Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkas bildkvaliteten när man sparar File info?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett antal jpg bilder som jag gärna skulle vilja lägga till lite textinformation i "File info".
Men när man sedan sparar denna textinformation, sparar man då om bildfilen också? Antagligen gör man väl det och eftersom det är jpg filer påverkas kvaliteten på bilderna också, väl?
 

Genic

Aktiv medlem
Jag undrar detsamma. Jag sorterar mina bilder i utforskaren och lägger dom i mappar. Men ofta vill jag ge filen ett namn som beskriver bilden eller skriva namn på folk i bilden. Försämras då kvaliteten när man sprar det nya namnet men man inte gjort nåt med själva bilden?
 

erro.se

Aktiv medlem
Nej, det ska inte påverka bildkvaliteten.

All textinfo läggs in i särskilda textfält i det som kallas EXIF eller IPTC och man ska kunna ändra desas utan att själva bildinnehållet sparas om.

Vilket program använder ni för att fylla i textinformationen?

Testa själva: gör en kopia av en bild och lägg till info i den. Tag sedan upp båda bilderna i t.ex. Photoshop och lägg dem som lager ovanpå varandra och tänd och släck ett lager. Syns någon skillnad? Finns även blandningsläge kallad "Differens" som visar skillnaden mellan två lager. Ute i Windows Utforskare borde man också se att filens storlek inte förändras med mer än den info man lägger till antar jag.
 

Genic

Aktiv medlem
Nej, det ska inte påverka bildkvaliteten.

All textinfo läggs in i särskilda textfält i det som kallas EXIF eller IPTC och man ska kunna ändra desas utan att själva bildinnehållet sparas om.

Vilket program använder ni för att fylla i textinformationen?

Testa själva: gör en kopia av en bild och lägg till info i den. Tag sedan upp båda bilderna i t.ex. Photoshop och lägg dem som lager ovanpå varandra och tänd och släck ett lager. Syns någon skillnad? Finns även blandningsläge kallad "Differens" som visar skillnaden mellan två lager. Ute i Windows Utforskare borde man också se att filens storlek inte förändras med mer än den info man lägger till antar jag.
Tja, jag är inte så hemma på vad saker heter men när jag laddar ner från kameran så lägger jag dom i utforskaren i en lämplig mapp. Där får dom först mannet Bild 001 eller nåt sånt (beroendepå kamera). Sen ändrar jag namnet på filen till tex Semester.

Ditt test var ju ett bra förslag men jag tänker mig att bildkvaliteten förändras så lite att det inte syns med blotta ögat när man sparar. Varför bry sig då tänke du kanske men jag vill veta att jag har sparat bilden i högsta möjliga kvalitet.

När man kollar på antal bytes filen har så är det exakt samma på originalet och den omdöpta. Är det då så att man inte förlorat nån information i själva bilden?
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du bara byter namn på filen så har du ju inte förändrat innehållet på något sätt. Det är bara ett namn.

Det jag pratar om är IPTC, d.v.s. textinformation som ligger inbakad i själva filen. Men även det är bara text, som (vad jag vet) inte bör påverka själva bilden.
 

Genic

Aktiv medlem
Om du bara byter namn på filen så har du ju inte förändrat innehållet på något sätt. Det är bara ett namn.

Det jag pratar om är IPTC, d.v.s. textinformation som ligger inbakad i själva filen. Men även det är bara text, som (vad jag vet) inte bör påverka själva bilden.
Då litar jag på dig ;) och byter glatt namn på mina filer. Tack för engagemanget att svara.
 

Simna

Aktiv medlem
Hej!

Jag testade att lägga in filinformation på en jpg-bild tjugo gånger.
Dvs jag tog en jpg-bild, skrev in filinformation, sparade den, öppnade den igen, skrev till lite mer filinformation, spara den osv.
Efter tjugo gånger kan man se en skillnad. Inte stor, men dock. Efter en gång ser jag däremot ingen skillnad av bildkvaliteten.
 

Genic

Aktiv medlem
Hej!

Jag testade att lägga in filinformation på en jpg-bild tjugo gånger.
Dvs jag tog en jpg-bild, skrev in filinformation, sparade den, öppnade den igen, skrev till lite mer filinformation, spara den osv.
Efter tjugo gånger kan man se en skillnad. Inte stor, men dock. Efter en gång ser jag däremot ingen skillnad av bildkvaliteten.
Ett empiriskt test! Vad härligt :) Precis, det var lite dit jag ville komma (att jag inte tänkte på ett sånt test själv). Men om bildkvaliteten ändrats märkbart, lite men endå, efter 20 ggr så har den ju också ändrats efter en gång även om inte ögat kan uppfatta det. Inte för att jag tror att jag kommer att ändra namn 20 ggr på samma bild men jag vill endå veta hur det fungerar. Jag sorterar bilder på min stökiga hårddisk nu tex och då har dom samma namn ibland och jag vill ha dom i samma mapp och då måste jag döpa om den ena. Hoppas förvisso att jag inte ska behövas sortera 19 ggr till.... :)

Så måste jag fråga också att detta var inte i nåt program eller så utan du har bara döpt om själva filen i utforskaren alltså?
 

Simna

Aktiv medlem
Ett empiriskt test! Vad härligt :) Precis, det var lite dit jag ville komma (att jag inte tänkte på ett sånt test själv). Men om bildkvaliteten ändrats märkbart, lite men endå, efter 20 ggr så har den ju också ändrats efter en gång även om inte ögat kan uppfatta det. Inte för att jag tror att jag kommer att ändra namn 20 ggr på samma bild men jag vill endå veta hur det fungerar. Jag sorterar bilder på min stökiga hårddisk nu tex och då har dom samma namn ibland och jag vill ha dom i samma mapp och då måste jag döpa om den ena. Hoppas förvisso att jag inte ska behövas sortera 19 ggr till.... :)

Så måste jag fråga också att detta var inte i nåt program eller så utan du har bara döpt om själva filen i utforskaren alltså?
Jag gjorde detta i Photoshop, men det finns ett gratisprogram som fungerar bra, nämligen: "Microsoft ProPhoto Tools" (du behöver också ladda ner ".NET Framework 3.0", om du inte redan har det på datorn).
Kolla här: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx

Annars kan man ju spara i TIFF istället så kan man spara om utan att bilden degenereras.
 

Genic

Aktiv medlem
Jag gjorde detta i Photoshop, men det finns ett gratisprogram som fungerar bra, nämligen: "Microsoft ProPhoto Tools" (du behöver också ladda ner ".NET Framework 3.0", om du inte redan har det på datorn).
Kolla här: http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/tools.aspx

Annars kan man ju spara i TIFF istället så kan man spara om utan att bilden degenereras.
Nu halkar vi kanske in på ett litet sidospår här. Jag har Photoshop elelments men när jag för över bilder från kameran (jag har bara en kompaktkamera) så använder jag en den guide som kommer upp när jag kopplar kamera till datorn och då hamnar dom i den mapp i utforskaren jag väljer och dom blir JPEG-bilder. Jag använder aldrig nåt annat när jag bara ska tömma mitt minneskort och lägga bilderna på datorn istället. Där i Utforskaren byter jag ibland namn på bilden. Är det nåt dåligt med att bara lägga in dom i Utforskaren?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Varje gång som du sparar om en jpg så komprimeras den om med kvalitetsförlust som följd. Döper du om den utan att öppna bilder tex via utforskaren så är det en annan sak. Ingen kvalitetsförlust alltså om du gör det UTAN att öppna och spara om bilden.

Vad du egentligen behöver är ett program som klarar av att skriva in infon i huvudet i jpgfilen utan att förändra själva bilddatat. Om detta program finns vet jag däremot inte..
 

Genic

Aktiv medlem
Varje gång som du sparar om en jpg så komprimeras den om med kvalitetsförlust som följd. Döper du om den utan att öppna bilder tex via utforskaren så är det en annan sak. Ingen kvalitetsförlust alltså om du gör det UTAN att öppna och spara om bilden.
Perfekt, det var det jag ville höra. Jag döper ju om själva filen bara utan att öppna.

Vad du egentligen behöver är ett program som klarar av att skriva in infon i huvudet i jpgfilen utan att förändra själva bilddatat. Om detta program finns vet jag däremot inte..
Men varför behöver jag det? Om jag kan döpa om dom i Utforskaren utan att få kvalitetsförlust så räcker väl det? Sen när jag vill redigera så gör jag det i Photoshop och sparar när jag är klar, alltså en gång och då får jag en liten kvalitetsförlust. Men finns det något sätt att redigera JPEG-foton utan att få det?

Vad är föresten skillnaden på Jpg-fil och JPEG-fil?
 

erro.se

Aktiv medlem
Nu halkar vi kanske in på ett litet sidospår här. Jag har Photoshop elelments men när jag för över bilder från kameran (jag har bara en kompaktkamera) så använder jag en den guide som kommer upp när jag kopplar kamera till datorn och då hamnar dom i den mapp i utforskaren jag väljer och dom blir JPEG-bilder. Jag använder aldrig nåt annat när jag bara ska tömma mitt minneskort och lägga bilderna på datorn istället. Där i Utforskaren byter jag ibland namn på bilden. Är det nåt dåligt med att bara lägga in dom i Utforskaren?
Det finns många sätt att föra över bilder från kamera till dator. Ditt är helt OK. Funkar det bra för dig så är det bara bra.

Att byta namn på en fil i utforskaren kan som sagt inte påverka själva innehållet, så byt namn hur mycket och ofta du vill.

Däremot testade jag själv just att lägga in "File info", d.v.s. IPTC-info i en fil med hjälp av Photoshop, och där komprimeras faktiskt filen om. Det hade jag inte trott... jag trodde Photoshop var mer intelligent än så. Den borde ju kunna hantera IPTC-datat separat från bilddatat.
 

erro.se

Aktiv medlem
Perfekt, det var det jag ville höra. Jag döper ju om själva filen bara utan att öppna.



Men varför behöver jag det? Om jag kan döpa om dom i Utforskaren utan att få kvalitetsförlust så räcker väl det? Sen när jag vill redigera så gör jag det i Photoshop och sparar när jag är klar, alltså en gång och då får jag en liten kvalitetsförlust. Men finns det något sätt att redigera JPEG-foton utan att få det?

Vad är föresten skillnaden på Jpg-fil och JPEG-fil?
Om du bara vill döpa om en fil så gör du det i Utforskaren. Det blir ingen kvalitetsförlust. Men om du däremot "sparar om " en JPG-fil så komprimeras filen på nytt, med viss försämrad kvalitet som resultat, beroende på vilken kvalitet av komprimering man använder. Detta sker uppenbarligen också när man vill ändra IPTC-data i filen.

Det är alltså skillnad på filnamn och IPTC-data. Är du på det klara med det?

JPG eller JPEG (eller jpg, eller jpeg, eller Jpeg eller nån annan variant) är ingen skillnad, det är bara en filändelse so msäger att det är en bildfil av JPG-typ.
 

nabbor

Aktiv medlem
Däremot testade jag själv just att lägga in "File info", d.v.s. IPTC-info i en fil med hjälp av Photoshop, och där komprimeras faktiskt filen om. Det hade jag inte trott... jag trodde Photoshop var mer intelligent än så. Den borde ju kunna hantera IPTC-datat separat från bilddatat.
Ja det var märkligt dåligt av Photoshop. Jag testade just med IrfanView och där kan jag lägga till och ta bort IPTC hur mkt jag vill utan att spara om filen.
Även i utforskaren i Windows XP kan man ändra IPTC utan att bilden sparas om.
Jag vet inte ens hur man ändrar IPTC i PS men i Bridge verkar det iaf fungera utan att bilden sparas om.
 

nabbor

Aktiv medlem
Varje gång som du sparar om en jpg så komprimeras den om med kvalitetsförlust som följd. Döper du om den utan att öppna bilder tex via utforskaren så är det en annan sak. Ingen kvalitetsförlust alltså om du gör det UTAN att öppna och spara om bilden.

Vad du egentligen behöver är ett program som klarar av att skriva in infon i huvudet i jpgfilen utan att förändra själva bilddatat. Om detta program finns vet jag däremot inte..
En helt korrekt beskrivning och som svar på andra stycket.
Ja, de flesta program som hanterar metadata fixar det. Se mitt förra inlägg, allt från utforskaren i windows till avancerade program som Bridge och Lightroom.
 

erro.se

Aktiv medlem
Nytt test, och ser man på!

Windows Utforskare är smartare än Photoshop vad gäller att lägga in textinfo inbakat i filen!

Om man i Utforskaren högerklickar på en JPG-fil, väljer Egenskaper och Sammanfattning så kan man lägga till diverse information. Detta är den IPTC-info jag (vi) pratar om. Alltså textinformation som ligger inbakad i filen.

Om man lägger till detta via Utforskaren så förändras inte själva bildinnehållet. Om man däremot gör det inne i Photoshop (väljer "File info...") så komprimeras bilden om. Mycket märkligt att PS inte gör detta bättre.
 

Bilagor

Simna

Aktiv medlem
Nytt test, och ser man på!

Windows Utforskare är smartare än Photoshop vad gäller att lägga in textinfo inbakat i filen!

Om man i Utforskaren högerklickar på en JPG-fil, väljer Egenskaper och Sammanfattning så kan man lägga till diverse information. Detta är den IPTC-info jag (vi) pratar om. Alltså textinformation som ligger inbakad i filen.

Om man lägger till detta via Utforskaren så förändras inte själva bildinnehållet. Om man däremot gör det inne i Photoshop (väljer "File info...") så komprimeras bilden om. Mycket märkligt att PS inte gör detta bättre.
Men, om du lägger in data i Windows kommer den inte med så att du kan se den i Photoshop. M a o kommer inte denna information med bildfilen som metadata.
 

Mankan G

Aktiv medlem
En helt korrekt beskrivning och som svar på andra stycket.
Ja, de flesta program som hanterar metadata fixar det. Se mitt förra inlägg, allt från utforskaren i windows till avancerade program som Bridge och Lightroom.
lightroom också? Jag gjorde ett test igår och kom fram till att filen sparades om. Kanske hade jag fel men rätta mig gärna om så är fallet.

För mig så är det ingen stor sak. Arbetar enbart med LR och råfiler och då existerar inte problemet
 

Mankan G

Aktiv medlem
. Mycket märkligt att PS inte gör detta bättre.
Det följer med ett tiltet program till PS som heter Bridge :) PS är en bildbehandlare medan Bridge är ett program för att organisera bilder. Finfint för detta ändamål då det tydligen klarar av att lägga till Infon utan att "förstöra" filerna
 
ANNONS