Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor ang mikrofoner

Produkter
(logga in för att koppla)

Domidus

Aktiv medlem
Vad använder ni för externa mikrofoner till filmning och vad har ni för erfarenheter?

Jag har införskaffat en "Röde videomikrofon stereo" men det dök upp massa tankar. Valde mellan den och "Röde videomikrofon pro"

Tanken är att jag bland annat ska filma när lite vänner spelar live, men också till ev kortfilmer. Jag fick det förklarat för mig att "pro" modellen är mer riktad än "stereo", men att "stereo" skulle passa bättre för livematerial. De förklarade också att ljudkorten i dslr (Jag har en 7D) inte är de bästa, så ljudkvalitén blir därefter. Men för mina ändamål och behov kanske det räcker? Eller ska jag satsa på en ZOOM handy recorder istället då de tydligen återger ljud bättre, samt att den är mer flexibel?
Jag är ju bara en glad amatör :)

Tacksam för svar

PS. Har tyvärr inte haft tillfälle att testa min mic än.
Ds.
 

ronnylov

Medlem
Stereomikrofon är mest lämpad för bakgrundsljud, omgivningsljud och så för musik. Däremot om man ska fånga upp tal från en viss person så är en riktad mikrofon bra eftersom man slipper störande omgivningsljud från andra håll än det man vill fånga in.

Själv köpte jag en Röde Videomic Pro. Den är en aning riktad så att den fångar upp ljuden mest framifrån men det är inte som något kikarsikte precis utan det blir en ganska lagom vinkel framåt och det är ju framifrån som videobilden spelas in. Den fångar även upp ljud i andra riktningar så om man själv pratar bakom kameran hörs det ändå ganska bra.

Jag skaffade mig också en ZOOM H1. Den är ju ganska billig, kostar väl ungefär 900 kr men den duger ändå ganska bra att koppla en mikrofon till. Dessutom har den inbyggda stereomikrofoner så jag resonerade som så att vill jag spela in omgivningsljud eller musik kan jag använda min Zoom H1 men på kameran så använder jag Röde Videomic Pro. Jag har jämfört litegrann och jag tycker man får bättre ljud från folk som pratar framför kameran med Röde-mikrofonen jämfört med att sätta Zoom H1 på kameran.

Men det som ger allra bäst ljud är att komma så nära ljudkällan som möjligt med mikrofonen. Så med en portabel inspelare så kan du koppla din stereomikrofon (eller använda inbyggda miken) och placera den nära ljudkällan du vill spela in även om du står längre ifrån och filmar. Sedan får du synka när du redigerar.

Jag har inte haft min mikrofon och Zoom så länge så jag håller på att lära mig. Men de ger båda bättre ljud än de inbyggda mirofonerna i Min Panasonic GH2 och även i min Canon HV20.

En fördel med min Zoom H1 som jag upptäckt är att man kan koppla hörlurar till den och lyssna på vad man spelar in. Det kan jag inte på min Panasonic GH2 (men däremot kan jag på Canon HV20). Det är väldigt bra att kunna höra om man har störande bakgrundsljud som man spelar in. Bland annat märker man hur tydligt det hörs när man trycker på knappar på sin kamera om mikrofonen är monterad i blixtskon. Bättre placera mikrofonen frikopplat från kameran om det är möjligt.
 

Domidus

Aktiv medlem
Det låter som en väldigt bra kombination du har!
Kul att höra hur andra gör och vad de har för synpunkter.

Är det mer extrajobb med zoomen?

Att kunna höra vad man spelar in kan ju vara guld värt. Jag funderar dock på att behålla (Har ju bytesrätt fortfarande) stereomimiken och testa en del. Se hur det fungerar. Dock kan jag tänka mig att man lär sig relativt fort och att man har lite mer att växa i med zoomen.Men det går ju att bygga ut med fler mickar senare om man behöver det :)

Tack för ditt snabba svar förresten!
 

ronnylov

Medlem
Det blir förstås lite extrajobb att synka ljudet när man har en extern inspelare så på det viset är det enklare att koppla mikrofonen direkt till kameran. En del kameror har dock problem med automatisk reglering av förstärkningen (AGC) vilket kan ge störande effekter när ljudet varierar mellan svagt och starkt och då kan man komma runt problemet genom att spela in externt.

Med PluralEyes eller DualEyes ska man kunna synka ljudet automatiskt (har inte testat det själv). Detta förutsätter att man spelat in ljudet både med kamerans inbyggda mikrofon och en extern inspelare.
http://www.singularsoftware.com/pluraleyes.html
http://www.singularsoftware.com/dualeyes.html

Någon som provat och vet om det funkar bra?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med PluralEyes eller DualEyes ska man kunna synka ljudet automatiskt (har inte testat det själv).
Någon som provat och vet om det funkar bra?
Nä men jag är VÄLDIGT sugen o försöker hitta ngn som kan bekräfta att det funkar.
Funkar det så köper jag direkt!
En Zoom + 2 DSLR till musikskolans konserter
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tydligen är inte Plural Eyes 3 släppt på Windows ännu.
Man får köpa PE2 och så ingår uppgradering till 3.
 
ANNONS