Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera över att byta ut min gamla D800, men är lite tveksam till vad jag skall byta till.

En del tankar går åt att välja Z-serien. Är lite fundersam över EVF men det är kanske bara konservatism där.
Funderar också över vilka objektiv som inte kommer att fungera som de ska med FTZ-adaptern.
Att mitt 300/2.8 och Nikkor 105/2.8 kommer att fungera är det ingen tvekan om.
Tror också att Irix 15/2.4 kommer att funka, manuellt som det är.
Tamron 24-70/2.8 tidigare modellen kanske kan bli problem?

Sedan är det då D850 som står på val-listan.
Det känns mer säkert att jag kommer att bli riktigt nöjd med en sådan.
Är dock lite brydd över den saknade blixten som gör att trådlös blixtstyrning av SB600 och SB700 kanske inte fungerar då?

Det är framförallt natur, landskap och macro som står på menyn. Av dessa är det främst vid macro som jag använt trådlös blixt till såklart.
Men jag vill ju att utrustningen skall klara även annat.

Någon som har koll på kompatibiliteten mellan FTZ och andra objektiv än Nikons?
Någon som har koll på blixtanvändningen trådlöst med D850?

Har sneglat på alternativen strax under D850 också.
D810 kanske inte så stor diff mot 800?
D750 ersätts ju snart av D780...
Har samma frågeställning och beslutat att vänta tills D880 och Z8 kommer ut om ca 1 år, om inte så blir det nog D850 för mig men jag behöver gå igenom all optik. Verkar finnas en gräns vid 36Mpix. Över detta så kan äldre inte räcka till. Har även funderat på Z6ii som backup kamera innan D880 när ekonomin blir bättre för att experimentera med hur spegellösa kameror fungerar för mig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har samma frågeställning och beslutat att vänta tills D880 och Z8 kommer ut om ca 1 år, om inte så blir det nog D850 för mig men jag behöver gå igenom all optik. Verkar finnas en gräns vid 36Mpix. Över detta så kan äldre inte räcka till. Har även funderat på Z6ii som backup kamera innan D880 när ekonomin blir bättre för att experimentera med hur spegellösa kameror fungerar för mig.
Vart så "besviken" på hur Z-serien vart faktiskt. Men är glad att det fortfarande finns andra val kvar för framtiden. Och när allt kommer omkring så kommer det ju finnas fina kameror på begagnat marknaden många år framöver med massor av objektiv. Och sedan någon gång ännu längre i framtiden kanske de nya kamerorna har landat i något man kan trivas i.
Hade önskat att de slutade bara blint fortsätta att öka upplösningen, för min del stannade intresset för den ökningen runt 24 Mpix som räcker för allt jag vill göra. de får gärna fortsätta utveckla andra saker som AF, DR och bildstabilisering och annat) även hmm jag inte direkt känner att det behövs heller, men så det slutar att pilla mer i upplösning så filer blir tyngre att arbeta med och objektiv man har haft blir "sämre" kompatibla med husen).
Den sista nya kameran jag hade var en D810 och redan där tyckte jag att filerna blev otympliga och att Af var lite trög, men det verkade de ha fixat till i D850 och seriebildstagningen blev ju bättre, så en D850 någon gång i framtiden verkar som en bra övergång då någon av mina D4or dör. Alternativt en D5 eller D6 då som verkar väldigt fina också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du skrev

24 Mpix som räcker för allt jag vill göra. de får gärna fortsätta utveckla andra saker som AF, DR och bildstabilisering och annat

Där har du Z6

Jag tycker min D800 har urkass ergonomi nu efter att ha använt mest Z6 i 10 månader.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Du skrev

24 Mpix som räcker för allt jag vill göra. de får gärna fortsätta utveckla andra saker som AF, DR och bildstabilisering och annat

Där har du Z6

Jag tycker min D800 har urkass ergonomi nu efter att ha använt mest Z6 i 10 månader.
Ah då är jag med. ja om det ändå bara vore det det hängde på skulle den nog fungerat:) Jag inser att den är skitbra för många, men för mig blev det en besvikelse. Förmodligen för att förväntningarna var andra innan. Så adaptern utseendet och ergonomin för mig sänkte den i sjön för mig.
 
ANNONS