förstoringar mm.

Papperskopior:
om man orkar med jobbet så kan man göra det, för även det kan ses som att "kunden" fårlite mer för pengarna, samtidigt kan du ta betalt för denna "service" oxå.

Avtal:
om du vill ha bilderna pådin hemsida som reklam bör du albsolut ha deras godkännande, är osäker på om man rent lagligt behöver det, men tycker att det hörtill god sed. Om man publicerar utan deras gokännande så kanske det sprider sig som ett dåligt rykte, och det vill man inte ha.

Jag tycker gott att man kan ändra "reglerna" efter spelets gång, märker du att det du gjorde första gången inte funkar så bra första gången så får man ändra så att det blir bra.. kanske inte blir perfekt andra gången heller, men förhoppningsvis blir det bättre för varje gång...

hoppas att detta hjälper dig något...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Gör du ditt först bröllop så är gratis rätt. Då slipper du pressen att prestera på topp och utan erfarenhet - ja, vad är det du säljer då?
Du kan vara tacksam över att någon vill chansa på en , i bröllopssammanhang, oerfaren fotograf för att dokumentera sitt livs ögonblick. Misslyckas du kan du göra om det senare men det kan knappast brudparet.

Halloj, är i en något tjorvig sits här. Fått en förfrågan att fota ett bröllop på sensommaren och självklart det låter helspännande då det är mitt första bröllop jag fotar.

Då till den vanliga funderingen, priset, gratis vill jag ju inte vara men det blir ju samtidigt en bra övning för min del så högt pris går ju inte då jag för det första inte har några tidigare bröllop att visa.

Vad jag vet hittills så är det vid kyrkan och middagsmingel som ska fotas.

Punkterna jag själv vill ha hjälp med är:
* priset, vad är rimligt?

* ska de få högupplösta bilder på skiva eller förminskade på skiva?

* ska jag skicka in bilderna för framkallning eller ska de själva göra det från en ev. högupplöst skiva? Har läst att det är en självklarthet och en annan sväng att det absolut inte ska göras

* bör jag skriva något typ av papper på vad som är övernskommet och att de ev. godkänner bilder på nätet för visning? För visa bilder vill man ju för framtida projekt.


Det jag mest fnular över är nog det här att om jag så här nu så måste jag alltid göra på samma vis framöver.
 

defiant

Aktiv medlem
Detta är en jätte bra variant att göra gratis, men för att kanske inte riskera brudparets bilder, kan man söka fter någon som har en fotograf och kolla om man kan gå brevid och att dom får bilderna gratis ...

Gör du ditt först bröllop så är gratis rätt. Då slipper du pressen att prestera på topp och utan erfarenhet - ja, vad är det du säljer då?
Du kan vara tacksam över att någon vill chansa på en , i bröllopssammanhang, oerfaren fotograf för att dokumentera sitt livs ögonblick. Misslyckas du kan du göra om det senare men det kan knappast brudparet.
 

Gurk

Aktiv medlem
Punkterna jag själv vill ha hjälp med är:
* priset, vad är rimligt?

* ska de få högupplösta bilder på skiva eller förminskade på skiva?

* ska jag skicka in bilderna för framkallning eller ska de själva göra det från en ev. högupplöst skiva? Har läst att det är en självklarthet och en annan sväng att det absolut inte ska göras

* bör jag skriva något typ av papper på vad som är övernskommet och att de ev. godkänner bilder på nätet för visning? För visa bilder vill man ju för framtida projekt.


Det jag mest fnular över är nog det här att om jag så här nu så måste jag alltid göra på samma vis framöver.
Jag kan bara tipsa på hur jag själv har resonerat mig fram till mitt sätt att arbeta på gällande exakt det du håller på med och mina egna erfarenheter.

Dom brudpar som jag har fotat har framför allt annat velat ha papperskopior, förstoringar alltså, som dom har velat antingen rama in eller sätta i album.

Jag har plockat ut rätt många bilder och efterbehandlat dom enligt konstens alla regler och sedan skickat in på förstoring i 20*30cm, ca 20-40 förstoringar. Sedan har jag även tagit och bjussat på 14*18cm bilder på både dom förstoringarna och bilder på allt från förberedelser till små barn som tultat omkring i kyrkan till (hett tips:) bilder på gästernas glada ansikten utanför kyrkan. I vissa fall har jag skickat med extra stora förstoringar (35*40 eller 40*60) två eller tre bilder. Därefter har jag med gott samvete kunnat ta betalt och skickat med ett USB-minne eller DVD med "alla" bilder på i fina mappar. Jag har även talat om att om dom vill ha på ännu finare papper, på canvas eller liknande så kan dom använda dom bilderna som jag skickar med.

Detta sätt att lämna över har gjort att dom känner att dom får många bilder och att mitt arbete har varit både nogrant och gediget och därför har det aldrig varit några problem att ta betalt. Jag har sagt att jag tar 100kr per papperskopia "i vanliga fall" för att det är efterarbetet som tar min tid, men då jag ofta även gör om en bild till svartvitt och skickar med den så har jag gett rabatt. 2000-4000kr är inga problem.

Självklart har jag sett till så att jag själv är helt nöjd med mina bilder och kan stå för det arbete som jag har gjort och har även sagt att om dom hittar någon bild som dom vill att jag ska göra om (som inte är med bland förstoringarna) så kan jag ordna det som komplettering.

Framkallning för min del har aldrig kostat mig mer än ca 500kr (snapfish.com) och alla har varit ytterst nöjda med detta sätt att få bilderna.

Jag har vid varje tillfälle sagt att jag kommer att använda bilder i mitt portfolio och att jag lägger ut valda bilder på min hemsida. Detta har aldrig varit några problem utan tvärt om, dom har pekat ut hemsidan för släkt och vänner som inte har kunnat ta del av deras papperskopior.

/Andreas
 

PernillaLidén

Aktiv medlem
Tack för svar

Oh nu rullade det in några tips.

Ja ibland känns det som att "ja gratis, bra övning för mig" men det förslaget tycker inte andra, känns heller inte helt okej för min del då jag ändå har hållit på ett tag.

Har dock funderat, om jag säger 1500 kr och de får högupplösta på skiva de bilder jag själv är nöjd med, så har jag faktiskt fått chansen att få fota ett bröllop och även en del erfarenhet för framtida fotograferingar. Att hitta en fotograf att hänga efter är det tyvärr dåligt med här.

Svårt men tack för svaren =)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det är nästan gratis - helt OK. Lycka till!

Oh nu rullade det in några tips.

Ja ibland känns det som att "ja gratis, bra övning för mig" men det förslaget tycker inte andra, känns heller inte helt okej för min del då jag ändå har hållit på ett tag.

Har dock funderat, om jag säger 1500 kr och de får högupplösta på skiva de bilder jag själv är nöjd med, så har jag faktiskt fått chansen att få fota ett bröllop och även en del erfarenhet för framtida fotograferingar. Att hitta en fotograf att hänga efter är det tyvärr dåligt med här.

Svårt men tack för svaren =)
 

Herrn

Ny medlem
Lycka till ! Själv har jag just fotat mina 2 första.

Den erfarenheten jag fått av mina 2 första bröllopp som varit de 2 senaste helgerna var enormt bra, en hel del saker som fick mig att känna mig trygg i det jag gör och vill göra, men nästan mer av att "detta kanske jag inte tänkte på, och detta vill jag ha med nästa gång" bla strejkade 1 av mina 3 minnen jag vilket ledde till total panik ett tag, jag glömde snedda kort som fin effekt m.m. Detta gjorde jag glädjeligen gratis och tackar brudparen tusenfallt för att dom överhuvudtaget vågar låta någon "amatör" ha ensam rätt på fotot under sermonin med mera för att inte störa dagens händelser med tusen blixtar och klick ifrån släkt och vänner.

Kort och gott, Gratis e aldrig fel i dessa sammanhang. Otroligt lärorikt, för även om man känner sig trygg med inställningar så är det press, ringbytet & kyssen.. allt sånt går extremt fort och det är "DU" som ska "SÄTTA" den perfekta bilden för att föreviga dagen för dom. Har man inte satt ett pris så blir det lite mer avslappnat helt enkelt och man kan ta allting som det kommer, själv så ska jag köra fler gratis bröllopp och tillslut sätta den "riktiga prislappen" när man e lagom varm i kostymen.

Men jag fick jätte fina bilder och kan med att ge dom till paren och känna att jag faktiskt kan leverera under dessa annorlunda förhållanden och vilken fantastisk miljö att jobba i, alla e glada vackra och magiska omgivningar.

Oj vad jag babbla på, tyckte det va så kul bara / Lycka till Mvh Andreas Pålsson
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Apropå bråttom o det rätta ögonblicket. Du skall inte dra dig för att regissera brölloppet. Se till att viktiga scener[ gör långsamt och med ett lgöga på dig så att du kan hejda dem om du inte är klar. Det går också att göra omtagning som inte är någon regissör främmande. Diskutera detta med paret o prästen i förväg så är det inga problem. Alla vill ju ha bra bilder.

QUOTE=Herrn;1358520]Den erfarenheten jag fått av mina 2 första bröllopp som varit de 2 senaste helgerna var enormt bra, en hel del saker som fick mig att känna mig trygg i det jag gör och vill göra, men nästan mer av att "detta kanske jag inte tänkte på, och detta vill jag ha med nästa gång" bla strejkade 1 av mina 3 minnen jag vilket ledde till total panik ett tag, jag glömde snedda kort som fin effekt m.m. Detta gjorde jag glädjeligen gratis och tackar brudparen tusenfallt för att dom överhuvudtaget vågar låta någon "amatör" ha ensam rätt på fotot under sermonin med mera för att inte störa dagens händelser med tusen blixtar och klick ifrån släkt och vänner.

Kort och gott, Gratis e aldrig fel i dessa sammanhang. Otroligt lärorikt, för även om man känner sig trygg med inställningar så är det press, ringbytet & kyssen.. allt sånt går extremt fort och det är "DU" som ska "SÄTTA" den perfekta bilden för att föreviga dagen för dom. Har man inte satt ett pris så blir det lite mer avslappnat helt enkelt och man kan ta allting som det kommer, själv så ska jag köra fler gratis bröllopp och tillslut sätta den "riktiga prislappen" när man e lagom varm i kostymen.

Men jag fick jätte fina bilder och kan med att ge dom till paren och känna att jag faktiskt kan leverera under dessa annorlunda förhållanden och vilken fantastisk miljö att jobba i, alla e glada vackra och magiska omgivningar.

Oj vad jag babbla på, tyckte det va så kul bara / Lycka till Mvh Andreas Pålsson[/QUOTE]
 
ANNONS