Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M42 adapter, vad köpa för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Har nu en M42 adapter för Fujifilm X serien utan kontakter.

Har inte lekt med detta tidigare och har ett par frågor?

Passar alla objektiv som har M42 screw mount angivet?
Finns det något intressant gammalt objektiv som kan rekommenderas?

Gärna objekiv som ger optiskt annorlunda och lite konstnärliga bilder.

Tusen tack för era tips?

MVH Julle.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
jag har testat många m42 objektiv och det som är sämst enligt mitt tycke har varit på 200 mm.
oskarpt, tungt och klumpigt.

annars har jag varit nöjd med alla andra.
50 mm super takumar objektivet var galet bra, tycker fasiken det var bättre än nikons moderna 50 mm.

men sen går det rykten på nätet att det är galet radioaktivt och ger cancer i ögat vid en snabb titt i sökaren.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
ångrar lite

Har sålt nu men hade under en period som komplement en Sony Nex7 och ett gäng Pentax objektiv med K-fattning från 70-talet.

De var av mycket hög optisk kvalité. Speciellt mitt gamla kit objektiv 55 mm f1.8. och ett 100mm makro f4.0 Skärpa, färger och kontrast MINST i paritet med nya. Konstig paradox var att jag upplevde motsvarande 1-2 bländarsteg snabbare tid jämfört med moderna objektiv. Varje gång. De måste ha varit behandlade på ett annat sätt.....

Blev för mycket prylar till slut att förhålla sig till. Så jag sålde dem på Tradera men kryssade inte i att jag även vände mig utanför Sverige. Blev utsatt för påtryckningar minst sagt att gå runt "misstaget" och det fanns flera som var intresserade av just 55:an och min 400 mm. Det gjorde jag inte men intresset för gamla Pentax objektiv verkade vara mycket stort. Även internationellt


 

Björkhult

Aktiv medlem
Har sålt nu men hade under en period som komplement en Sony Nex7 och ett gäng Pentax objektiv med K-fattning från 70-talet.

De var av mycket hög optisk kvalité. Speciellt mitt gamla kit objektiv 55 mm f1.8. och ett 100mm makro f4.0 Skärpa, färger och kontrast MINST i paritet med nya. Konstig paradox var att jag upplevde motsvarande 1-2 bländarsteg snabbare tid jämfört med moderna objektiv. Varje gång. De måste ha varit behandlade på ett annat sätt.....

Blev för mycket prylar till slut att förhålla sig till. Så jag sålde dem på Tradera men kryssade inte i att jag även vände mig utanför Sverige. Blev utsatt för påtryckningar minst sagt att gå runt "misstaget" och det fanns flera som var intresserade av just 55:an och min 400 mm. Det gjorde jag inte men intresset för gamla Pentax objektiv verkade vara mycket stort. Även internationellt
Vi Pentaxianer kallar det "pixiedust" ;-)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Titta på optik från konica, bra skarp och prisvärda
Nu handlade det ju om M42, inte Konica.

Ett tips kanske kan vara att titta efter objektiv från Fuji. De håller mycket hög klass, men är inte så lätta att få tag på. Ett av de bästa jag har är en Fujinon 55/1,8. Den tecknar skarpt redan på full öppning över µ4/3-formatet, och eftersom den är plantecknande duger den väldigt bra till att tilta.

Jag skulle gärna vilja ha en Fujinon 24 mm, som skulle sitta som en smäck just för tiltning.

Fujica gjorde ett flertal SLR-kameror med M42 under sjuttiotalet, och deras antireflexbehandling är lika bra som på dagens objektiv.
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Fujica_ST801
 

knobloch

Aktiv medlem

siamthai

Aktiv medlem
Takumar 50mm f1.4 är legendariskt och är enligt min åsikt kanske oslagbart. Jag har haft ett antal olika versioner av dessa men det som jag gillade bäst och som jag har behållit är SMC TAKUMAR 1:1.4/50 . Ett annat M42 objektiv som jag har och verkligen kan rekommendera är Mamiya / Sekor 55mm F 1.4 som är helt galet skarpt redan från max bländaröppning. Vad gäller skärpan slår det t.o.m. Takumarobjektivet.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ricoh Rikenon 50/2 är ett av de skarpaste normalobjektiv som gjorts, finns även i M42. Takumar 135/3.5 är en klassiker liksom Orestor 135/2.8.

Självklart är inte 200mm sämre till M42 än till någon annan fattning som någon ville antyda tidigare. Vad är det för trams, beror ju på vilket objektiv, inte på brännvidden.
 

siamthai

Aktiv medlem
men sen går det rykten på nätet att det är galet radioaktivt och ger cancer i ögat vid en snabb titt i sökaren.
Ingen fara med de radioaktiva Takummaobjektiven. Radioaktiviteten är låg och med objektivet monterat på kameran är risken försumbar. Man bör dock naturligtvis inte hålla objektivet direkt mot ögat
 
ANNONS