Annons

Trådlös blixtstyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

johannessm

Ny medlem
Hej alla kloka!

Jag har en gammal Canon 5d med en 430 ex blixt jag brukar använda med en enkel förlängningskabel.
Har sett att det går att fyra av blixten trådlöst typ pocket wizard, men vad tror ni skulle funka till mina gamla grejer?
Funkar rentav det som säljs i butik för de nyare kamerorna/blixtarna?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej alla kloka!

Jag har en gammal Canon 5d med en 430 ex blixt jag brukar använda med en enkel förlängningskabel.
Har sett att det går att fyra av blixten trådlöst typ pocket wizard, men vad tror ni skulle funka till mina gamla grejer?
Funkar rentav det som säljs i butik för de nyare kamerorna/blixtarna?
Hej !

Lite läsa, det öppnar en till tråd mitt i .

//MW
 

larjo

Aktiv medlem
Hej alla kloka!

Jag har en gammal Canon 5d med en 430 ex blixt jag brukar använda med en enkel förlängningskabel.
Har sett att det går att fyra av blixten trådlöst typ pocket wizard, men vad tror ni skulle funka till mina gamla grejer?
Funkar rentav det som säljs i butik för de nyare kamerorna/blixtarna?
Pocket Wizard är dyra. Ett par Yongnuo rf-603c II hittar du på Amason eller Ebay för ca 300 kronor. Funkar lika bra :)
/Lars
 

Smw

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Köp en Canon 90EX. Kan hittas begagnad inte alltför dyrt. Med den kan du styra din 430EX trådlöst och med full E-TTL-mätning.

90EX kan du även använda som upplättningsblixt. Den är inte speciellt ljusstark, men praktiskt liten att ha med sig.

Kolla dock upp att din kamera kan konfigurera en extern blixt från kamerans menyer. Jag minns inte riktigt när det dök i EOS-kamerorna. Om den inte kan det är en Canon ST-E2 ett bättre alternativ. Den konfigurerar man med knappar på själva apparaten. En sån kan man också hitta hyfsat billigt begagnad.
 

apersson850

Aktiv medlem
Möjlighet att ställa in blixten via kamerans menysystem kom med modellerna 40D och 1D Mark III, vilka lanserades 2007. I en 5D finns inte möjligheten.
 

Smw

Aktiv medlem
Möjlighet att ställa in blixten via kamerans menysystem kom med modellerna 40D och 1D Mark III, vilka lanserades 2007. I en 5D finns inte möjligheten.
Hej !

Riktigt vad som går till en 5D var inte lätt, infon om om denna sändare
är vad jag funnit, detta:

Compatible cameras: EOS type-A camra compatible with E-TTL II/E-TTL autoflash

Exposure control system: E-TTL II/E-TTL autoflash, manual flash, stroboscopic flash, auto exteral flash metering

//MW
 

johannessm

Ny medlem
Ok kikat runt nu och funderar på om YongNuo YN-622C är kompatibla med 5D och 430 ex.. rf 603 har ju inte ttl eller vad det nu heter?
 

PMD

Aktiv medlem
Har du kollat upp Canon ST-E2? En begagnad sådan är förmodligen det billigaste sättet att få trådlös styrning med TTL till din 430EX.

Jag tycker att det är mycket bekvämt att kunna blixtfotografera med TTL-mätning. Om man ska köra blixten manuellt blir det en massa gissande och testande innan man har fått till rätt inställning, och om man flyttar kamera och/eller blixt så måste man börja om med nya inställningar. Visst vänjer man sig och blir van att gissa hyfsat rätt när man hållit på ett tag, men med TTL-mätning så blir det rätt från första början.
 

johannessm

Ny medlem
Har du kollat upp Canon ST-E2? En begagnad sådan är förmodligen det billigaste sättet att få trådlös styrning med TTL till din 430EX.

Jag tycker att det är mycket bekvämt att kunna blixtfotografera med TTL-mätning. Om man ska köra blixten manuellt blir det en massa gissande och testande innan man har fått till rätt inställning, och om man flyttar kamera och/eller blixt så måste man börja om med nya inställningar. Visst vänjer man sig och blir van att gissa hyfsat rätt när man hållit på ett tag, men med TTL-mätning så blir det rätt från första början.
Kollade upp ditt tips och det blir nog en st-e2. De andra alternativen verkar vara bättre för nyare kameror. Verkar praktiskt med fokushjälpen man får via den också. Tack för råden!
 
ANNONS