Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skydda bilder på internet

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill på något sätt öka säkerheten för att mina bilder inte ska laddas ner från nätet längre.

Det verkar som att sätta loggan med halv opacitet på är den bästa (men inte den roligaste lösningen).


Många gånger behöver jag publicera en stor mängd foton (senast var det omkring 950st)

Finns det något sätt att bygga en action/plugin där loggan alltid hamnar i mitten av bilden i samma storlek?
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Tror det du söker kallas vattenmärkning. Har för mig att Photoshop kan lägga på ett vattenmärke på en hel batch med bilder.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
I Lightroom kan man i alla fall vid exportering välja "Add Copyright watermark" under "Metadata". Hittar ingenting i PS just nu.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill på något sätt öka säkerheten för att mina bilder inte ska laddas ner från nätet längre.

Det verkar som att sätta loggan med halv opacitet på är den bästa (men inte den roligaste lösningen).
Som en service åt andra (mindre upplysta) läsare som undrar om man inte helt enkelt kan hindra nedladdningen helt och hållet så är svaret nej(*). Glöm det. Ovanstående lösning är så nära man kommer.

Lösningen påminner mig för övrigt om några pappersbilder min mor har hemma. På dem står det stämplad, med svagt grått, PROV. Detta för att bilderna inte ska kunna kopieras upp till fullt format.

Bilderna är från hennes bröllop, för 61 år sedan...

Per.

*) Om man ser bilden på sin skärm är den ju redan nedladdad!
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Som en service åt andra (mindre upplysta) läsare som undrar om man inte helt enkelt kan hindra nedladdningen helt och hållet så är svaret nej(*). Glöm det. Ovanstående lösning är så nära man kommer.

Lösningen påminner mig för övrigt om några pappersbilder min mor har hemma. På dem står det stämplad, med svagt grått, PROV. Detta för att bilderna inte ska kunna kopieras upp till fullt format.

Bilderna är från hennes bröllop, för 61 år sedan...

Per.

*) Om man ser bilden på sin skärm är den ju redan nedladdad!
Det finns flera sätt att skydda sig.

* Man kan använda javascript som hindrar högerklick, men det finns det sätt att kringgå.

* Det går att lägga bilden som en tabellbakgrund och lägga en genomskinlig bild ovanför som jag tror att Flickr gör, men då kan man hitta bildens URL i HTML-koden.

* Man kan vattenmärka.

Men det bästa är nog att på något sätt publicera bilderna med flash, då kan man inte spara ner bilden på ett någorlunda enkelt sätt.

Själv gör jag inga överdrivna försök i att hindra nerladdning av mina bilder. Om de används utan min vetskap lider jag inte av det, och upptäcker jag det så kan man alltid kräva ersättning.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns flera sätt att skydda sig.
Nej, det finns det inte. Inget av de sätt du nämner skyddar bilderna. Det allra enklaste sättet att spara ner en bild -- att ta en skärmdump -- fungerar lika bra oavsett om du använder flash, javascript, tabellbakgrunder eller annat.

Det enda sättet att minska risken att någon sparar en bild från internet är att göra bilden så ful att ingen är intresserad av den. T ex genom att lägga en stor logga tvärsöver.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Precis!
Vill man nu absolut inte att bilderna ska gå att spara ned och liknande så finns det en enkel medicin: Lägg inte upp dem på nätet.

Jag har bra svårt att förstå mig på bilder (bl a här på FS) som t ex har stora (c) och namn nedtill, feta ramar som tar upp halva bildytan och annat ofog. Frågan är om de som gör detta är intresserade av kritik på sin förmåga att göra ramar och byta typsnitt på sitt namn? Det tar ju helt bort fokus från bilden.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Nej, det finns det inte. Inget av de sätt du nämner skyddar bilderna. Det allra enklaste sättet att spara ner en bild -- att ta en skärmdump -- fungerar lika bra oavsett om du använder flash, javascript, tabellbakgrunder eller annat.

Det enda sättet att minska risken att någon sparar en bild från internet är att göra bilden så ful att ingen är intresserad av den. T ex genom att lägga en stor logga tvärsöver.
Beror på vad man vill skydda sig MOT. Jag har laddat ner hundratals bröllopsbilder genom åren i en mapp jag kallar "Bröllopsinspiration" mha t.ex. printscreen. Jag gör inget annat med dem än att zappa igenom dem dagarna innan jag fotar bröllop för att fylla mitt huvud med vackra inspirationsbilder jag kan ta fram om saker och ting inte kommer "av sig självt". Däremot är de så klart för lågupplösta för att göra något med dem, och det fyller väl syftet för de allra flesta?
 

Walle

Aktiv medlem
Jag vet inte varför folk har börjat använda begreppet "vattemärke" för en logga på bilden. Ett vattenmärke, om man ska se på begreppets ursprung inom digital bildbehandling, handlar om att bädda in osynlig information i bilden som gör att den kan identifieras i efterhand, trots beskärning och annan bildbehandling. I vissa vall kan det till och med gå att scanna en utskriven kopia och återskapa informationen.

Så mitt tips är, använd osynliga vattenstämplar/vattenmärken. Det finns en uppsjö olika programvaror och plugin till photoshop, vissa (några? alla?) har även en söktjänst som gör att du kan söka på nätet efter dina vattenstämplade bilder, för att finna otillåten publicering.

Jag använder inte vattenmärkning själv, så jag kan inte tipsa om något specifikt program/plugin.
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, det finns det inte. Inget av de sätt du nämner skyddar bilderna. Det allra enklaste sättet att spara ner en bild -- att ta en skärmdump -- fungerar lika bra oavsett om du använder flash, javascript, tabellbakgrunder eller annat.

Det enda sättet att minska risken att någon sparar en bild från internet är att göra bilden så ful att ingen är intresserad av den. T ex genom att lägga en stor logga tvärsöver.
Håller med om första stycket, att skydda bilderna är i praktiken omöjligt.

Håller dock inte med om sista stycket, jag skulle vilja påstå att det enda sättet att undvika att någon sparar ner bilden är att inte ladda upp den ;) *ironi*
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ett erkännande ju, att någon vill ha dina bilder!

I början var jag skitsur när någon "stal" mina bilder men idag känner jag mig hedrad när någon gör sig besväret, för det måste ju betyda något visst, i allafall för dem som laddar ner dem ;)

Enklast är en logga på bilden och i så dålig upplösning att den inte går att skriva ut.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill på något sätt öka säkerheten för att mina bilder inte ska laddas ner från nätet längre.

Det verkar som att sätta loggan med halv opacitet på är den bästa (men inte den roligaste lösningen).


Många gånger behöver jag publicera en stor mängd foton (senast var det omkring 950st)

Finns det något sätt att bygga en action/plugin där loggan alltid hamnar i mitten av bilden i samma storlek?
Går ej att skydda sina bilder på internet. Vattenstämpel är nog det bästa alternativet.
 
ANNONS