Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart vill ni efter Landsort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skulle vilja försöka ordna nån mer fotoresa i vår. Tanken är då att hitta ett intressant resmål och att ordna det så billigt som möjligt. Hellre enkelt så att många kan åka än dyrt och lyxigt.

Lite funderingar fanns kring en till en Norsk fjord. T.ex Songefjorden. Det diskuterades här
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12725

En annan tanke jag har är Island med www.icelandexpress.com och så billigt boende (Tält?) som möjligt.

Vad lockar dig?
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

Norge är väldigt vackert men svårtillgängligt.. dvs svårt att få till dessa storslagna vyer.. som man dessutom blir lite avtrubbad av efter ett tag... men de som inte varit där borde definitivt se det. Jag har varit i Norge flera gånger och åkt MC, rekommenderas (med Ducati i ren o skär kurvorgie...) och plåtat och det är en ren fröjd.. men att åstadkomma bilder där är inte helt enkelt.

Sen kostar det en hundring att vända sig om... som vi sa efter någon vecka som kommentar till att allt är förskräckligt dyrt (och, ursäkta, rel dåligt) med svenska ögon...

Kosteröarna, det vore läckert.. Nord Koster var väldigt vackert, kargt, vindpinat med rikt sjöliv.. vore trevligt att åka till på höst/tidigt vinter.

Mvh
Johan
 

sagan

Avslutat medlemskap
Island är väl inget lågprisland heller direkt..vill du ha med så många som möjligt så är det nog sverige som gäller.
 

LaSvedesina

Aktiv medlem
Hur vore det med Öland. Det finns hur mycket som helst att fota på våren. Blommor, fåglar mm. Billigt boende kan säkert fixas enkelt eftersom det finns flera vandrarhem, bed and breakfast och kursgårdar att bo på.
Ciao Annika
 

törnan

Aktiv medlem
Norge är underbart men dyrt, skulle definitivt kunna tänka mig en fotoresa dit.

Island har alltid varit ett av mina drömresmål så det vore jätte skoj.
 

Forslund

Aktiv medlem
När det är färdigt med vart vi skall så kan ni väl lägga in det på framsidan så man inte missar det som jag gjorde med den resan som är inbokad nu!

Gotland?
 

FredrikB

Aktiv medlem
Island vore ju fantastiskt. Bor gärna i tält i så fall! :)

Annars låter Norges fjordar väldigt spännande. Lofoten åkte jag igenom med båt i augusti, men det vore kul att bila runt också. Det sägs dock ha blivit extremt dyrt där ute på senare år...

I Sverige skulle jag vara intresserad av några dagar nere på Österlen i vår (början av maj?). Bo på vandrarhem och samåka runt i bil och/eller hyra cykel.
 

Arleklint

Aktiv medlem
I Sverige finns oerhört vacker natur och med stor variation. Öland, Österlen, Koster, javisst det är kanon och kan säkert göras billigt, men jag vill inte utesluta Norge och Island innan man verkligen kollat upp till vilken kostnad det kan göras. Det går säkert att hitta "smarta lösningar" som drar ner priset.

Fortsätt spåna på resmål för våren.

Koster låter ju onekligen som en trevlig uppföljare på Landsort hösten -04 Då har vi kört på de öst- och västkust.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

Scotland.. tur/retur med RyanAir, Skavsta för drygt 1000.-... rel billigt att bo där...

Jag var i Cambeltown förra året.. vackert var bara förnamnet... inte helt enkelt det heller iochförsig... plåta o dricka single malt whiskey kanske... ;-)

nja, felet är alltid att man tror att motiven finns långt bort - detta är ju naturligtvis felaktigt av flera skäl, och de bästa bilderna brukas tas i eget närområde - men visst är det kul/nödvändigt att se något nytt då o då.

Men, Island vore inte fel... fotorycksäck o hyrd enduro mc, fet plånbok och mycket tid...

Med vänlig hälsning
Johan
 

Arleklint

Aktiv medlem
Sammanställda idéer:

Öland (vår)
Österlen (vår)
Koster (höst)

Norge - Songefjorden (vår)
Island (IcelandExpress) (vår)
Scotland (RyanAir) (vår)
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Sammanställda idéer:

Öland (vår)
Gotland (vår)
Österlen (vår)
Koster (höst)

Norge - Songefjorden (vår)
Island (IcelandExpress) (vår)
Scotland (RyanAir) (vår)
Irland (RyanAir)

Själv kommer jag tillbringa rätt mycket tid för att fota på Gotland under året som kommer. Personligen väljer jag därför gärna ett annat resmål.
 
Senast ändrad:

LupoSvedese

Aktiv medlem
Tycker alla idéer som redan kommit fram låter helt kanon. Irland hör till mina favoritländer, Norge och Island är länder jag gärna skulle vilja besöka (det var så länge sen jag var till Norge).

Ett annat förslag är Åland, relativt billigt att ta sig dit och boende borde väl gå att fixa.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Mycket idéer till våren.. kul :)

Öland
Gotland
Österlen

Norge - Songefjorden
Island (IcelandExpress)
Scotland (RyanAir)
Irland (RyanAir)
Åland

Kanske nästa höst kan bli Koster..
http://www.kosteroarna.com Jag blir lite sugen på det. Med ett besök (vi får hyra in oss på nån bra båt) på Ursholmens fyrplats http://www.ursholmen.org ?

Det blir ju isåfall Västkustens svar på Landsort ;)
 

kFredda

Aktiv medlem
Många trevliga förslag, här kommer en ö till nu när alla våra nordiska grannländer är representerade utom Danmark.

Bornholm (vår, sommar)
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
kFredda skrev:
Många trevliga förslag, här kommer en ö till nu när alla våra nordiska grannländer är representerade utom Danmark.

Bornholm (vår, sommar)

Bra sagt Fredrik! Hur kunde jag glömma Bornholm? Bornholm på hösten är inte helt fel, var där i slutet av oktober för 4 år sen och det var verkligen underbart där då.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Några ställen jag kan tänka mig...

- Höga kusten med Skuleskogens Nationalpark
- Norra Kvill
- Rogens naturresevat (Att råka springa på myskoxarna vore ju inte helt fel.)
- Orsa Finnmark

Tja det var någar idéer
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Skärgården utanför Karlskrona verkar inte heller fel.

Såg ett reportage i något resemagasin därifrån och det verkade mysigt...

/Patrik
 

Arleklint

Aktiv medlem
Oj vad idéer. Det viktiga som jag ser det är att vi kan ordna resan billigt. Tänk gärna till lite hur det går att nå och vistas på era resmål till en låg penning.

Ju lägre kostnad vi kan ha - givetvis i kombination med ett populärt resmål - desto fler kan ha glädje av det. Och ju fler vi blir desto större möjligheter till mängdrabatter av olika slag.

Har du känningar så att vi kan få låga priser på det sättet är det värdefullt.

Vi kan säkert - som på Landsort - baka in kurser och annat kostnadsfritt. Vi har ju många som är duktiga på foto som kan lära oss andra. Vi är mycket folk med olika kunskaper och kontakter och bör kunna få till nått billigt och trevligt med idéella krafter.

Öland
Gotland
Österlen
Koster (höst)
Höga kusten med Skuleskogens Nationalpark
Norra Kvill
Rogens naturresevat
Orsa Finnmark
Karlskrona skärgård

Norge - Songefjorden
Island (IcelandExpress)
Scotland (RyanAir)
Irland (RyanAir)
Åland
Bornholm
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
- Rogens naturresevat
Inte alltför långt ifrån så ligger Lofsdalen och lägger man resan under lågsäsong så har ett antal HSB föreningar stugor där.De har faktiskt en egen gata där. Jag hyrde i somras av HSB-Norra Stor Stockholm och pröjsade 1200 kr för en 6-bäddsstuga med bastu, dusch, tvättmaskin osv i en vecka.

- Orsa Finnmark
http://www.hamravild.com/ har
4 - bäddstugor för 385 kr natten.+ en storstuga för 12 pers + ett vandrarhem.
 
ANNONS