Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på riktigt bra macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Jag söker tips på något riktigt bra macroobjektiv till Nikon. Jag är ute efter extrema närbilder och riktigt bra skärpa i bilderna. Bra om objektivet inte är allt för dyrt.

Tack för alla tips!
 

Torfa

Aktiv medlem
105 micro VR eller nya 85:an DX, såg att du hade en 60mm redan.
Nedan saxat härifrån:

Nytt makroobjektiv från Nikon
Prylnytt Under morgonens presskonferens har Nikon presenterat ett nytt kompakt makroobjektiv med avbildningsskala 1:1 och andra generationens vibrationsreducering.

AF-S DX Micro Nikkor 85MM f/3.5G VR är perfekt för makrobilder, säger Nikon. Objektivet passar både nybörjare och erfarna makrofotografer och med avbildningsskalan 1:1 är den perfekt för att avbilda naturtrogna närbilder på allt från detaljer till texturer på blomblad och insektsvingar.

Objektivet fungerar med Nikons D-SLR-kameror (D90, D3000, D5000 och D300s). Den är kompakt och har låg vikt vilket gör den till ett smidigt objektiv att ta med. Vibrationsreduceringen ger stadigare sökarbild och skarpare bilder vid längre slutartider eller vid inspelning med video.

Förutom makro är objektivet perfekt för porträttfoto. Den rundade bländaröppningen med 9 lameller ger fin bokeh. Den största bländaren är 3,5 och den minsta 32.

AF-S DX Micro Nikkor 85MM f/3.5G VR börjar att säljas i England under början av december för £500, cirka 5 500 kronor.

Specifikationer:
Brännvidd: 85 millimeter
Största/minsta bländare: Max: f/3,5 min: f/32
Objektivkonstruktion: 14 element/10 grupper (ett ED-glas)
Bildvinkel: 18°50'
Antal bländarlameller: 9 (rundade)
Närgräns: 0,286 m
Filterdiameter: 52 millimeter (icke-roterande)
Diameter x längd: cirka 73 x 98,5 millimeter
Vikt: cirka 355 gram

//Johan
 

frwe

Aktiv medlem
Så mycket skarpare än din 60 kan du väl inte hitta? Är det andra egenskaper du är ute efter? Jag har både 60 och 105VR och tycker de är likvärdiga bildmässigt.

Under vattnet kommer man väl riktigt nära motiven eller har jag fel? Ingen egen erfarenhet mer än på grunt vatten.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.tokinalens.com/&ei=ps3gSuveB8iQ-AbM_-XaDA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CA8Q7gEwAA&prev=/search?q=tokina+lenses&hl=sv&sa=G

kan kanske vara något? Hur det är optiskt vet jag inte.

/FW
 

kmsellin

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Ja 60mm är skarp, men jag vill ha lite längre arbetsavstånd så att jag kan fota detaljer på olika djur, typ ögon, tentaklar osv

mer tips!
 

frwe

Aktiv medlem
Då hänger det väl på vad du får plats till i UV-huset? Nikon 105VR är superskarp men ganska stor, Sigma 150mm får mycket lovord men är väl ännu större.

105an har det dubbla (i runda slängar) arbetsavståndet jämfört med din 60mm med bibehållen förstoringsgrad 1:1.

/FW
 

Torfa

Aktiv medlem
Ja 60mm är skarp, men jag vill ha lite längre arbetsavstånd så att jag kan fota detaljer på olika djur, typ ögon, tentaklar osv

mer tips!
Tänkte på en sak, man brukar ju försöka få ett så kort arbetsavstånd när man fotar under vatten, ju närmare dess bättre! Eller.....
 

Sportdykare

Aktiv medlem
Tänkte på en sak, man brukar ju försöka få ett så kort arbetsavstånd när man fotar under vatten, ju närmare dess bättre! Eller.....
Både ja och nej. Vill man ta en bild på någon detalj hos ett stillasittande djur, t ex en nakensnäcka, gäller det ju att komma så nära som objektivet tillåter, men om motivet är ett djur som inte tillåter att man kommer närmare än, säg, 30-40 cm och som rör sig mycket snabbt, exempelvis en mantisräka, gäller det att kunna nå samma förstoringsgrad med större arbetsavstånd och då är Micro-Nikkor 105mm eller 60mm kombinerad med en telekonverter oftast ett bättre val.
 
ANNONS