Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

CaolIla

Aktiv medlem
Otroligt!!! :)

En tråd som handlar om valet mellan två olika Nikon-kameror börjar från inlägg 31 handla om vilken kamera Canon-fotograferna kommer att använda på OS....

Det är bara att blanda och ge i trådarna.... ;)
 

AWid

Aktiv medlem
Otroligt!!! :)

En tråd som handlar om valet mellan två olika Nikon-kameror börjar från inlägg 31 handla om vilken kamera Canon-fotograferna kommer att använda på OS....

Det är bara att blanda och ge i trådarna.... ;)
Reagerade på samma sätt som du, men han kanske postade i fel tråd😜

I vilket fall som helst så har du nog valt en kamera som du kommer att få mycket glädje av.
 

esbtse

Aktiv medlem
köp aldrig första generationen anv nyteknik

En bra regel är att aldrig köpa första generationen av ny tekologi, Väna tills kameran har mognat. Själv kommer jag nog köpa D850 om två år om det inte finns en bättre kamera då.

Jag har börjat fundera över att byta ut min gamla D800, men är lite tveksam till vad jag skall byta till.

En del tankar går åt att välja Z-serien. Är lite fundersam över EVF men det är kanske bara konservatism där.
Funderar också över vilka objektiv som inte kommer att fungera som de ska med FTZ-adaptern.
Att mitt 300/2.8 och Nikkor 105/2.8 kommer att fungera är det ingen tvekan om.
Tror också att Irix 15/2.4 kommer att funka, manuellt som det är.
Tamron 24-70/2.8 tidigare modellen kanske kan bli problem?

Sedan är det då D850 som står på val-listan.
Det känns mer säkert att jag kommer att bli riktigt nöjd med en sådan.
Är dock lite brydd över den saknade blixten som gör att trådlös blixtstyrning av SB600 och SB700 kanske inte fungerar då?

Det är framförallt natur, landskap och macro som står på menyn. Av dessa är det främst vid macro som jag använt trådlös blixt till såklart.
Men jag vill ju att utrustningen skall klara även annat.

Någon som har koll på kompatibiliteten mellan FTZ och andra objektiv än Nikons?
Någon som har koll på blixtanvändningen trådlöst med D850?

Har sneglat på alternativen strax under D850 också.
D810 kanske inte så stor diff mot 800?
D750 ersätts ju snart av D780...
 

CaolIla

Aktiv medlem
En bra regel är att aldrig köpa första generationen av ny tekologi, Väna tills kameran har mognat. Själv kommer jag nog köpa D850 om två år om det inte finns en bättre kamera då.
Det var nog en del av mina tankar när jag valde att fortsätta på samma spår. Det kommer nog fler byten, och vem vet hur det ser ut då?
En sak är säker. Något andrahandsvärde kan man ändå inte räkna med i något av fallen. :(
 

CaolIla

Aktiv medlem
Reagerade på samma sätt som du, men han kanske postade i fel tråd😜

I vilket fall som helst så har du nog valt en kamera som du kommer att få mycket glädje av.
Ja, många inlägg är bara svar på föregående inlägg utan en tanke på vad tråden handlar om egentligen. 😊

Jag känner mig säker i mitt val, väl medveten om att det är helt och hållet upp till mig vad resultatet blir. 😉
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har börjat fundera över att byta ut min gamla D800, men är lite tveksam till vad jag skall byta till.

Sedan är det då D850 som står på val-listan.
Det känns mer säkert att jag kommer att bli riktigt nöjd med en sådan.
Jag använder två D800. Rent bildmässigt sett är de tillräckligt bra, men framöver är en uppdatering aktuell. Z-serien går i dagsläget bort för mig; enbart en kortplats och batterigreppet saknar höjdavtryck. Det har kanske inte så stor betydelse för andra, men för mig är det två avgörande faktorer.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Jag använder två D800. Rent bildmässigt sett är de tillräckligt bra, men framöver är en uppdatering aktuell. Z-serien går i dagsläget bort för mig; enbart en kortplats och batterigreppet saknar höjdavtryck. Det har kanske inte så stor betydelse för andra, men för mig är det två avgörande faktorer.
Ja, som sagt ångrar jag inte mitt val att gå från D800 till D850.
Det är skillnad om än inte gigantisk.

ISO-egenskaper, frame-rate och vinklingsbar touch-skärm är nog det jag hittills uppskattat mest. 👍
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja, som sagt ångrar jag inte mitt val att gå från D800 till D850.
Det är skillnad om än inte gigantisk.

ISO-egenskaper, frame-rate och vinklingsbar touch-skärm är nog det jag hittills uppskattat mest. 👍
Grattis! Ja, det är D850 det lutar åt. Men först uppdatera lite optik:)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
från D800

Har gått från D800 till Z7. D800:an idag används av min fru. Har även en D500 där mitt Nikon tele 200-500 för det mesta sitter monterat på.

Ångrar inte och är till största delar nöjd. Tystare, focus peaking, se i sökaren hur det kommer att bli på riktigt. Underlättar för mig mycket vid macro bilder. Gillar också möjligheten till focus stacking även om man också behöver ytterligare ett program i datorn.

Tycker bilderna blir mer exakt fokuserade med Z7 jmf med D800:an. Ingen känsla av att man behöver kalibrera och ändå inte var helt säker på att det blev optimalt. Vet inte hur många gånger jag har hållit på med just den parametern.

Har snart köpt 2 Z objektiv. Ett 35 mm som är mycket bra och ett 20 mm på ingång. Fina Sigma Art 35 mm finns dock kvar i familjen. Kan låna det då och då :) Nikon 105 mm makro funkar klockrent.

Z7 hade / har problem med ett av mina favorit objektiv. Ett Sigma 180 mm som är mycket skarpt. Fokuseringen inte distinkt. Använder det på D500 i stället.

En bra kamera men skulle kanske inte vilja ha den som enda kamera. D500:an är ett bra komplement för mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem

esbtse

Aktiv medlem
blir nog det för mig också om inte det fins en efterföljare

D7 har för många barnsjukdomar. Bra på video men med adapter så fungerar ej Mekaniks AF. Slår direkt på ett av mina teleoptik.

Troligtvis bättre på att ställa skärpa på manuella optik. Har dock mindre dynamisk område än D850 ger bandning i skuggor.

Man kan enbart blända ner till 5.6:1 vid DOF. Troligtvis kommer detta fixas vid FW uppdatering.

Enbart en minnes kort slott dvs kameran är ej för avancerade amatörer och proffs.

Stativ fäste är i vägen vid användning av snabb platta om adapter används. Troligis kan ett motering avett L fäste fixa detta men då måste platta passa denna.
Mvh
Tack för alla inspel, mest de som faktiskt var tänkta som svar på min fråga. ;)

Det blev en DSLR igen.
Tiden får utvisa hur klokt eller oklokt det var, men det känns bra.

En rekondad D850 från Nikon blev det.
12.000 under dagens Cyberphoto-pris.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Slö

Med följande fokus och auto-ljusmätning typ AV eller TV-läge så är de kamerorna (Z-serien) väldigt slöa. Såg i någon video på tuben att den verkliga bildhastigheten låg på ca 4-4,5 bilder per sekund då man körde så (tror de var Steve Perry) och inte 7 eller vad nikon säger i sin reklam. Kanske förfokuserar han och kör i manuellt läge för att kunna bränna av en snabbare serie.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag upplever den absolut inte som slö, beror kanske på vad man har för objektiv på. Vissa objektiv är slöa. Sedan måste det ju finnas ordentligt med ljus också. Ligger man på 1/2sek slutartid rasslar det inte så fort.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Uppdatering

Kollade igen och det var som så att gränsen för automatisk exponering och live-viewuppdatering låg på 5,5 (inte 4,5) b/s. Är det någon som vet om detta blivit bättre med senaste uppdateringen?
 

AWid

Aktiv medlem
Kollade igen och det var som så att gränsen för automatisk exponering och live-viewuppdatering låg på 5,5 (inte 4,5) b/s. Är det någon som vet om detta blivit bättre med senaste uppdateringen?
Kanske inte förstår vad du menar, men Z6 tar upp till 12 fps med båda AE och AF fullt igång och uppdatering av sökaren kontinuerligt. Fixades med FW 2.0 våren 2019. Men det är kanske något annat du menar?

Kolla även denna länk
https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nikon-z6-och-z7-far-ogon.htm
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kanske inte förstår vad du menar, men Z6 tar upp till 12 fps med båda AE och AF fullt igång och uppdatering av sökaren kontinuerligt. Fixades med FW 2.0 våren 2019. Men det är kanske något annat du menar?

Kolla även denna länk
https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nikon-z6-och-z7-far-ogon.htm
Det står inget om att karusellprojektorn skulle ha ersatts med en filmprojektor i extended-läget.

Thom Hogan skriver så här:

"There's been some confusion about frame rates with the Z6. With the mechanical shutter, you top out at 5.5 fps with a Live View update. To get the 12 fps you need to select High-Speed Continuous (Extended), which puts the camera into that slide show type of viewfinder update. Autofocus and exposure work as normal at the top frame rate (starting with firmware 2.0)."
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har använt min Z6 nu i snart två veckor.

Mycket trevlig kamera. Med 24-70F4 blir den väldigt liten och kompakt.
Jag misstänker att den har lite sämre dynamiskt omfång än min D750, men de är näst intill likvärdiga.
ISO bruset gillar jag snäppet mer på min d750, men det kan även ha med inställningar i lightroom hur man pressar fram bäst resultat.

En nackdel jag märkt med elektronisk sökare jämfört med optisk är att om jag fotar inomhus i dunkelbelysning så måste jag ställa ner ljusstyrkan så att det matchar omgivningens ljus. Annars så börjar mitt vänstra öga, det jag blundar med att se suddigt/ grumligt. Ingen aning om varför.

Jag kommer behålla min D750. Ägde två men sålt den ena.
Jag antar att jag kommer ha mitt 70-200 monterat på D750 och använda Z6 mer som en walkaround kamera för lättare objektiv.

Här körde jag animal eye autofokus med ftz adapter + nikon 105mm f1.4
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS