Annons

Ojämn blixtexponering 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
Jag har läst i tidningen FOTO, och i en tidigare tråd på detta forum, om för mörka blixtbilder på 300D.

Personligen tycker jag snarare att problemet är ojämn blixtexponering (använder 420EX blixt). Ibland blir det aldeles för mörkt och ibland på gränsen till för ljust. Skulle jag "busladda" den föreslagna blixtkompenseringen skulle jag fräta sönder vissa bilder.

Någon som upplever samma sak?

(I övrigt är jag mycket nöjd med kameran)
 

Brännbäck

Ny medlem
Jag fotar visserligen med 300D:s inbyggda blixt (äger ingen extern ännu) och det kan i mitt fall inte helt uteslutas att det är skit bakom spakarna, men jag finner det ändå märkligt att jag ALDRIG lyckats ta en "jämn" serie blixtbilder. :( Jag upplever med andra ord precis som du Tobias ojämn blixtexponering.

Faktum är att bilderna betydligt oftare är tokljusa och sönderfrätta, än för mörka! Trist, eftersom det är betydligt svårare att rätta till de "misstagen" i Photoshop...

Har en 300D som jag uppdejtat till firmware version 1.1.1.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag har ingen annan erfarenhet av TTL-blixt än med min nuvarande Minolta D7i samt blixt HS5600. Jag upplever även med den ojämn blixtexponering & skulle vilja höra hur ni andra upplever TTL & jämnhet i exponering.

Ni som har 300D, 10D, D100 mm, hur fungerar det för er. Får ni jämna blixtexponeringar? Även svar från analogfotografer är självfallet intressanta.

Larsa
 

Bulla

Aktiv medlem
Sen jag började använda FEL har det funkat betydligt bättre. Lite bökigare är det förstås.


Just nu är det utan blixt som gäller... 50mm 1,8 och 1600 ISO. Mycket, mycket roligare =)

/Olle
 

Brännbäck

Ny medlem
Förlåt en korkad fråga, men vad använder du när du använder FEL? Förkortning för något, men vad?

Hmm... ljusstark glugg och högt ISO-tal låter sannerligen som en trevlig kombination!
 

Bulla

Aktiv medlem
Flash Exposure Lock. Sikta med mittenfokus på något med neutralt gråvärde och tryck på den lilla stjärnan (som är även utzoomning när du titta på bilderna). Då skjuter kameran en blixt och läser av värdet. detta sparas sen en tid och nu kan du fokuser, komponera och ta bilden med den blixt du ställde in tidigare.

Hoppas du förstår en rörig beskrivning... *trött*

/Olle
 

tobias l

Aktiv medlem
Jag har intrycket att 300D (till skillnad från EOS300 och EOS30) kan fyra av blixten innan den är fullt uppladdad och därmed ge en mörkare bild. Vanligen är första bilden i en bildserie ljus och nästkommande mörkare (om man fyrar av snabbt).

Någon mer som sett det fenomenet?

Angående utfrätta bilder: Jag har fått snudd på för ljusa bilder ibland, men inte utfrätta (med 420EX riktad snett uppåt och mjölkfärgad plastkåpa). Med inbyggda blixten blir närliggande motivdelar (typ ansikten) utfrätta, men det är väl inte så konstigt om man har ett vinterblekt ansikte mot en mörk bakgrund. Eller?
 

camag

Aktiv medlem
Hej

Jag har också problem med för ljusa bilder snarare än för mörka med min 300D.

En bild av tre, med blixt inomhus, blir för ljus och helt urfrätt. Jättetråkigt!

Jag använder den lilla inbyggda blixten i kameran då jag inte haft råd att köpa någon annan ännu.

Tänkte bara att jag skulle skriva om detta, eftersom Larsa Zingmark undrade...

/Catarina
 

Bulla

Aktiv medlem
När du fotar ligger antagligen den mittersta fokuspunkten över någon mörk yta. Då fräter det ut ljusa ytor.

Pröva att använda FEL. Det fixar sånt och är efter lite träning enkelt att använda.

Observera att kameran inte ställer in blixtexponeringen när du fokuserar utan först när du tar bilden.

Därför blir det ofta fel om man först fokuserar och sedan komponerar om bilden. Hamnar då fokuspunkten på bakgrunden blir ofta förgrunden alldeles för ljus då kameran försöker få bakgrunden bra exponerad.
 

camag

Aktiv medlem
Bulla skrev:

Observera att kameran inte ställer in blixtexponeringen när du fokuserar utan först när du tar bilden.

Därför blir det ofta fel om man först fokuserar och sedan komponerar om bilden. Hamnar då fokuspunkten på bakgrunden blir ofta förgrunden alldeles för ljus då kameran försöker få bakgrunden bra exponerad.
Tack!
Där lärde du mej någonting!
Nu måste jag bara lära mej att använda det där FEL, sedan blir det säkert bättre!

/Catarina
 

Bulla

Aktiv medlem
Det är lite bökigt. Speciellt i stressade situationer.
Har man använt det några gånger så brukar det sitta. Speciellt om man glömmer någon gång då och då och tar en utfrätt bild.

/Olle
 

Smajly

Aktiv medlem
Hade liknande problem i ett tidigt stadie tills jag började använda egen VB (vitbalans tor jag) efter det så blir bilderna mycket bättre.
Testa...
I min portfolio har jag ett par bilder på ett barn som är taget med 300D'n och den inbyggda blixten på ganska nära håll.. runt 40-50 cm från ansiktet.
 
ANNONS