Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Vilken kamera drar det längsta strået rent allmänt? Canon EOS D60 eller Nikon D70?

Hur är bildkvaliten? Brus vid höga ISO-tal? Funktioner?

Jag funderar på en D60 men har kollat på D70 nere på Expert och den ser riktigt trevlig ut. Jag har provat D30 och den gillar jag, dock vill jag ha fler pixlar.
 

Loj

Aktiv medlem
markusd skrev:
Hur är bildkvaliten? Brus vid höga ISO-tal? Funktioner?
D60:n har en CMOS-sensor medan D70:n har en CCD.
Tidigare sades det att CMOSen brusade mindre än CCDn. Jag törs inte påstå att det forfarande är så - då får jag väl halva Nikon-Sverige på mig - men det kan vara en aspekt att utröna vidare.

Bildkvaliteten beror ju till stor del på objektiven. Alltså bör du även kasta ett getöga på såväl original- som "piratutbuden" av gluggar samt på hur begagnatmarknaden ser ut. Spontant tror jag att D70:n kan bruka ett större antal gluggar än D60:n, men ny Nikonoptik förefaller vara dyrare än ny Canonoptik. Åtminstone efter en snabb titt hos Cyber i Umeå.

Det jag skulle tro ligger D60 i fatet är autofokusen. Den fungerar jättebra, men den är INTE snabb... Så skall du plåta action så skulle jag tro det är lättare att göra med Nikonkameran.

Jag har själv en D60 och trivs med den, men D70:n är säkert också en bra kamera.

mvh Janne
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
D70 är klart bättre. D60 lider av ganska högt brus vid ISO 800 och går till max ISO 1000. ISO 1600 tycker jag är minimum på en D-ESR idag.

D60, 10D och 300D lider alla av att de skriver långsamt på minneskorten. D70 skriver mer än dubbelt så snabbt. Detta är särskilt viktigt när man plåtar i RAW-format.

D60 är på intet sätt en dålig kamera, men en ny 300D är ett bättre val om man absolut vill ha Canon. Och det vill man kanske för de fina objektivens skull.
 

Loj

Aktiv medlem
ISO 1600 tycker jag är minimum på en D-ESR idag.
Ja, det är ju en subjektiv bedömning, som stämmer för dig, men inte för mig. Om den stämmer för Markus får han svara på. Har själv aldrig varit i närheten att behöva snabbare än ISO 400 - beror helt enkelt på vad man plåtar.


D60, 10D och 300D lider alla av att de skriver långsamt på minneskorten. D70 skriver mer än dubbelt så snabbt. Detta är särskilt viktigt när man plåtar i RAW-format.
Återigen är det ju helt avhängigt av vad man fotar. Jag kör konstant i RAW och vare sig kameran eller jag "lider" speciellt av att det tar lång tid att spara ned till minneskortet. Om D70:n är snabbare känner jag inte till, men jag litar på ditt ord...


D60 är på intet sätt en dålig kamera, men en ny 300D är ett bättre val om man absolut vill ha Canon. Och det vill man kanske för de fina objektivens skull.
Har 300D samma funktioner som D60 har?

mvh Janne
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har 300D samma funktioner som D60 har?
Jag använder dagligen både D60 och 300D och tycker mig känna kamerorna bra. De funktioner som saknas i 300D jämfört med D60 frågar inte jag efter, förutom det mindre buffrtminnet hos 300D.
Men de fördelar som 300D har mot D60 uppskattar jag.

Givetvis präglas mina synpunkter av det sätt jag fotograferar. Men att kunna fotografera med ISO 1600 tror jag är viktigt för de flesta. Det kan ju t ex vara att plåta familjens julklappsöppning på Julafton utan att behöva använda blixt.
 
Senast ändrad:

Guffa

Aktiv medlem
D60 och D70 ligger inte i samma segment. D70 ligger i "consumer"-segmentet, medan D60 ligger i "prosumer"-segmentet. Det talar ju för D60. Å andra sidan så har den något år på nacken.

D70 konkurrerar främst med Canon 300D, som ligger i samma segment. Och prisklass. D60 kostade tre gånger så mycket...

Här finns jämförelser mellan bildkvalitet hos D70 och 300D: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page21.asp

Personligen tycker jag att 300D vinner i den jämförelsen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Guffa skrev:
D60 och D70 ligger inte i samma segment. D70 ligger i "consumer"-segmentet
Och?

Det där är ju historia. En begagnad D60 kostar som en ny D70. Då är väl inte jämförelsen så konstig.
300D tycker jag är bättre än D60. Bättre bildkvalitet och ISO 1600.

Om man jämför 300D med D70 så är visserligen bildkvaliteten aningen bättre hos 300D, men det är också allt. Skillnaderna är så små vad jag har sett att annat får spela roll i valet.
Fördelen med D70 är att den är mycket snabbare, har fler funktioner samt att man kan köpa 18-70-gluggen som är ett bättre val än Canons 18-55.

Men frågan om D70 eller 300D handlar ju också om vilket system man gillar bäst. Canon har många fina gluggar...

/M
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Jag skulle köpa D60 framför 300D..alla gånger..
300D är alldeles förbegränsad i inställningsmöjligheter och buffert, anser jag.

Men nu gällde det D70/D60...D70 är bättre än D60 på en hel del, men saknar möjlighet till vertikalgrepp och det brusfria ISO 100 läget.

Och som Magnus sa, Canon har många fina objektiv!

Bilden visar bruset vid ISO 200 på D70 och ISO 100 på 300D (D60 har lika lite brus vid ISO 100/200 som 300D).
 

Bilagor

Senast ändrad:

markusd

Aktiv medlem
Tusen tack för alla svar!

Bildkvaliten på de båda kamerorna är utifrån vad jag sett likvärdig, dock på Kims bild så ser jag bruset ganska tydligt på D70. Det jag vill ha är Servo-fokusering (detta har vell 300d bara i sportläget om jag inte minns fel). Jag är ingen expert men tycker Canon verkar mer satsande och mer lovande (det är vad jag tycker). Höga ISO-tal tror jag inte att jag kommer att behöva då jag sällan fotar i mörker, i så fall köper jag en extern blixt. Men D70:n verkar ju otroligt snabb.
Vad bör man ge för en beg. D60 som är i gott skick?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
300D har följande autodokus (AI Servo) när den upptäcker ett motiv som rör sig.

7000-8000 tycker jag är rimligt för en D60 i gott skick.
 

.Z.

Aktiv medlem
markusd skrev:
Jag är ingen expert men tycker Canon verkar mer satsande och mer lovande (det är vad jag tycker).
Canon har ett visst försprång marknadsmässigt men jag ser ingen anledning att lägga bort tankarna på Nikon för det.

I valet mellan 300D & D60 så skulle jag välja D60:an om den var fräsch (gillar inte 300D:s begränsningar), D70:an har jag inte känt på men om den är så pass bra som det sägs så tycker jag att den kan vara ett bra alternativ...

Själv så väntar jag med spänning på lanseringen av Minoltas DSLR som släpps till hösten...
 

markusd

Aktiv medlem
Om jag då väljer en D60. Kommer den att vara totalt omodern om ca tre år? Jag vet att den tar samma bilder men mot andra kameror.
 

Loj

Aktiv medlem
markusd skrev:
Om jag då väljer en D60. Kommer den att vara totalt omodern om ca tre år? Jag vet att den tar samma bilder men mot andra kameror.
Ja, troligtvis. Men det kommer nog de flesta av dagens DSLR:er att vara... Även D70...

mvh Janne
 

altrax

Aktiv medlem
F70

D70 vs D60 hade utan tvekan valt D70 på grund av att den är en nyare kamera. Det skiljer 2-3 år det har hänt mycket på den tiden. Framför allt så är den snabbare, blixtsynk på 500/s bara det är väldigt bra.
 

markusd

Aktiv medlem
Är D70 lika begränsad till manuella inställningar som 300D verkar vara? Jag tyckte bruset verkade vara synligt ganska tydligt vid 200ISO på D70n.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
markusd skrev:
Är D70 lika begränsad till manuella inställningar som 300D verkar vara?
Jag har aldrig använt en 300D så jag vet inte hur begränsande den är gällande manuella inställningar, men efter att ha lekt med min D70 i en dag nu så tycker jag att den fungerar väldigt likt min F80. Men å andra sidan har jag i princip bara kört i P (program) och A (bländarprioritet) på de bilder jag klämt av, i manuellt läge så ställer du ju lätt in bländare och slutartid (D70:n har två hjul för detta) och du ser i en "analog digital" skala hur du ligger till exponeringsmässigt jämfört med mätarens värde. Lika enkelt som "needle-match" på min gamla Canon AT-1. Visst innebär vissa inställningar att du ska in i någon meny, men inte de vanligaste. Enda som gärna skulle kunna vara lite mer snabbtillgängligt än via en meny är auto-iso valet, men av förståeliga skäl (man ska gärna välja vilken kortaste slutartiden är innan detta kickar in är när man slår på auto-iso) så är det inte så enkelt att genomföra som att bara slå av och på.

Så vitt jag vet så är det först i vari-programlägena (porträtt, landskap, ...) du har mindre kontroll över inställningar, lite av vitsen med dem iofs. Vari-programlägena är säkert bra för folk som är ovana vid att fotografera och ser det som en extra "säkerhet" (de lägena är ett säljargument till den typen av kunder), men inget som jag kommer använda. Det stör mig dock inte att de finns där på den inställningsknappen.

Annars tycker jag att jag har full kontroll över kameran när jag vill. Än har den inte varit motsträvig med mig. Ska försöka testa mer imorgon bara min eländiga förkylning ger med sig.

Något jag är mäkta imponerad över är hur väl blixtsystemet fungerar. Har kört den tillsammans med en SB-800 och ska låna en till SB-800 av en vän vid tillfälle för att testa vidare. Väldigt trevligt att låta den inbyggda blixten styra en eller en grupp blixtar utan att själv bidra till ljuset i bilden, sk "Commander mode", dvs den använder förblixtar för att ställa in de andra och sedan är den inbyggda blixten "tyst" under exponeringen. Självklart kan man använda den inbyggda blixten i vanligt "Master"-läge också för att slavtrigga andra blixtar.
 

Guffa

Aktiv medlem
markusd skrev:
Om jag då väljer en D60. Kommer den att vara totalt omodern om ca tre år? Jag vet att den tar samma bilder men mot andra kameror.
Nej.

Lite omodern, säkerligen, men långt ifrån totalt omodern.

De kameror som diskuterats här i tråden är så pass bra allihop att de kommer att klara sig i några år.

Jag tror inte att utvecklingen kommer att vara så revolutionerande för den här typen av kameror den närmaste tiden. Antalet pixlar kommer inte att öka så mycket, det blir ju bara onödigt stora bildfiler. Mindre brus vid höga ISO-tal, och LCD-displayerna kan ju bli lite bättre, men resten av kameran är ju bara en vanlig systemkamera, och där har det inte hänt så jättemycket sedan autofokusen kom...
 

Smirre

Aktiv medlem
En annan fördel som talar för Canons modeller är alla de fina gluggarna som kostar fläsk, men är helt outstanding, om du t.ex. tittar på fotograferna under ett sport evenemang så ser du många vita objektiv men väldigt få svarta.
Canons optik är dyr, men den är samtidigt bra, men var beredd på att måsta satsa en slant.

/ Jerker
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Smirre skrev:
En annan fördel som talar för Canons modeller är alla de fina gluggarna som kostar fläsk, men är helt outstanding, om du t.ex. tittar på fotograferna under ett sport evenemang så ser du många vita objektiv men väldigt få svarta.
Jag vill inte starta ett Canon vs. Nikonkrig, men att antyda att vita objektiv är något som enbart Canon har är felaktigt. Nikon har åtminstone sex telegluggar (70-200/2.0 AF-S VR, 300/2.8, 300/4, 400/2.8, 500/4 och 600/4) som finns i antingen svart eller vitt. Så vad sportfotograferna använder väntar jag med att uttala mig om till jag ser loggan på kamerahuset.

Helt klart är att Canon har flera mycket fina gluggar, och framförallt har de flera fina som ligger i de nedre prisklasserna men ändå har tekniska finesser (IS och USM till exempel). Där ligger Nikon i mitt tycke lite efter. De flesta VR och AF-S objektiven kostar en bra slant och ligger utanför de flesta amatörers prisklass.

Canons optik är dyr, men den är samtidigt bra, men var beredd på att måsta satsa en slant.
Det här är en sanning som gäller alla tillverkare. God optik kostar, kanske med undantaget av 50/1.8 som samtliga tillverkare har i sitt sortiment och ofta är en av de billigaste som finns med tanke på sin prestanda.

Men Jerker har en viktig poäng, att ska man köpa en kamera är systemet det viktigaste. Det är värdelöst att köpa ett dyrt och fint kamerahus om du inte kan tänka dig att köpa några objektiv till det. Andra tillbehör som blixt tex skall också vägas in. Behöver du en sådan? Kommer du köpa en sådan? Så titta inte bara på digitalhusets finesser och begränsningar, även om de spelar in. För mig var valet lätt, jag tycker om min F80 och hur den hanteras. Jag har inte råd att köpa en ny uppsättning gluggar (och vägrar skiljas från min 105/2) så D70 var det enda rimliga för mig. Ibland är det den gamla utrustningen som sätter valmöjligheterna. Det behöver inte vara dåligt.
 
ANNONS