Annons

Bästa fullformatare på budget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shebulba

Medlem
Hej!

Jag är bra sugen på att uppgradera och köpa en fullformatskamera. Jag har idag en Canon 7D som huvudukamera och vill hålla mig inom Canon. Söker lite tips och råd på vilken FF som man kan få för en så billig peng som möjligt men som ändå känns som ett vettigt köp 2020.

Blir skillnaden från en 7D till en 5D Mark II till exempel stor nog, tänker framför allt på brus hantering och low-light performance eller bör man sikta mot något annat? En äldre 1Ds mark II-III eller en 6D kanske?

Hör gärna lite tankar och åsikter om detta. Tack 😊
 

Sabud

Aktiv medlem
Har en 5DM3 och en A7III. Canonen har jag behållt för att jag har ett bättre tele till den.
Sonyn har jag skaffat för att den har IBIS samt klassledande ISO-egenskaper.

Så jag tror du har ett litet dilemma som trycker på lågljusegenskaper, budget och Canon. En A7III kan man nog hitta begagnad för 13000:- . Jag köpte min ny för 15000:-

/Stephan
 

andreas89

Aktiv medlem
6D är nog bäst med dina önskemål (Canon, lågt pris och bra i mörker). Den har ganska rudimentär autofokus men använder man mest centerpunkten är det inga problem, så det beror lite på hur man fotar.

1Ds II och 1Ds III har jag testat under senaste året nu när de blivit så billiga och jag tycker de är kanon på ISO 100 i dagsljus. De har ganska svaga AA-filter ihop med väldigt fin färgåtergivning. 1Ds III har även en superlativ sökare som man blir bortskämd med, den är så stor och ljus. Men det går utför väldigt snabbt när man skruvar upp känsligheten, jag tycker inte de är kul alls över ISO 640 om man inte slår över till svartvitt. Sen är de så klart tegelstenar på gott och ont.

5D II har jag ännu inte provat men vet att många irriterar sig över vertikal bandning i bruset.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ser vi till sensorn så är 6d bäst av de du listar. Däremot kommer nog af att kännas lite undermålig jämfört med 7d. 1dsmkiii har inte lika bra sensor men du vinner ju ändå på det jämfört med 7d och får också en kompetent krigsmaskin med bra af. Lite osäker på hur den sensorn står sig om du börjar dra mycket i filerna men definitivt bättre än 7d iallafall. 5dmkii har fått kritik för sin fula bandning som uppstår om du behöver lätta upp skuggor och är inte heller så kompetent gällande af.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag tror inte att den upplevda skillnaden i bildkvalitet mellan 5Dmk2 och 7D är speciellt stor, den största skillnaden du kommer att uppleva är att autofokusen är sämre.
Bättre då att sikta in sig på en 6D om det är en fullformatare du behöver ha.
Om det bara är bättre bildkvalitet du är ute efter så är 7Dmk2 ett prisvärdare alternativ.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Har både 6d och 1ds III, om jag skulle välja en skulle det bli svårt. Älskar bildfilerna från 1ds III, detaljer och lyster. 6d har ju däremot mycket bättre iso-egenskaper. Ingen kommer göra dig besviken tror jag, om du väljer en av dessa.
Köper du en beg. 1Ds III så är det rent av omöjligt att få reda på antal exponeringar. Man kan inte läsa av själv och Canon gör det inte heller längre då kameran är för gammal. Har försökt...
 

Shebulba

Medlem
Tack för alla svar!
Om jag slår ihop det som skrivits hittils så känns det som det står mellan 6D och 1Ds mark III. Egentligen kanske 6D är i topp för brushantering och ISO? Men klart en kropp som 1ds III har många fördelar med funktions osv mot 6d?

Blir det nog skillnad i IQ med 7D och 5D mark II? 5dn måste väl bara bättre i low-light iaf?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är bra sugen på att uppgradera och köpa en fullformatskamera. Jag har idag en Canon 7D som huvudukamera och vill hålla mig inom Canon.
Kan du tänka dig beg.?

Isf. så skulle jag kikat på en 6D som numera finns till mycket bra pris på andrahandsmarknaden. Riktigt fin kamera för sitt pris.
 

andreas89

Aktiv medlem
6D är klart bättre i mörker än 1Ds III och 5D II.

1Ds III tycker jag bara är logisk ifall du vill ha dess strålande färgegenskaper i dagsljus. Där är den superlativ (ifall naturlig färgåtergivning är vad du söker) men ur nästan alla andra hänseenden är den tämligen medioker i prisklassen 5-6000kr idag.

Bäst dynamik och höga ISO-egenskaper hittar du hos andra märken inom den här prisramen, det kan va värt att nämna.
 
ANNONS