Annons

Utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag hade tänkt börja fota lite bröllop nu i slutet av sommaren. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha för utrustning.
Jag har just nu en Nikon D90 och ett Sigma 18-50mm, men det räcker ju inte. Så jag tänkte höra vad det är jag borde köpa i första hand? Vilka saker är nödvändiga/bra att ha?
Jag har en budget på ungefär 8000.

Tack på förhand!
 

defiant

Aktiv medlem
min åsikt om bröllop är att kyrkor är ofta mörka, så du behöver en kamera med bra ISO egenskaper och/eller objektiv som har sot bländaröppning. ett tele typ 70-200 är klart användbart.

sedan att tänka på är:
  • vad gör du om kameran går sönder, har du backup kamera?
  • säkerhet med minneskort och ävertankning till dator, ett tips är att skaffa en kortläsare med skrivskydd, då kan dy tanka överbilder utan att du av misstag rader bilder på kortet innan du är säker på att det har kommit över till datorn, alt om du har virus på datorn så är ändå kortet säkert
  • vad gör du om du blir sjuk, har du någon som kan hoppa in för dig?
  • vad gör du vid eventuell hårddiskkrasch?

kanske inte bara utrustningssvar men lite allmänna saker som är bra att veta.
 
Senast ändrad:

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
min åsikt om bröllop är att kyrkor är ofta mörka, så du behöver en kamera med bra ISO egenskaper och/eller objektiv som har sot bländaröppning. ett tele typ 70-200 är klart användbart.

sedan att tänka på är:
  • vad gör du om kameran går sönder, har du backup kamera?
  • säkerhet med minneskort och ävertankning till dator, ett tips är att skaffa en kortläsare med skrivskydd, då kan dy tanka överbilder utan att du av misstag rader bilder på kortet innan du är säker på att det har kommit över till datorn, alt om du har virus på datorn så är ändå kortet säkert
  • vad gör du om du blir sjuk, har du någon som kan hoppa in för dig?
  • vad gör du vid eventuell hårddiskkrasch?

kanske inte bara utrustningssvar men lite allmänna saker som är bra att veta.
Okay. Tack så jättemycket för svaret. :) Men hur brukar man göra om det händer något sånt här? Borde man ha en inhoppare osv eller hur brukar man göra?
 

defiant

Aktiv medlem
Skulle jag bli sjuk så känner jag några stycken som skulle kunna hoppa in för mig..

bra om du är med i ett nätverk med några stycken fotografe som hjälper varandra. Då kanske man även kan kåna utrusting av varandra om det krisar.
 

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Skulle jag bli sjuk så känner jag några stycken som skulle kunna hoppa in för mig..

bra om du är med i ett nätverk med några stycken fotografe som hjälper varandra. Då kanske man även kan kåna utrusting av varandra om det krisar.
Okay :) Får försöka att hitta någon mer som tar bröllops kort då.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Kanske en beggad D80 plus ett 70-200/2.8? Då kan du växla mellan tele och din normalzoom kvickt. Dessutom får du backupkamera om så skulle behövas.

Per.
 

AsandeR127

Medlem
Varför får alla uppfattningen av att bröllopsfotografi måste vara i en kyrka? Jag skulle rekommendera 50mm med högt bländarantal. Exempelvis 50mm f/1.8 II som jag tror finns till det flesta kameror.

/Alexander
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Varför får alla uppfattningen av att bröllopsfotografi måste vara i en kyrka? Jag skulle rekommendera 50mm med högt bländarantal. Exempelvis 50mm f/1.8 II som jag tror finns till det flesta kameror.

/Alexander
För mig ganska enkelt, om paret ber att få sin vigselakt fotograferad, och den äger rum i en kyrka, då blir det att fota i kyrkan eller tacka nej till uppdraget.
 
ANNONS