Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Don't try this at home (Konica på Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)
divander skrev:
Är det någon som har hört något liknande? Kan det vara något annat fabrikat som jag blandat ihop det med?

Det går att montera Konica objektiv på Nikon hus, men man ska undvika att montera Konica objektiv på Nikon hus då bländarstyrningsmekanismen från dessa sticker in lite för långt i kamerahuset och därmed kan skada spegeln, det bästa är att använda sig av något slags adapter.

Det finns en Konica till T2-adapter som möjligör användning av Konica objektiv som extremmacro på Nikon mfl. Men nackdelen är att det är ganska så svårt att får tag på sådana adaptrar. Jag hittade en Konica till T2-adapter på Tradera och ska använda den tillsammans med Konicas fina 40/1.8 på min fotoapparat.

Bilagor

• dscn0301.jpg
    dscn0301.jpg
    28.6 KB · Visningar: 212
Mikael, du som tydligen har 40/1,8 också, vet du vad det är för filtergänga? Det står ingenstans, och den är aningen större än 52 mm. Det måste vara något udda mått, typ 54 mm eller så:-S Jag tänkte skaffa en vettig ring för att ha den som försättslins nämligen. Tejp är väl inte så bra i längden;-)

Makten skrev:
Mikael, du som tydligen har 40/1,8 också, vet du vad det är för filtergänga? Det står ingenstans, och den är aningen större än 52 mm. Det måste vara något udda mått, typ 54 mm eller så:-S Jag tänkte skaffa en vettig ring för att ha den som försättslins nämligen. Tejp är väl inte så bra i längden;-)

Filtergängan är 55 mm på 40/1.8 så det ska inte vara några problem för dig att få tag på en omvändningsring!

Chasid skrev:
Filtergängan är 55 mm på 40/1.8 så det ska inte vara några problem för dig att få tag på en omvändningsring!
Tack! Då gäller det att leta upp en 55/52 då. Har det förresten någon större betydelse hur nära man sätter en försättslins? Jag får den några millimeter närmare om jag bara tejpar fast den nämligen. Lite synd är det att den har så små linser, för det blir en hiskelig vinjettering vid korta brännvidder.

Makten skrev:
Tack! Då gäller det att leta upp en 55/52 då. Har det förresten någon större betydelse hur nära man sätter en försättslins? Jag får den några millimeter närmare om jag bara tejpar fast den nämligen. Lite synd är det att den har så små linser, för det blir en hiskelig vinjettering vid korta brännvidder.

Jag vet faktiskt inte det, den adaptern som jag har monterar man baktill på objektivet och fäster i kamerahuset med hjälp av en T2-adapter.

ANNONS
Götaplatsens Foto