Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioset - Vilken och Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zindakus

Medlem
Hejsan!

Har under en tid funderat på att köpa studio blixtrar(nybörjare). Jag har kollat runt lite på bland annat Kaffebrus, fyndfirman och kamda och hittat två "sets" som jag gillade, den ena var med 3 softbox(3 blixtrar) och den andra var samma men med 3 paraplyer istället. Jag märkte även att softbox är dyrare än paraplyer, vad är anledningen till det?

Det jag ska göra med blixtarna är att ta bilder framför allt porträtt men också mycket gruppfoton. har redan en canon speedlite som fungerar jättebra men vill gärna avancera mig lite och få lite mer frihet med riktning av ljus etc.

Dessa sets som jag hittade var på fyndfirman och undrar också om det är en bra sida att handla från? vill gärna inte bli blåst på pengar. ;)
Om det finns andra sidor, än de som jag skrev ovan, skulle vara tacksam om ni kunde dela med er.
 
Hej Nemir, har du provat att söka på forumet??
Det finns redan ett flertal trådar i ämnet.
Varför starta en ny?

Lycka till med ditt inköp hursomhelst.

// Mats W
 
Eftersom du är ganska ung så misstänker jag att din budget är tämligen snäv och vem vet vilket intresse du har om några år. Dock är det några saker som du bör veta.

1. När bilden väl är tagen, går det inte att avgöra vilka blixtar du har använt. Enbart typ av ljusmodifierare.
2. Det är skillnad på en billig pryl v.s. en dyrare när det gäller hanteringen av tex blixten.

Oftast är det inte så himla stor skillnad. Den billigare blixten är lite klenare i känslan. Inte alltid har den automatisk dumpning av ljuset om du sänker effekten. Kylningen kan vara lite si och så. Du har förmodligen steglös inställning av effekten på den billigare blixten medan den något dyrare kan du ställa i 1/10 steg. Du får helt enkelt bestämma dig för en nivå där du vill hamna. Du kommer väldigt långt med 2 blixtar och en reflexskärm. 3 blixtar + reflexskärm = då är du hemma.

I stora drag sätter du en blixt som huvudljus. Nästa blixt på bakgrunden och sista blixten som effektljus på tex håret. Reflexskärmen sätter du på skuggsidan.

Jag har handlat av Scandinavian, Cyber och Kaffebrus och samtliga är väldigt lätta att göra med.

Lycka Till!!
 
Jag lite lite i samma funderingar, vill ha en nybörjarutrustning för att kunna ta lite porträtt osv hemma. Det ska med andra ord inte vara så dyrt.

Har sett det setet som Kecko rekommenderade här i tråden och även ett set från Kjell o Co i samma prisklass men med något kraftigare blixtar (200 Ws istället för 120 Ws) och lite andra tillbehör. Min fråga är hur långt 120 Ws räcker? I vilka lägen hade 200 Ws behövts?
 
I en liten hemmastudio där du bara tar porträtt med små ljusformare (gissar max 60x60 cm:s softboxar) Där någonstans går gränsen med 120ws. men då kommer troligen blixtarna att gå ganska ofta för fullt.
 
Jag började med två 110ws blixtar från kaffebrus.

För helkropp gavs god exponering på bländare 8 1/160s ISO 100 , ställda två meter från modell med transparenta paraplyer. Så nog duger styrkan till mer än porträtt.


Jag köpte blixtarna 2005 och de går fortfarande varma varje session. Har dock skaffat fler blixtar sen dess ( bl a ett likadant kit till ).
 
Softboxar vs paraplyer..? Jag har aldrig använt mig av softboxar men tänker mig att det är lite smaksak i många fall. Poängen med båda är ju den samma. Någon som har några tankar kring detta?
 
Nja, lite mer skillnad än bara en smaksak är det allt... :)

Den främsta fördelen med softboxar är att du får mycket bättre kontroll över var ljuset hamnar. Paraplyerna sprider ljuset överallt.


Det finns två huvudtyper av paraplyer - transparent respektive reflekterande. Den förra monteras framför blixten, som är riktad i motivets riktning. För den senare typen (som är den vanligaste) riktas blixten i motsatt riktning, och blixljuset reflekteras sedan tillbaka mot motivet via paraplyet.

Paraplyer SKA vara mycket billigare än softboxar, annars är det något fel. Paraplyerna är ju väsentligt enklare och billigare att tillverka.


Softboxar finns av många olika typer - kvadratiska, rektangulära, långsmala, oktagonala / 8-kantiga, 16-kantiga etc. Det finns också olika utföranden, med enkla eller dubbla diffusorer. De kan också ge mjukare ljus genom att de kan monteras närmare motivet. Självfallet finns det också väldigt stora skillnader i kvalitet och därmed även i pris.
.
 
Softboxar vs paraplyer..? Jag har aldrig använt mig av softboxar men tänker mig att det är lite smaksak i många fall. Poängen med båda är ju den samma. Någon som har några tankar kring detta?

Om det är ett paraply med vit insida så är skillnaden inte så stor. Det kan bli en indirekt skillnad eftersom softboxen är lättare att ha närmare motivet och ger då en annan karaktär på ljuset pga närheten till motivet. Och detta är lite poängen med en softbox, att ha den så nära som möjligt för att ge ett "soft" ljus.
 
ANNONS