Annons

1Ds Mark II vs 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Äger en 1Ds Mark 2 och sitter o funderar på byta till 5D mark II...

fotograferar mest bröllop o porträtt och undrar ifall bildkvalitén kommer att synas eller är det bara när man börjar fotografera över iso 800 som man märker skillnaden?

Har tidigare jobbat med gamla 5D och då gillade jag inte autofokusen som hade svårt att fungera i mörkare miljö, är den lika trög på den nya?

Sen till sist undrar jag om man har nytta av videofunktionen utan stativ?

Någon som har lust att hjälpa mig? är det värt att byta?

Ja det är främst på höga ISO som det syns skillnad. Men det är ju högre upplösning också och det ger ju andra fördelar.

Autofokusen är som på gamla 5D, ingen skillnad där.

Ska du filma seriöst så måste du ha stativ och extern mic. Det är ett absolut minimum. Sedan finns det massvis av grejjer som hjälpmedel, men dessa två rekommenderas absolut.

Har en 1DMKIIN och en 5DMKII. Tycker att autofokus i mörka miljöer är snabbare på 5D och nya 5DMKII än på 1DMKIIN.
Detta bör även gälla din kamera. I bra ljus är 1S mycket snabbare och främst på följande fokus. Tycker att 5D får oförtjänt dålig kritik för sitt AF normala motiv.
Att filma utan stöd går med 5DMKII men är ger samma problem som att handhålla en video. Det blir skakigt.
Proffsig video kräver stöd något slag.

kör du högre iso o vill ha en lättare kamera som är modernare med bättre menysytem samt sensor rengöring etc så är nya 5an ett bra byte. Jag hade 1ds mark 2 och du får ett lyft i bildkvalitet men skillnaden är kanske inte stor på lägre iso men jag tycker att det är klart värt det.
Hade även D3x men sålde och köpte nya 5an för bildkvaliten är likvärdig men i ett betydligt smidigare och lättare hus.

Låter bra, verkar som det blir till o åka till Stockholm o byta in min gamla trotjänare...

Det tråkiga som brukar vara är att man får åka in med kameran o ställa in AF på kameran. Hoppas man slipper det den här gången!

Tack till er för all feedback.

ANNONS
Götaplatsens Foto