Annons

Trasig kamerafattning

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinThunberg

Ny medlem
Hej

har ett problem och undrar om någon har vart med om något liknande eller vet vad man ska göra.

Lånade ut kameran (d60) med ett lånat 80-200 2.8 och när de skulle byta objektivet så lyckas de vrida objektivet åt fel håll (runt 45 grader) så det låser sig.

Är det något man kan åtgärda själv eller måste man lämna in objektivet.

Bor för närvarande i Åre utan bil så att ta sig till stan är en ganska stor procedur.

Hjälp!

Tyvärr tror jag att även om du skulle få isär dem så är troligen bajonetterna för skadade för att funka bra i fortsättningen, så ja, de behöver troligen skickas in till Nikon på reparation. Bajonetterna är ju precisionsgrejer som ska hålla objektivet stabilt och framför allt helt parallellt med sensorn.

Det finns instruktioner på Nikons hemsida om hur man gör när man skickar in reparationer. Antingen till deras verkstad i Solna eller till Lasses kameraservice.

Men hur mycket våld måste det inte krävas för att vrida en bajonett baklänges? Det är ju stoppklackar i aluminium som man måste trycka sig förbi.

Aj då, vådan av Nikons bakvända fattning. Gjorde samma fel en gång då jag skulle låssa ett hjul på en "Amerikanare" hjulbultarna var vänstergängade på ena sidan. Styrka kan vara ett svårt handikap, teknik, kunnande och handlag fungerar bättre. Det är väl inget annat än kameraverkstad nu och hoppas på att det inte blir allt för dyrt, och att det är kameran och inte objektivet som tagit stryk.

Aj då, vådan av Nikons bakvända fattning. Gjorde samma fel en gång då jag skulle låssa ett hjul på en "Amerikanare" hjulbultarna var vänstergängade på ena sidan. Styrka kan vara ett svårt handikap, teknik, kunnande och handlag fungerar bättre. Det är väl inget annat än kameraverkstad nu och hoppas på att det inte blir allt för dyrt, och att det är kameran och inte objektivet som tagit stryk.

Nikons fattning har knappast med dramat att göra. Om inte dörren öppnar utåt så brukar iaf jag prova inåt ; )

/K

Äsch! Sätt kameran i ett skruvstycke med ett par brädor emellan. Tag sen en rörtång som passar, kläm till och vrid på andra hållet (eller fortsätt en bit till) så lossnar det nog.

Det finns många klåpare och "förståsigpåare"... Skicka in grejorna till service, kanske att dom kan komma åt och lossa från "bakvägen".

Vilket håll är "rätt"? Vilken sida är "rätt"? Vem bestämmer?

Rätt eller fel men i de flesta fall drar man till åt höger och lossa åt vänster, avviker något från det är risken för missgrepp större, men givitvis ska man inte ta i så hårt, jag har dock sett många exempel då någon tagit i med krafter när man skulle gjort rätt i stället, det har ju förståss givit mig som reparatör fler arbetstillfällen.

Jag får nog hålla med Ingemar här.

Även om ingen normalt funtad människa tar i och vrider ett objektiv baklänges i bajonetten ser jag ändå inte meningen med att ha den vänstergängad när i princip allt annat i hela världen är högergängat.

Jag får nog hålla med Ingemar här.

Även om ingen normalt funtad människa tar i och vrider ett objektiv baklänges i bajonetten ser jag ändå inte meningen med att ha den vänstergängad när i princip allt annat i hela världen är högergängat.

Det beror ju på vilken sida du ser det från!
Kollar du innifrån kameran så är det ju på "rätt" håll... ;-)

Hej

har ett problem och undrar om någon har vart med om något liknande eller vet vad man ska göra.

Lånade ut kameran (d60) med ett lånat 80-200 2.8 och när de skulle byta objektivet så lyckas de vrida objektivet åt fel håll (runt 45 grader) så det låser sig.

Är det något man kan åtgärda själv eller måste man lämna in objektivet.

Bor för närvarande i Åre utan bil så att ta sig till stan är en ganska stor procedur.

Hjälp!

Risken är överhängande att både kamera och objektiv behöver repareras på verkstad. Sedan kan ju inte de göra mycket mer än du initialt dvs ta i för kung och fosterland och hoppas på att det släpper innan det ramlar i bitar..

Det här är ju lite vid sidan om trådens egentliga ämne men ansluter på sätt och vis.
Jag tror nu inte att Nikon numera är så nöjda med vad som bestämdes för drygt 30 år sedan då
Canon såg framåt och Nikon bakåt. Det var smärtsamt för Canonägarna då, Nikonägarna fick det snårigare sedan. Historiskt var Minolta först ut med AF, de valde motor i kamerahuset och mekanisk överföring, övriga utom Canon hängde på medan Canon övergav alla mekaniska kopplingar till objektivet och gjorde allt elektriskt, genom att inte ha motorn i kamerahuset kunde det göras mindre djupt vilket medgav att andra objektiv kunde användas med adapter. Denna lösning hade givitvis varit möjlig också för Nikon och bakåtkompatibeliteten ordnats med adapter. men nu är det som det är. Varför Nikon en gång gick till vänster vet jag inte, nödvändigt var det väl inte, t.ex.Konicas bajonett med likaledes mekaniska kopplingar gick till höger.

ANNONS
Götaplatsens Foto