Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

arp

Aktiv medlem
Fick ett otrevligt brev med posten i veckan.
en person från Bildombudsmannen AB kräver snabb inbetalning på 12.500kr för en påstådd bildstöld. (10 dar att betala, max 8 dar att återvända med klagomål) står det skrivet.

Bilden det handlar om kommer från den här sidan:
http://www.yawaras.se/sv/thebengal/alc/

3:e uppifrån. under menyn "Margay Cat", del bilden längst till höger där den sitter i ett träd är det som gäller.. inte dom andra 2.

enligt bildombudsmannen representerar denne ett hawaiiskt företag som vill ha betalt för
1) olovlig användning
2) lidelse
3) förstörelse av original (den är beskuren med 10% i varje kant för att ta bort tomt bladverk och stam för att fokusera på katten bara)

efter ha garvat i 30 min insåg jag till min förskräckning att han förmodligen menar allvar.
med i brevet följde en kopia av originalbilden utskrivet från hans inbox utan fotografens namn, eller bevis på att det hawaiiska företaget äger bilden.

---

bakgrund:
hemsidan är en hobbyuppfödning jag och flickvännen har tillsammans av en renrasig kattras.
även fast dom är populära, så är de väldigt dyra i inköp och som alla andra uppfödare så går vi sällan plus i slutet av dagen med alla tester, importer och långa resor för att visa upp rasen.
Vi är inget registrerat företag utan vi är bara glada privatpersoner som gör det för vi tycker om katter.

Sidan bilden finns på är en informationssida där vi förklarar de olika katterna som byggt upp vår ras bengal. Är endast informativ för att hjälpa kattmänniskor förstå och har inget med vare sig försäljning eller återdistribution att göra.

Margay bilden visas med 2 andra för att påvisa djuret så objektivt som möjligt.
källor är angett till google då de kommer från en allmän bildsökning på "Margay cat". och nightwindes vilka vi har utgått med texten från och tagit över till svenska och förbättrat. De har den bilden där med många andra i ett fruktansvärt fult format. utan copyright så jag har bara städat upp layouten utan ändra innehållet.


----

spontan åsikt:

Det är en minimalt nerskalad bild för att visa ett djur, inte för att återge någon annans konstnärliga verk.
kan i sin höjd ses som citering.. vem gör nått vettigt med 40x40 pixel? vilken skada är skedd?

sammanhanget är ju rent för utbildningsändamål, se det som ett skolarbete.
vad tusan ska de be om skadeståndskrav för lidelse för?

hur mår man som ansvarig för företaget bildombudsmannen ab om man konstant försöker skrämma folk till att betala för något som varken har skadlig avsikt eller värt tvista om?

Hade det hawaiiska företaget tyckt en hänvisning varit på sin plats så hade ett enkelt e-mail räckt.. och jag hade mer än gärna satt dit det dom vill ska stå!
men jag tror allt är påhittat av mellanhanden, dvs bildombudsmannen ab. han söker brödföda i att skrämma företag och privatpersoner med lagliga tvister på helt harmlösa bagateller. "Har man inte jobb så skaffar man sig jobb"

fått veta att han (för det är en one-mans-show) är uppe i tingsrätt och HD hela tiden och alla utlåtanden därifrån kapar hans prissättning vid fotknölarna.

Ni får gärna komma med tips och hjälp om hur vi går vidare.
att betala 12.500 för nån blodigel är ju inte på tal om.
ett par hundralappar till bildens ägare utan mellanhand är mer realistiskt.
 

stambea

Aktiv medlem
Jag kan förstå att du tycker att summan är rätt saftig men samtidigt så använder du en bild olovligt på en sida som har som syfte att sälja. Inte så smart kanske. Du får väl kontakta bildombudsmannen.

/Hampus
 

arp

Aktiv medlem
bilden ligger som fakta underlag. kunde lika gärna legat på skolwebben.se vad oss behagar. har inget med försäljning att göra, förstår varenda kotte som är läskunnig...
 

stambea

Aktiv medlem
bilden ligger som fakta underlag. kunde lika gärna legat på skolwebben.se vad oss behagar. har inget med försäljning att göra, förstår varenda kotte som är läskunnig...
Ni föder upp katter och de står till försäljning. Det finns information om katterna samt priser på er hemsida. Ni har även snott en bild som ni nu eventuellt behöver betala för. Vad är konstigt?
 

alf109

Aktiv medlem
Trist iofs.
Men som medlem här borde du ju ha sett vilket herrans liv det blir om någon "snor" någon annans bild och publicerar den. Frågan kommer ju upp ganska ofta i forumen, men då oftast från andra hållet. Nu tycker jag att 12000 kr verkar vara lite väl saftigt, snarare borde det vara runt tiondelen av detta om man kollar SFF:s prislista. Staffan Teste på bildombudsmannen finns ju här på FS, kanske kan du vända dig direkt till honom och fråga.
 

Splanky

Aktiv medlem
Det hjälper inte att hänvisa till exempelvis google vid bildanvändning.
Upphovsrätten är entydig!
Och den är ett skydd för oss som har upphovsrätten.

Just användning och "lån" från internet som är rätt vanligt är inte tillåtet.
Råder enorm okunskap om just det. Men regelverket är klart.
Summan kan alltid diskuteras!
 

Lången

Medlem
En fotograf och egenföretagare (enligt profil) som "knycker" andras bilder till sin hemsida och tycker det är konstigt med upphovsrätt?!?!?

"för en påstådd bildstöld", du får gärna förklara vad som är oklart, bilden ligger bevisligen där och är inte din.

Tittade snabbt på sidan och verkar inte vara enda bilden som är "knyckt", tex ligger text i bilder som delvis är bortklippt.

Upphovsrätten har väl inget med "försäljning" att göra? Du har knyckt bilder och det är bara att bita i det sura äpplet och ta det som lärpengar. Sen kanske en uppdatering av sidan är lämplig innan ytterligare fakturor kommer.
 

stambea

Aktiv medlem
Summan kan anses vara rejält tilltagen men detta är nog fel forum för dig om du vill ha sympati och stöd. Jag misstänker att om ni inte hade sålt katter på er sida så hade summan kanske varit mindre.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
bilden ligger som fakta underlag. kunde lika gärna legat på skolwebben.se vad oss behagar. har inget med försäljning att göra, förstår varenda kotte som är läskunnig...
.
Oavsett försäljning, fakta eller bara trevligt att titta på så bör man betala för andras bilder.
Kontakata bildombudsmannen för attev diskutera om summan på fakturan och sen betala.
Fast först hade jag stängt ner sidan för det är som andra påpekat nog inte enda bilden ni tagit från nätet utan lov.

/Stefan
 

awaw

Avslutat medlemskap
Se upp!

Om eventuella jurister kopplas in, så stannar nog notan inte vid 12500kr för dig. Bildens upphovsrättsägare kanske får ett lägre belopp, men inte du att betala i slutänden.
 

FrePe

Aktiv medlem
Surt sa räven, dyra läropengar. Du kan dock inte likna det vid ett skolarbete, citationsrätten gäller vad jag vet inte bilder & hurivida ditt företag går med vinst är inget hållbart argument. Försök förlika på en lägre summa som känns mer rimlig, en tiondel tycker jag känns snålt så här i efterhand det hade kunnat räcka om du frågat i förväg.

Att bildombudsmannen är uppe i tingsrätt hela tiden och får sina krav nersatta är en sak. Dock är det väl så att man kan bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar och har summan satts ner så lär det ju ändå vara så att hans klient gått segrande ur tvisten.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
En fotograf och egenföretagare (enligt profil) som "knycker" andras bilder till sin hemsida och tycker det är konstigt med upphovsrätt?!?!?

"för en påstådd bildstöld", du får gärna förklara vad som är oklart, bilden ligger bevisligen där och är inte din.

Tittade snabbt på sidan och verkar inte vara enda bilden som är "knyckt", tex ligger text i bilder som delvis är bortklippt.

Upphovsrätten har väl inget med "försäljning" att göra? Du har knyckt bilder och det är bara att bita i det sura äpplet och ta det som lärpengar. Sen kanske en uppdatering av sidan är lämplig innan ytterligare fakturor kommer.
+1

kan bara hålla med
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Surt sa räven, dyra läropengar. Du kan dock inte likna det vid ett skolarbete, citationsrätten gäller vad jag vet inte bilder & hurivida ditt företag går med vinst är inget hållbart argument. Försök förlika på en lägre summa som känns mer rimlig, en tiondel tycker jag känns snålt så här i efterhand det hade kunnat räcka om du frågat i förväg.

Att bildombudsmannen är uppe i tingsrätt hela tiden och får sina krav nersatta är en sak. Dock är det väl så att man kan bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar och har summan satts ner så lär det ju ändå vara så att hans klient gått segrande ur tvisten.
Nja, understiger yrkandet ett halvt basbelopp, dvs drygt 20 000 kr, har man begränsade möjligheter att få så mycket av rättegångskostnaderna ersatta om man vinner, däremot får man ju betala sitt eget ombud, om man väljer att ha det.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Otroligt att du som fotograferar snor bilder och lägger upp dem på din sida där du har försäljning!! Sen ännu mera otroligt att du gnäller för att fotografen vill ha betalt!!
 

pettisson

Aktiv medlem
Vi alla kan väl tagga ner lite.

Uppebarligen så har inte dom som skapat hemsidan varit säkra på alla regler och lagar - annars hade dom inte lagt bilderna där.

Vi kan väl hjälpa han i stället. "Ska vi hjelpa en bildtjyyv!!1! " Ropar ni - ja vi kan hjälpa med att artigt förklara att samma upphovsrättslagar gäller - även om bilden är liten - även om bilden är hittat från google. Och att beloppet är mycket men när det gäller bildstölder så kan det skena iväg.

Bara för att man registrerar sig på fotosidan och köper en systemkamera så blir man ingen jävla expert på lagar eller förvandlas till en modefotograf.

Jag själv fick mig många aha-upplevelser när jag insåg hur upphovsrätten så ut.
 

Splanky

Aktiv medlem
Reaktionerna blir nog sådana här då detta är vanligt förekommande.
Okunskap har aldrig funkat som alibi.

Sen skiljer det sig vesäntligt hur olika upphovsrättsinnehavare agerar.
Några har ledsnat över mängden bildstölder och agerar kraftfullt.
Några nöjer sig med en ursäkt eller att få sin byline på plats.
Lite beroende på utgångsläget.

Men på det sätt trådskaparen spyr ut sin galla så kanske ödmjukheten skulle initierats hos densamme i första hand, och reaktionerna hade då troligen varit mildare.
Nu blir det arga mothugg istället.

Vi får nog höra talas om fler bildstölder som blir fall för skadestånd framgent skulle jag tro.
Många tar inte reda på vad upphovsrätt innebär.
Och det faktumet håller inte vid ev process.

Till trådskapare vill jag säga att ta kontakt med motparten och försök få till förlikning.
Men inta en ödmjuk attityd först.
 

Jungis

Aktiv medlem
Det är bra att denna fråga kommer upp lite mer i ljuset eftersom det är väldigt många som tror att bilder kan användas hur som helst.

Kostnaden är säkert beräknad efter BLFs prislista(bildleverantörernas förening) och den stora delen är säkert skadeståndsdelen som baseras på ett prisbasbelopp på 42.800:- som regeringen har satt.
Man tar också hänsyn till hur länge bilden har legat ute på sidan enligt prislistan.

Jag är lekman i detta, men har nyligen fakturerat ett ställe för bildstöld så jag lärde mig lite i alla fall.

Som sagt Fredrik ta det som lärpengar och tänk så att tänk om det var dina bilder som du har lagt ner arbete på som blivit utsatt för bildstöld. Du har ju väldigt fina bilder och en snygg hemsida.

Mvh Mats
 

ErlandH

Aktiv medlem
... bildombudsmannen ab. han söker brödföda i att skrämma företag och privatpersoner med lagliga tvister på helt harmlösa bagateller. "Har man inte jobb så skaffar man sig jobb"

fått veta att han (för det är en one-mans-show) är uppe i tingsrätt och HD hela tiden och alla utlåtanden därifrån kapar hans prissättning vid fotknölarna.
Det är inte omöjligt att du har rätt om detta. Men det råder nog inte mycket tvekan om att han i princip har rätt i det här fallet. Du har stulit en bild och kommer att bli tvungen att betala.

Jag håller med dig om att summan är helt orimlig. Bildombudsmannen listar ju några (alla?) av sina rättsfall på sin webbsajt. Kolla upp några av dem som liknar ditt fall, ring till respektive tingsrätt och kolla upp vad domen blev. Då får du en uppfattning om vilka summor som brukar dömas ut. Erbjud Teste att betala något åt det hållet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS