Annons

Delvis Googlifierad

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Det är ju fasen vad många val som ska göras. Efter viss meditering, faktasökande, tester och annat mög har jag nu kompromissat fram en totallösning av mina behov inom foto-, dator och nätet.

Mål och syfte: Att fotografera, bildbehandla, dela och visa bilder, lätt bloggande, molnbackup, visst hängande på sociala medier, integration med mobila devices och kommunikation så smidigt som möjligt.

Min lösning: Viss Macifiering med MBP, Iphone och Ipad. Mjukvarumässigt i huvudsak Lightroom som kompletteras med CS5 (LR står säkert för 90% av min bildbehandling).

Viss Googlifiering med Google+ som socialt media (bra hantering av bilder), Google Drive för molnbackup, Blogger ( ist för FS), Gmail och lite Picasa. Därmed full integration med bilder och dokument mellan dessa funktioner. Debatten om integritet hoppar jag över. Vill Google ta del av en grå statstjänstemans liv så varsågoda...

I denna lösning ser jag två "huvudlinjer". Dels Adobes spår med Lightroom som centralt instrument. Bilderna importeras, sorteras, behandlas och, i den utsträckning behov finnes, delas till andra ytor via LR:s plug-in hantering (Picasa, Revel, Facebook eller var man nu vill skicka dom). Således ETT program som löser huvuddelen av all bildhantering.

Den andra "huvudlinjen" utgörs av Googlesfären. Totalbackup, blogg, mail, dokument och socialt media. Via LR:s Picasaplugin kan valfria bilder enkelt exporteras ut till detta "spår" och blir således tillgängliga överallt.

Lösningen ger en hel del alternativ, ex när det gäller delning av bilder. Såväl enstaka som större mängder. Här kommer jag i huvudsak att hålla mig till alternativet LR-Revel. Har testat det sedan introduktionen och kan konstatera att det hittills fungerar ypperligt. Och mer funktioner väntas.
Molnbackupen stod mellan GD, Skydrive och Dropbox. Alla fungerar bra med väldigt små skillnader vad jag kunnat utröna.

De löpande kostnaderna i denna lösning (för Revel och GD) anser jag försumbara. Tillkommande för min bildbackup är min lokala NAS-lösning med TimeMachine som i princip sköter sig själv.

Sååå.....Apple, Adobe och Google. Här har ni mitt liv :-(.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det där skulle jag gärna vilja höra mer om. Jag funderar själv på hur man bäst och enklast organiserar sitt digitala liv. Jag har som du Lightroom, samt Google via min Androidtelefon (och därmed Gmail, Picasa och blogg via blogger/blogspot/google). Och Dropbox. Frågan är bara hur man syr samman allt detta på bästa sätt?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det där skulle jag gärna vilja höra mer om. Jag funderar själv på hur man bäst och enklast organiserar sitt digitala liv. Jag har som du Lightroom, samt Google via min Androidtelefon (och därmed Gmail, Picasa och blogg via blogger/blogspot/google). Och Dropbox. Frågan är bara hur man syr samman allt detta på bästa sätt?
När jag inventerade problemet utgick jag från två saker. Enkelhet och LR som "central" för hela konkarongen. Det känns hittills som om jag är rätt ute.

Bakgrunden är självklart (som jag säkert inte är ensam om) att det började bli "för mycket" helt enkelt. Jag har labbat med hemsidor, programvaror, tjänster mm tills allt kändes som en röra. När jag kom hem med bilder så fick jag hela tiden "välja väg". Tröttsamt värre...

Skulle jag vara mer konsekvent med Google passar väl en Androidlur (har en sådan också men trivs bättre med ifånen) kanske bättre än Iphone men jag ser inget problem i det eftersom nödvändiga appar finns (eller är på väg) för alla funktioner.

Hoppas den här tråden kan ge lite uppslag på olika "totallösningar" :)
 

alfin

Aktiv medlem
OK, så var och en som inte förstår förvirrade beskrivningar, får inte be om förtydligande, utan ska lämna tråden? Du verkar ha koll på läget du...
 

Leaflet

Aktiv medlem
OK, så var och en som inte förstår förvirrade beskrivningar, får inte be om förtydligande, utan ska lämna tråden? Du verkar ha koll på läget du...
Framgår det inte ganska tydligt att jag försöker beskriva min lösning av det som jag upplever som frustrerande? Hur man löser lagring, delning, backup av bilder, binärt socialt umgänge med mera. Som Robert beskrev det, "mitt digitala liv". Vad är det du inte förstår? Vad är "förvirrade beskrivningar" ?

Och vad menar du med " Du verkar ha koll på läget du..."?

Jag har inte påstått att jag har koll på någonting. Jag tar upp ett ämne som berör mig. Passar det inte eller om du inte delar problematiken så läs något annat. Svårare än så är det väl inte.
 

alfin

Aktiv medlem
Om det hade framgått med önskvärd tydlighet vad du frågar efter, så hade jag väl inte undrat vad problemet är. Är det inte bättre du förklarar i begripliga ordalag vad du frågar efter i stället för att tjafsa?
 

MB1969

Aktiv medlem
Har ni testat Revel än? Jag har försökt informera mig lite. Är det jag som är trög eller är Adobe lite småhemliga med sina produkter? Kanske är det så att de vill styra över kundkretsen till Creative Cloud konceptet? Dom har ju hur mycket program som helst men vet man inte exakt vad man letar efter får klicka på var enda länk i registret.

Revel låter nästan som en lösning för mig. Jag skulle dock föredra om jag kunde styra över vad de inbjudna personerna har för möjligheter. Skulle vara hemskt om någon slänger bilder från karusellen av misstag utan att veta om det.

Å andra sidan är jag väldigt färsk vad det gäller Adobe. Dom har kanske en massa intressanta forum som jag har missat. Finns det något liknande någon annanstans förresten? Jag gillar att det är fast pris oavsett antalet bilder man laddar upp. Skulle vara jobbigt om månadskostnaden blev högre och högre ju fler bilder man har där och det skulle vara ännu jobbigare om man bestämmer sig för en annan lösning längre fram då man måste rensa..
 
ANNONS