Annons

Skottlandstips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyffe

Aktiv medlem
Hej!

Jag och en kompis ska åka till Skottland i sommar (slutet av juni) och vi ska vara där i cirka 10 dagar och ta oss runt med hyrbil. Därför skulle det vara trevligt med tips och råd om vad man "bör" se och göra, tips om billiga övernattningar och mat, kort sagt, alla tips mottages... :)

/Micke
 

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Lyckliga Er! :)

Vi gjorde en sådan resa för några år sedan och det var helt suveränt!!

Vi startade med några dagar i Edinburgh (inte missa!) och körde sedan runt i tio dagar och avslutade sedan med två dagar till där.

Vi körde söderut genom Tweed Valley nästan ner till gränsen mot England och sedan västerut och upp efter kusten till Highlands och sedan ner på ostkusten tillbaka till Edinburgh.

Mycket bra (ibland smala) vägar och väl skyltat hela vägen.
Jättelätt att vara turist i Skottland med alla specialskyltar och vänliga människor.

Inte missa Isle of Skye, Ullapool, Highlands, Loch Lomond, Loch Ness, Unapool, Edinburgh, slotten, ruinerna, Highland Games,uppe vid norra kusten i närheten av John O´Groats finns några utkiksplatser som ska vara kanon, tyvärr var det tät dimma när vi var där, S:t Andrews, Stonehaven har en fin hamn plus mycket, mycket mer.

En stad Ni kan missa är Wick, det var en riktigt ful och död stad.

Vi bodde på små hotell, det var inte så dyrt.

Ett bra tips är att låta turistbyrån i den stad/by där man är boka nästa övernattning.
Hur smidigt som helst! Dom tar en liten avgift men då har man ju nästa natt fixad.

Några bilder finns här:

http://www.jesperk.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=12972

Lycka till!

Jesper
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller med Jesper i mångt och mycket. Har varit där två sensommrar (´96,´97).
Norra delarna är tycker jag är vackrare och mer dramatiskt än de södra delarna. Försök att inte köra för mycket. Misstaget man gör är att man vill se allt. Vilket gör att mna stressar igenom..

Vyer/Natur:
Isle of Skye
Ben Nevis (Dagstur, 4 timmar upp, 4 timmar ner)
Stonehaven
Dumbarton Rock/Castle
Glen Coe
The Trossachs (Callander-Loch Lomond)
Applecross halvön (Loch Kishorn-Belach na ba-Applecross)
Torridon med omgivningar

Sevärdigheter:
Centrala Edinburgh
Stirling (Auld bridge, slottet)
Oban

Fåglar:
Bass rock
St: Abbs head

Tycker ni ska koncentrera er på ett område, norra eller mellersta och göra upp en rutt som tar er runt, med körsträckor på max 10-15 mil.

Billigt boende hittas på B&B..
 

Fyffe

Aktiv medlem
Tack för alla svar o tips! Keep 'em coming! :)

Tänk om det bara inte vore så lång tid innan juni.. Alldeles för mycket jobb mellan somrarna.
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Det är jag som är kompisen som skall med. Tackar för de fina inläggen hittills! Kalas information! Nu blev jag inte alls sugen att resa iväg.. <sneglar ut på snöblandat regn>
 

micke_vb

Medlem
Helt klart måste ni till gamla Edinburgh, det har ju iof sig brunnit där men jag vet inte hur mycket som brann upp. Inverness är ochså en fin stad, Isle of skye är ett måste, Sammantaget är norra och nordöstra Skottland är fint, och givetvis öarna... Mycket fina slott och ruiner, tänk på att de tar betalt för i stort sett allt...
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Nu har vi bokat både flygresa och bil, så, "Scotland, here we come!".

Är det någon som vet hur bensinpriset ligger jämfört med här i Sverige, och vad kostar mat o liknande där? Många frågor blir det....

/Martin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Soppan är dyrare, har för mig att storbritannien är ett av Europas dyraste.

Frukost ingår på B&B ju.. stadig frukost dessutom. Lunchresturangerna öppnar inte förens sent sent.. Priser som i Sverige.

Jag rekommenderar er att skaffa en michelin-karta (bil) över scotland (orange, är den nog fortfarande)... Ruggigt detaljerad.

/Jeppe...inte alls avundsjuk..alls..
 

janm

Aktiv medlem
Jag gjorde en Skottlands-rundtur i somras. Ett par dagar i Glasgow, sen hyrbil upp för västkusten, ut på Isle of Skye, längs nordkusten, söderut läng östkusten, sen tillbaka till Glasgow.
Allt utom ostkusten var väl bra egentligen, beroende på vad man gillar. Glasgow är en intressant stad, "hip" stadskärna med många roliga butiker blandat med ren misär längre ut. Se upp på nätterna.
Hela västkusten är bra, ju längre norrut desto bättre. Lite folk (men trevliga), mycket natur. Isle of Skye får inte missas. Har man nåt intresse alls bör man besöka ett whisky-destilleri, jag var på Oban och Talisker. Oban var roligare, det är så litet och gammalt. Nordkusten och norra västkusten har fina sandstränder (!), branta klippor, mycket djurliv. Cape of Wrath (nordvästspetsen) är en pärla. Missa gärna Loch Ness, nåt turistigare och meningslösare har jag sällan skådat. Stirling är en intressant stad, kolla in den mystiska frimurarpyramiden på kyrkogården.
 

Fredrik-Seger

Aktiv medlem
jag var i skottland i somras med familjen.
det jag tyckte bäst om var den norra delen ute vid kusten och däromkring, var vid en mkt trevlig by som jag inte minns vad den heter.
vi bodde i en överexploaterad liten by, mitt i skottland (tror jag).
vi var vid ett annat ställe som jag också tycket mycket om. det var ett vattenfall som hette plodda falls. jag tyckte att det var mycket spektakulärt. jag minns inte var det ligger men jag kan kolla upp det. hursomhelst. de norra kustregionerna och plodda falls är mina rekomendationer, loch ness kan ni strunta i.
/fredrik seger
 

Nikita

Aktiv medlem
Jag har bott i Edinburgh i tre år och har fortfarande inte hunnit de hela Skottland! 10 dagar är för lite!! :)
Men jag rekomenderar definitivt Edinburgh (branden förstörde bara en nattklubb), missa inte Arthur's Seat!
Ostkusten är inte mycket att se och Loch Ness är inte heller så spånnande.
Glen Coe är fantastiskt vackert, de har ett mysigt vandrarhem. Alla vandrarhem är billiga och bra i Skottland.
Isle of Skye: åk ut till fyren på The Hoe (sydväst) där spelade man in scener till Breaking the waves. Man kan dessutom vandra på the Hoe, köp liten bok om vandrings tips på turistbyrån. Bo på vandrarhemmet i Portree - mysigt!
Gillar ni whisky ska ni åka till Glenkinchie i närheten av Edinburgh, enda stället där man får provsmaka flera andra whiskysorter i baren, mycket uppskattat av alla jag tog med dit. Annars är Edroudar (tror jag det heter) jättefint, Skottlands minsta distillerie som fortfarande tillverkar whisky på det "gamla" sättet.
Ni får inte heller missa Ullapool och tusen andra ställen :)
Glöm inte regnkläderna dock!!
 

mill

Aktiv medlem
Loch Ossian var i mitt tycke vackrast (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=156912&pf=37340). Stället kallas "rustic" och det är ingen överdrift :) Rinnande vatten? nej. Toalett? nej. Örörd natur? ja. Trevliga föreståndare? ja. Mer info: http://www.syha.org.uk/pages/more-picture-pages/loch-ossian.htm

Om man kör runt i Skottland så är det billigast och trevligast att bo på bed and breakfast eller på vandrarhem (billigast). http://www.syha.org.uk/ är en bra sida. När ni kommer dit, leta upp en turistinformation och be att få en vandrarhemsbroschyr (vandrarhem = youth hostel på eng). tänk på att ni måste vara medlemmar i svenska turistföreningen. det kostar en hundring tror jag och det tjänar man in på en natt eller två. läs mer på http://www.svenskaturistforeningen.se/

Vi gjorde som så att vi körde runt mer eller mindre efter vandrarhemmen och bokade en dag i förväg hela tiden.

Glen Kinchie kan rekommenderas ett besök om ni gillar whisky. Ligger utanför Edeinburgh och är inte snåla med provsmakning. Dessutom gör de en utomordentligt fin whisky.

Kan lägga upp fler bilder från Skottland om du vill.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag var i skottland för några år sen, glascow kan gärna missas, gamla delen i edinborough är väl ganska sevärd, gillar man natur känns norra delen med några Loch'ar trevligt. Annars finns en del fina öar, och gillar man marinbiologi finns cumbray(tror det stavas så) island.

Ska dit och vandra nu i augusti, troligen runt inverness, skall försöka hinna med isle of sky också.
 
ANNONS