Annons

Hur "tålig" är 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Inte i förhållande till andra Systemkameror, utan i förhållande till den kamera jag har idag.
Kameran jag har idag är en Canon Digital Ixus V (kompaktkamera).
Som ser ganska lömtålig ut, men känns robust, och har åkt i backen ett par ggr utan problem.

Tåls bevisligen också att fota i regnet/snön med.
Inga problem vad jag märkt med kyla (ner till -20 utomhus i ett par timmar, inget prob)

Men hur klarar sig en 300D mot krafitga stötar?
I regn/snö?
I kyla?


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
300D har ett skal av hårdplast som med all säkerhet spricker när den träffar det stenlaggda golvet eller asfalten..

300D tycker inte om att att bada eller duscha.

300D har en batterilucka och en lucka för minneskortet, samt fack för minneskortet som jag upplever som mindre fältmässiga. Det är nog dessa luckor som lossar först.

300D är med all sannolikhet designad för att hålla mekaniskt i 3-5 år om den används på semesterresor och helger/högtider ed ett uttag av kanske 2000 bilder per år.

300D som bor hos mig kommer med all säkerhet vara utbytt mot en modernare variant inom högst 3 år.

/Roland som inser att Canon kommer lansera nya kameror i mars 2004 och då en uppföljare till 10D med EF-S och EF fattning och förbättrad presstanda och 300D kommer fåe en uppföljare inom ett år från den tidpunkten. Priset kommer ligga konstant för att sjunka svagt på nya kameror.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag är inte så säker på att plasten skulle spricka vid ett eventuellt fall. Jag kan ha helt fel men har för mig att jag har läst att den plast som används i EOS-kameror är samma typ av material som används till skottsäkert glas och annat. Om det stämmer så ryker nog komponenter inne i kameran innan skalet ger sig.
 

RolandM

Aktiv medlem
alcedo skrev:
Jag är inte så säker på att plasten skulle spricka vid ett eventuellt fall. Jag kan ha helt fel men har för mig att jag har läst att den plast som används i EOS-kameror är samma typ av material som används till skottsäkert glas och annat. Om det stämmer så ryker nog komponenter inne i kameran innan skalet ger sig.
Det knakar om kameran när jag håller i den och trycker lätt på höljet.....Låter inte särskildt förtroendeingivande...Upplever att plasten är av samma sort som sitter i 1000F ochhöljet till min mobiltelefon. Tror inte helelr att den blir starkare av att vistas i minusgrader.
 

muster

Aktiv medlem
En handlare i stan sa att han läst om en jämförelse mellan 10D och 300D där de "tappades" i backen. Faktum var att 300D höll bättre än 10D!

Har inte aning om vad hans källa var dock.
 

mrsandin

Aktiv medlem
Att det knakar behöver inte betyda att plasten är av dålig kvalitet... Kan vara en slags deformationszon precis som på bilar. Nu spekulerar jag bara men kan hända att canons tekniker tänkt så. Själv tror jag att den är rätt tålig men kanske inte direkt ett fall i stengolvet.. Det bör man inte ens utsätta en proffskamera för även om de skulle hålla.

/david
 

RolandM

Aktiv medlem
Jo att det kan vara en säkerhestgrej är möjligt och matrial som ger efter håller bättre. Dock är känslan av det inte övertygadnde i en apprat för 10 000:-, då det låter dyrt samt att tummen känns som den är på väg in i kameran. Prova ni som har och tryck till med tummen där tummen ska vara i greppet på kameran.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man tappar INGET som kostar dyrt i stengolv, eller asfalt heller för den delen. Håll i grejorna hårt. Mobiltelefoner undantagna som man får tappa ibland dock. De 'ska ha' en smäll ibland :)
Objektiv gillar inte heller att tappas. Särskilt inte de dyraste.

Vad är det dyraste ni tappat? För 20 år sedan tappade jag en Tokinaglugg. Filtret stansade ett snyggt, stort hål i påsen jag hade den i :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
alcedo skrev:
Jag är inte så säker på att plasten skulle spricka vid ett eventuellt fall. Jag kan ha helt fel men har för mig att jag har läst att den plast som används i EOS-kameror är samma typ av material som används till skottsäkert glas och annat. Om det stämmer så ryker nog komponenter inne i kameran innan skalet ger sig.
Nej.. EOS 5 har en skal av polykarbonat, vilket är samma som de använder vid tillverkning av mc-hjälmar. EOS 1V har en legering som är otroligt hållbar. När vi hade besök av Per Karlsson (Ansv. för Canons pro-avd.) så tjongade han en 1Ds i bordet rejält.. inte en skråna... Så det är bara de lite häftigare modellerna som har tåligt skal. Knappast budget/konsumentkamerorna.

Att 300D skulle hålla bättre än en 10D vid ett fall i backen låter mycket underligt... Så den där "testen" ger jag inte mycket för då jag inte tror på fullt allvar att någon rescencent har släppt 25kkr i backen..
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det dyraste jag har tappat var nog mitt EF 100/2.8 Macro USM rakt i plurret..(7100:).. 1200:- i självrisk gick det på.

Vet dock att det var en här på sidan som tappade sin 10D i plurret typ 3 dagar efter han fått den...
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Vet dock att det var en här på sidan som tappade sin 10D i plurret typ 3 dagar efter han fått den...
Jobbigt värre dock fick en repa på bakstyckets LCD skärm första dagen =( men det är inte så störande när man är en perfektionist... ahum vad sa jag just där???

Det är något som borde förbättras den är otroligt utsatt och kostar ca 1000:- att byta...
 

Robert_B

Aktiv medlem
121an skrev:


Det är något som borde förbättras den är otroligt utsatt och kostar ca 1000:- att byta...
jösses 1000 kr.

Då rekomenderar jag

http://www.daproducts.com/products.htm

LCD-skydd till både 10D och 300D (även andra kameror). Har varit uppe i tidigare forum.

Med den utesluter man åtminståne en faktor till ifall olyckan är framme. Har använt den till 10D:n sedan inköpet av kameran, och den har räddat LCD:n några gånger.

Lite off topic, men detta kan vara ett sätt att höja skyddet på 300:an

/Robban
 

Jocce

Aktiv medlem
Robert_B skrev:
jösses 1000 kr.

Då rekomenderar jag

http://www.daproducts.com/products.htm

LCD-skydd till både 10D och 300D (även andra kameror). Har varit uppe i tidigare forum.

Med den utesluter man åtminståne en faktor till ifall olyckan är framme. Har använt den till 10D:n sedan inköpet av kameran, och den har räddat LCD:n några gånger.

Lite off topic, men detta kan vara ett sätt att höja skyddet på 300:an

/Robban
Finns denna nånstans i sverige att se på hur den är utformad?


/Jocce
 

fjalstal

Aktiv medlem
Polykarbonatplaster är fantastiska material som rätt konstruerat håller för mycket stora krafter. Däremot kan den vara känslig för kyla och blir då sprödare. Jag höll på med radiostyrt flyg mycket förr och på vintern sprack polykarbonatdetaljerna en hel del. Att polykarbonatplast låter mycket är däremot samt. När man klipper eller bearbetar den så låter det hemskt i mina stackars gamla känsliga öron. Den gnekar och knakar nåt otroligt :)
 

Robert_B

Aktiv medlem
Jocce skrev:
Finns denna nånstans i sverige att se på hur den är utformad?


/Jocce
Vet inte, jag har inte sett den här i Sverige. Vore intressant om det det gick att få tag på i Sverige

Jag beställde den från da Products i USA för ca 70 kr inkl frakt. Det var värt att testa tyckte jag då, jag ångrar det absolut inte. Det enda som ev. kan störa är att lcd-skärmen "flyttas" ut ca 1.5 mm.

/Robban
 

Jocce

Aktiv medlem
Robert_B skrev:
Vet inte, jag har inte sett den här i Sverige. Vore intressant om det det gick att få tag på i Sverige

Jag beställde den från da Products i USA för ca 70 kr inkl frakt. Det var värt att testa tyckte jag då, jag ångrar det absolut inte. Det enda som ev. kan störa är att lcd-skärmen "flyttas" ut ca 1.5 mm.

/Robban
skulle du kunna ta ett kort på kameran (om du har en annan) med grejen påmonterad?
Och kanske på själva grejen bara oxo?
Verkar vara vettigt skydd för de pengarna...


/Jocce
 

Robert_B

Aktiv medlem
Det var precis den idén jag också fick, jag har en liten pocket digital liggandes i skåpet. tyvärr har jag lånat ut 10D:n , men den kommer tillbaka i dagarna. Jag kan maila dig bilden om du vill när jag får tillbaka kameran.

mvh
Robban
 

Damocles

Aktiv medlem
Plasten i sig spricker troligen inte då den flexar mer än vad metall gör.

Det är risken med 10D, metallen flexar inte på samma sätt som lite mjukare plast gör så ett metallhälje är mer stryktligt i vissa fall men spricker lättare.

Försök gör nåt tungt med en kniv i riktigt hårt stål i utomhus på vintern. Men se till att ni har råd att förlora kniven.

. Dock är känslan av det inte övertygadnde i en apprat för 10 000:-,
Tja, den är byggt för samma segment och på samma maner som canons näst billigaste systemkamera 300V. Att den kostar 10k är för att den är digital. Men förvänta dig inget över en 300V.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Man tappar INGET som kostar dyrt i stengolv, eller asfalt heller för den delen.


Klart man gör...
Hört talas om Murphys lag?

Utgår från att prylar som används aktivt också förr eller senare riskerar att skadas. Därför försäkrar jag dem. Känns mycket tryggare.
 
ANNONS