Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentfoto i studio, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har blivit ombedd av flickvännen att fixxa lite studentbilder på henne samt ngra vänner.

Har tidigare enbart tagit studiobilder mot en vit fond, där jag övereponerat bakgrunden 2steg så att den blivit riktigt vit. Så det är den enda tekniken jag behärskar någorluna i studio.
Men i det här fallet e nog inte den varianten att tänka på efterssom kläderna e vita.

Utrustningen jag har tillgång till är 2st studioblixtar + paraplyer.

Så vad jag önskar, från ngn med studiovana, är lite tips på bakgrund (svart/grå?) som lämpar sig för dessa bilder, samt hur jag ska ställa in blixtarna, om jag ska överexponera eller underexponera bakgrunden osv..

/Tobbe
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Använd den vita fonden och placera studenten ganska när den.

Ena paraplyblixten från vänster (om studenten är vänd lite åt kamerans vänster) och lite från ovan. Denna får bli "key-light".

Den andra paraplyblixten precis ovanför och lite till höger om kameran. Den här får bli "fill-light".

Om "key"-blixten ger bändare 11 så ska "fill"-blixten ge bländare 8. Altså det ska skilja ett steg emellan dom. Sen mäter du rakt mot kameran med båda blixtarna. Det värdet sätter du på kameran.

Ha inte blixtarna för lågt, pga skuggor. Och balansera "vitheten" på fonden med att flytta studenten närmare eller längre ifrån fonden. Mycket nära blir vitt men ändå inte så vitt som ev vita kläder.

Svårt att säja pecis hur det ska gå till, men jag tycker det här ett ganska klassiskt sätt om du bara har 2 st blixtar.

Lycka till!

/Jacob
 

Jacob vP

Aktiv medlem
PS.

en parantes.... till nån annan plåtning... nångång...

om du vill ha en riktigt vit bakgrund, så räcker det att överexponera 1/2 steg.

2 stegs överexponering blir på gränsen till överstrålning.

/Jacob
 

Jacob vP

Aktiv medlem
nr3...

Naturligtvis kan du använda en ljus till medelgrå fond också. Svart skulle jag nog undvika.

Ha inte studenterna för långt från fonden bara... då blir bakgrunden kanske svart i alla fall:D
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. En liten idé. Varför använda en studio nu när våren kommer och allt blir grönt. Kan du inte ta bilderna i en park eller något liknande för att få lite mer vårkänsla?
 

Helena

Aktiv medlem
Alltid modellerna langt i fran fonden...

Jag skulle kora mot en biege bakgrund (bara for att jag gillar det) men om du kor i svartvitt sa ska du val kanske ha en gra fond...
Jag skulle antingen kora en blixt mot fonden och en snatt fran ena sidan mot modellen for att fa lite smalare ansikten och sa...

Nu ar val det har inte det basta exemplet rent tekniskt men kan juh visa anda...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=16731

Det ar bara en flash pa fonden (som det syns pa det irriterande ojamna ljuset) och en pa hennes ansikte...

Enkelhet ar val kanske det basta? :)

En annan sak som ar rolig ar att fotografera utomhus... underexponera bakgrunden genom att overexponera med blixten i ca 2 steg... Det blir lite surealistiskt och gulligt :)
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Ha! Jag kan bestämt hålla med om att man ska ha modellerna långt från fonden. Så att man kan ljussätta förgrund och bakgrund individuellt.

Men om det bara finns 2 st blixthuvuden så blir det oftast pannkaka om man ska ha 1 till bakgrund och 1 till att ljussätta modellen.
Visst det kan hjälpa med en reflektorskärm som "fill", men det kanske inte alltid är lätt att få snygg balans mellan högdager och lågdager.

Recepten är många för att få till en lyckad bild.

Att göra plåtningen utomhus är ju också en trevlig idé.

/Jacob
 

n0vem6er

Aktiv medlem
Under ett cykelställ med tak eller något liknande är kanon. Släpper in lagom med ljus. Sedan slipper du också bekymra dig för dåligt väder också.
 
ANNONS