Annons

Smidig backuplösning sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Nu börjar mina foton och filmer fylla upp mina diskar och söker nu efter en smidig backuplösning. Jag har nu ca 2 TB i film och fotomaterial.

1.
Jag vill ha externa hårddiskar som är smidiga att ta med sig när man är ute på fältet och som jag enkelt & smidigt kan göra backup på när jag kommer hem (Blir det krångligt blir det inte av)

2.
Gärna 2 externa hårddiskar på minst 1TB var

3.
Jag vill kunna ha mina orginalfiler och backup på olika stället i fall det skulle bli stulna eller börja brinna.

Finns det någon som har någon bra lösning?
 

j2^

Aktiv medlem
Har du funderat på en molnbackup?

Jag kör med två molnbackupper, och betalar totalt mindre än 600kr/år för detta (obegränsad datamängd, just nu närmar jag mig 4TB material).

Visst, har man "bara" 1Mbps upstream på sin internetuppkoppling så är det nog fel val. Men i övrigt ser jag bara fördelar med en molntjänst.
 

flygnord

Aktiv medlem
kör du mac eller pc?
Om du kör pc kan jag rekommendera crashplan, speciellt för funktionen där du kan köra backup via nätet till en disk som står någon annanstans, t.ex. hos en polare eller familjemedlem, osäker på om du kan ha flera kloner med gratisvarianten eller om du måste betala för det.

För mac har jag tyvärr inget klockrent tips för att ha flera kloner av backupen, själv kör jag min huvudbackup via time machine till en NAS och kör en b-backup en gång i veckan till en usb-disk så jag som mest riskerar en veckas arbete.
 

j2^

Aktiv medlem
kör du mac eller pc?
Om du kör pc kan jag rekommendera crashplan, speciellt för funktionen där du kan köra backup via nätet till en disk som står någon annanstans, t.ex. hos en polare eller familjemedlem, osäker på om du kan ha flera kloner med gratisvarianten eller om du måste betala för det.

För mac har jag tyvärr inget klockrent tips för att ha flera kloner av backupen, själv kör jag min huvudbackup via time machine till en NAS och kör en b-backup en gång i veckan till en usb-disk så jag som mest riskerar en veckas arbete.
Crashplan finns för Windows / OS X / Linux
 

j2^

Aktiv medlem
yes, men jag har personligen dåliga erfarenheter av kombinationen crashplan och osx, segade ner systemet och tog mycket mer kraft än motsvarigheten för windows. vill därför inte rekommendera osx-versionen.
Jag kör såväl Win / OS X / Linux-versionerna av CP. Jag har aldrig haft prestandaissues på någon plattform.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ett sätt att bygga det du efterfrågar är två stycken NAS (Network Attached Storage). En miniserver på ditt hemnätverk, och en som du ställer hemma hos en kompis.
Din hemma-NAS har inbyggt program för att köra backup över nätet, som du lätt konfigurerar.
Din borta-NAS är lika lätt att konfigurera som en FTP-server som kan vara värd för backupen.
Din hemma-NAS har USB-port och kan konfigureras för att automatiskt ladda över bilder från en USB-disk när den ansluts.

Alternativet till en "borta-NAS är ju naturligtvis att köpa tjänsten i molnet som någon skrev tidigare.
Men hemma-NASen fyller ändå en funktion i hemmet.

Petter ...
 

j2^

Aktiv medlem
Ett sätt att bygga det du efterfrågar är två stycken NAS (Network Attached Storage). En miniserver på ditt hemnätverk, och en som du ställer hemma hos en kompis.
Din hemma-NAS har inbyggt program för att köra backup över nätet, som du lätt konfigurerar.
Din borta-NAS är lika lätt att konfigurera som en FTP-server som kan vara värd för backupen.
Din hemma-NAS har USB-port och kan konfigureras för att automatiskt ladda över bilder från en USB-disk när den ansluts.

Alternativet till en "borta-NAS är ju naturligtvis att köpa tjänsten i molnet som någon skrev tidigare.
Men hemma-NASen fyller ändå en funktion i hemmet.

Petter ...
Jag vill se bägge som "bra ideer".

Jag har en lagringslösning hemma, men jag bryr mig inte längre om att "flytta hårddiskar" ut från hemmet för att få skydd mot brand/stöld/liknande. Där tycker jag molnet är oslagbart.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Tack för alla svar men när det gäller online backup blir det inte väldigt dyrt med 2-3TB online?
Det lutar nog mer åt en NAZ server men kom gärna med fler tips
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för alla svar men när det gäller online backup blir det inte väldigt dyrt med 2-3TB online?
Det lutar nog mer åt en NAZ server men kom gärna med fler tips
Som jag sa, jag betalar inte många hundralappar per år för att ha hela min datamängd speglad på två onlinebackupper. Jag har förvisso en RAID i lägenheten också.
 

stonevalley

Aktiv medlem
Som jag sa, jag betalar inte många hundralappar per år för att ha hela min datamängd speglad på två onlinebackupper. Jag har förvisso en RAID i lägenheten också.
Vilken tjänst använder du? Några hundralappar för flera TB låter ju inte så farligt men jag har några frågor.
1. Tar det inte lång tid göra en backup på tex. filmer 16 GB?
2. Känner den av ändringar eller måste jag göra om hela backupen på nytt om jag ändrar en fil?
 

j2^

Aktiv medlem
Vilken tjänst använder du? Några hundralappar för flera TB låter ju inte så farligt men jag har några frågor.
1. Tar det inte lång tid göra en backup på tex. filmer 16 GB?
2. Känner den av ändringar eller måste jag göra om hela backupen på nytt om jag ändrar en fil?
CrfashPlan ($10/mån för 2-10 datorer, obegränsad lagringsmängd) + F-secure Online Backup 295kr/år (En dator, obegränsad mängd, så jag kör enbart den på min lagringsmaskin).

Visst tar det tid, räkna med att man sällan når över 2Mbps. Men vilken roll spelar det _egentligen_?

Vad gäller (2) så är CP tillräckligt smart för att inte ens föra över hela filer om de ändrats, utan bara _ändringarna_ i filerna.
 

PMD

Aktiv medlem
yes, men jag har personligen dåliga erfarenheter av kombinationen crashplan och osx, segade ner systemet och tog mycket mer kraft än motsvarigheten för windows. vill därför inte rekommendera osx-versionen.
Jag har inte märkt av några sådana problem. Det går även att trimma Craschplan så att det tar mindre resurser när man använder datorn, och mer när datorn inte gör så mycket annat.
 

erro.se

Aktiv medlem
.....
Vad gäller (2) så är CP tillräckligt smart för att inte ens föra över hela filer om de ändrats, utan bara _ändringarna_ i filerna.
Hur går det till? Ligger det nån klientprogramvara i din dator som gör bitnivåanalys på varje fil? Och sen bara för över det som förändrats och sedan synkar "andra änden" ihop det med befintlig fil på nåt sätt?
 

j2^

Aktiv medlem
Hur går det till? Ligger det nån klientprogramvara i din dator som gör bitnivåanalys på varje fil? Och sen bara för över det som förändrats och sedan synkar "andra änden" ihop det med befintlig fil på nåt sätt?

På Windows är det mesta av funktionaliteten inbyggd i NTFS (Vilket inte många vet...)

För HFS+ och andra filsystem så utgår jag ifrån att man helt enkelt kollar has-signaturer och därefter gör en binär-diff. Det är ju inte direkt nytänk.

Men, min lokala Outlook-fil är på drygt 3GB. Men den "överförs" på några sekunder på grund av detta. Samma sak med PSD-filer på hundratals MB, de hanteras också snabbt och smidigt (Ja.. efter att första kopian är gjord dvs,)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag testade F-secure om line backup men var inte alls nöjd. Uppladdningen hängde sig stup i ett och supporten pratade vagt om buggar som skulle fixas i nästa version. När jag sedan här på forumet läste om någon som haft problem med återläsning bestämde jag mig för att skippa f-secure. Kör nu livedrive som molnbackupp och hittills funkar det perfekt. Uppladdningen dit tar tid, men går i alla fall betydligt snabbare än till f-secure.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Crachplan plus kostar 3$ per månad för obegränsad storlek, det är mindre än 250kr per år.
http://www.crashplan.com/consumer/crashplan-plus.html
Själv kör jag gratisvarianten och skickar backuppen till min pappa. Den stora fördelen med detta är att den första backuppen kan man göra hemma direkt från datorn till disken, vilket går snabbt. Sedan tar man med sig disken dit backuppen ska vara. Att skicka flera TB på nätet första gången kan ta månader.

Om man ska köra backup till någon annan eller molnet så rekommenderar jag att man byter bredband till Telias nya VDSL 12-30Mbit som har 12Mbit hastighet i upload. Jag fick det inkopplat förra veckan och har haft mellan 9 och 11Mbit i upload när jag har bredbandskollat.
10 GB tar 24h att skicka med 1Mbit i upload
10 GB tar 2h 20min att skicka med 10Mbit i upload
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag antar att detta med att ha sin backup hos pappa (eller någon annan) bygger på att båda parter har officiella IP-adresser och kan sätta upp portforwarding i eventuella brandväggar?

Eller funkar det även för den som får privat IP (10.x.x.x, 172.16-31.x.x, 192.168.x.x) av sin ISP? Kör man i såfall via nån server hos t.ex. Crashplan?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag antar att detta med att ha sin backup hos pappa (eller någon annan) bygger på att båda parter har officiella IP-adresser och kan sätta upp portforwarding i eventuella brandväggar?

Eller funkar det även för den som får privat IP (10.x.x.x, 172.16-31.x.x, 192.168.x.x) av sin ISP? Kör man i såfall via nån server hos t.ex. Crashplan?
Jag vet inte riktigt vad du menar med officiella IP-adresser. Vi båda hade Teilas ADSL (jag har VDSL nu). IP-adresserna byts väldigt sällan och om de byts så är det bara att ringa och kolla efter det nya.

Denna sidan kanske kan ge dig svar
http://support.crashplan.com/doku.php/client/troubleshooting/troubleshoot_network_connection#troubleshoot_network_connections
 
ANNONS