Annons

Bygga enklare studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiktor

Medlem
Hallå,

Har blivit nyfiken på att börja lite smått med studiofotografering, och då främst porträtt inomhus.
Eftersom jag inte vet hur stort mitt intresse kommer bli så vill jag inte lägga för mycket pengar på detta ännu utan tänkte använda det jag har i ljusväg redan till en början för att sedan utöka om jag tycker det är roligt.

Idag har jag en Sigma 530 DG super och en 1000w halogenlampa att leka med.
Så min undran är, vad hade ni köpt till detta för bygga en liten studio?
Har läst runt en del men har inte riktigt kommit fram till vad man ska ha för paraply etc för att det ska lämpa sig för porträtt inomhus.

Sen undrar jag även hur ni hade ställt upp detta hemma när ni sedan väl tar bilderna. Har tillgång till stora rum med bra takhöjd.

Tack på förhand. /Wiktor
 
Hej Wiktor, jag kör med 3 st vanliga kamerablixtar.
Köpte radiostyrda slavar för att utlösa dem på www.kaffebrus.se.
Kör med hemmabygd bouncer eller vad som krävs för tillfället.
Det är bara att ladda upp med lite svart och vit kartong, starka klämmor för att hålla fastsaker, silvertejp mm.
På kaffebrus hittar du prylar för varje plånbok.
Det är bara att köra igång och utveckla dig och studion allteftersom du kommer på nya behov/ möjligheter.
Lycka till.
// Mats W
 
Tack för svaren!

Så det är vettigare att köpa ett sådant paket med en gång än att försöka använda de saker jag redan har?
 
Tack för hjälpen. Blev att jag tog ett steg upp och beställde "Studioset 2 x 150Ws" från kaffebrus, ska bli spännande!
 
Alltid kul med nya prylar, nu är det bara att sätta igång och jobba.
Vi väntar spänt på bilderna.
// Mats W
 
För över 4 år seda köpte jag mina första studioblixtar från kaffebrus, ett par 110 ws med paraplyer och stativ. Jag använder dem fortfarande till varenda session jag gör här hemma i min lilla hemmastudio. Har kompletterat senare med ett likadant set till bland annat.
Måste säga att det var ett riktigt lyckat köp både för min utveckling och ekonomiskt.
Lycka till, det blir spännande dagar framöver för dig.
Det finns, här på fotosidan, några artiklar om grundläggande ljussättning.
http://www.studiolighting.net/ är en sida med mycket info också.
 
Kul att höra att folk är nöjda med kaffebrus studioset, då kommer garanterat jag också bli det!
Det har blivit många timmar läsning om ljussättning de senaste veckorna, så det ska bli kul att själv få börja experimentera lite. :)


Jag har en till fråga som jag tänkte se om någon kan ge svar på. Till min kamera idag har jag en Sigma 530DG Super blixt. Skulle vara kul att även kunna använda denna till studion.
Hur får jag den att trigga med de andra studioblixtrarna? Kommer den triggas automatiskt från master blixten på samma sätt som den andra studioblixten triggas?
 
Sigman har ju flera slavlägen och kan triggas via ljuset från de andra blixtarna. Har själv den tidigare modellen ( 500 Super ) som jag använder för tex hårljus.
 
ANNONS